Clonele Caţavencu nu pot scăpa de obsesia Traian Băsescu
- Cristian Bândea
- 30 iunie 2011, 18:49
Noua echipă "Academia Caţavencu", vechea echipă mutată la "Caţavencii" şi independenţii de la "Kamikaze" au abordat aceeaşi temă pe coperţile revistelor apărute ieri.
Cele trei săptămânale de satiră care au apărut, ieri, pe tarabe, au avut aceeaşi temă pe prima pagină: declaraţia preşedintelui Traian Băsescu potrivit căreia abdicarea Regelui Mihai a fost un act de trădare a interesului naţional.
"Marea abdicare", a titrat "Academia Caţavencu", în timp ce "Caţavencii" şi "Kamikaze" au mizat pe jocurile de cuvinte "Regele soarbe" şi, respectiv, "God Save Our Chin".
În timp ce Doru Buşcu, redactorul-şef al revistei "Caţavencii", a spus pentru EVZ că preşedintele este cel mai bun subiect al lor, Denis Dinulescu, redactorul-şef al "Academiei Caţavencu", şi Cătălin Prisăcariu, redactor-şef adjunct la "Kamikaze", şi-au motivat alegerea temei de prima pagină prin faptul că afirmaţiile controversate ale lui Traian Băsescu despre Regele Mihai au reprezentat cel mai bun subiect al săptămânii trecute.
Umorul la control
Toate cele trei reviste au avut preţul de 2,5 lei, însă "Caţavencii" şi "Academia Caţavencu" au avut numai 16 pagini, fiind făcute pe fugă, pe când "Kamikaze" a avut 32.
"Au ieşit slab pentru că au avut puţine pagini. Despre calitatea umorului din «Academia Caţavencu» nu e nimic de spus, iar «Caţavencii» vin cu acelaşi umor, însă cu mai puţine texte", a declarat Prisăcariu.
Doru Buşcu a subliniat şi el lipsa de umor a "Academiei Caţavencu" cu noua echipă redacţională: "Sunt foarte trist în ceea ce priveşte ultimul număr al revistei, ca om care am lucrat acolo 20 de ani. Nu i se putea întâmpla un lucru mai ruşinos".
În schimb, Denis Dinulescu nu a vrut să vorbească despre revistele concurente. "Va rămâne pe piaţă cel mai bun ziar. Noi avem drumul nostru, «Caţavencii» au drumul lor", a spus Dinulescu.
COMPETIŢIE
Succesul celor trei publicaţii se va măsura mai degrabă în abilitatea lor de a supravieţui pe piaţă decât în vânzări, spun analiştii media, pentru EVZ
"Succesul viitor al acestor publicaţii ţine de modul în care se vor poziţiona pe piaţă. Este o piaţă mult prea mică pentru a susţine trei titluri de satiră şi va fi o bătălie foarte dură. În mod normal, concurenţa nu poate duce decât la produse mai bune" , spune analistul media Petrişor Obae, fondatorul "paginademedia.ro".
Iulian Comănescu, managing partner al companiei de consultanţă media Comănescu, este numai parţial de acord, spunând că există şanse, chiar dacă mici, ca cele trei reviste să încapă cumva pe piaţa de media autohtonă.
"Dacă până acum ne întrebam de ce avem numai o singură publicaţie importantă de satiră, acum ne întrebăm de ce avem trei. Pe de altă parte, mi se pare că şanse mai multe de a concura cu succes ar avea cineva care ar veni cu o formulă de revistă diferită. Cele trei titluri sunt desprinse din acelaşi trunchi şi majoritatea oamenilor implicaţi în ele n-au prea făcut altceva decât «Caţavencu»", spune Comănescu.
Succesul ca supravieţuire
În opinia sa, succesul celor trei publicaţii se va măsura mai degrabă în abilitatea lor de a supravieţui pe piaţă decât în vânzări. "Istoria de până acum m-ar îndritui să spun că cel mai mare succes îl va avea «Caţavencii». O spun însă numai cu o jumătate de gură şi mă gândesc şi la altceva: de fapt, «succesul» Academiei Caţavencu din ultimii ani a însemnat 20 şi ceva de mii de exemplare vândute şi un faliment".
- Potrivit Biroului Român de Măsurare a Audienţei Tirajelor (BRAT), "Academia Caţavencu" a vândut, între lunile noiembrie 2010 şi mai 2011, o medie de 19.199 de exemplare pentru fiecare ediţie, în timp ce "Kamikaze" a vândut, în aceeaşi perioadă, o medie de 6.174 de exemplare pentru fiecare ediţie.