Guinness i-a rezervat un loc în Cartea Recordurilor. JD Power a plasat-o în topul realizat pe baza satisfacţiei clienţilor. Din aceste motive, dar şi pentru că a venit vara, EVZ a testat-o.
La începutul anului, Cartea Recordurilor Guinness a anunţat că Mazda MX-5, cel mai bine vândut roadster al tuturor timpurilor, a "împlinit" 900.000 de unităţi. Modelul japonez decapotabil cu două locuri a fost lansat în 1989. Unsprezece ani mai târziu a intrat în "Guinness Book of World Records" – pentru cele mai multe unităţi vândute vreodată în segmentul său.
În această lună, JD Power a început publicarea celebrelor sale raporturi anuale privind satisfacţia clienţilor. Mazda MX-5 a fost desemnat modelul sport care a răsplătit aşteptările celor mai mulţi utilizatori din Marea Britanie – una dintre cele mai importante trei pieţe auto europene.
Românii au o contribuţie marginală la prezenţa MX-5-ului în Cartea Recordurilor. Anul trecut, dealerii autohtoni Mazda au comercializat numai cinci roadstere. În primele cinci luni ale lui 2011, doar un MX-5 a ieşit din showroom-uri – potrivit celor mai recente date furnizate de APIA.
Anul acesta, până la venirea verii, românii au achiziţionat vreo 40 de maşini decapotabile de la comercianţii de maşini noi, indică o analiză "Capital". Motiv suficient pentru ca directorul de marketing Mazda România, citat de acelaşi săptămânal economic, să concluzioneze că "piaţa românească de roadstere şi cabriolete este atipică".
Românii sunt prea săraci, ca să-şi permită extravaganţa achiziţionării unui autoturism decapotabil. Unul dintre atuurile MX-5-ului, care a contribuit negreşit la recordul amintit anterior, este tocmai preţul accesibil (pentru clienţii din alte colţuri ale Europei). La dealerii autohtoni Mazda, versiunea de bază a roadsterului costă 19.090 de euro (TVA inclusă). Asta înseamnă că, exceptând aşa-zisul cabriolet Smart, Mazda MX-5 este cel mai ieftin model decapotabil comercializat în România.
Clasic, echilibrat
Şasiul impecabil echilibrat, configuraţia motor faţă-transmisie spate şi direcţia ultrasensibilă propuse de Mazda MX-5 te îndeamnă şi-ţi permit să conduci cu aplomb, dar totuşi perfect relaxat. Motorul normal aspirat de 1.8 litri (126 CP), cu care a fost dotată maşina pe care am testat-o, demonstrează că nu e nevoie să ai sub capotă un agregat uriaş pentru a te simţi satisfăcut. Asta nu înseamnă că, uneori, nu ne-am gândit la alternativa de 2.0 litri şi 160 de cai-putere – propusă ca versiune de top.
Portbagajul este micuţ, dar suficient pentru două, trei genţi de voiaj. Zona de încărcare rămâne neschimbată, chiar şi atunci când se circulă sub cerul liber, deoarece acoperişul (rigid, din plastic) se strânge într-un spaţiu special rezervat, care nici nu "mănâncă" din portbagaj, nici nu trivializează profilul maşinii – aşa cum procedează hard-topurile celor mai multe CC-uri.
Calitatea asamblării este remarcabilă. Probabil în acord cu opiniile celor chestionaţi de JD Power, am remarcat că, indiferent de suprafaţa dificilă pe care am traversat-o – gropi mai mici sau mai mari, piatră cubică, şine de tramvai –, atât articulaţiile, cât şi caroseria s-au abţinut de la "proteste" zgomotoase.
Alternativă: casă ori flotă de Loganuri
O persoană căreia Mazda MX-5 i-a făcut, neîndoielnic, o bună impresie a întrebat dacă banii necesari cumpărării acestuia i-ar fi suficienţi pentru achiziţionarea unei case (în Bucureşti). Probabil că da, dar nu una mult mai încăpătoare decât roadsterul. Şi într-o zonă în care n-ai putea duce o astfel de maşină.
Pe de altă parte, poate fi matematic dovedit că, în schimbul sumei cheltuite pe un roadster mic, s-ar putea cumpăra o flotă frumuşică de Loganuri destoinice.
INFORMAŢII
Mazda MX-5 Roadster/Coupe
Lungime/lăţime/înălţime: 4,02/1,72/1,25 metri Ampatament/masă proprie: 2,33 m/1.150 kg Capacitate rezervor/portbagaj: 50/150 l Număr locuri/portiere: 2/2 Motor: benzină, 1.798 cmc, 126 CP, 167 Nm, 167 g/km Transmisie: 2x4 (spate), 5+1 M Performanţe: 9,9 (0-100 km/h), 198 km/h (vit. max.) Consum oficial mixt: 7 l/100 km Consum în test: 6,1 l/100 km (minim), 11,9 l/100 km (maxim) Dotări, versiune Challenge: airbaguri (frontale, laterale), ABS, DSC (sistem electronic de control al stabilităţii dinamice), TSC (sistem electronic de control al tracţiunii), radio-CD (5 difuzoare, MP3, aux), aer condiţionat automat, tapiserie din piele, scaune sport cu încălzire, volan reglabil pe înălţime prevăzut cu comenzi audio, geamuri şi oglinzi acţionate electric, jante din aliaj de 16 inchi. Preţ cu TVA: 23.390 euro (model testat) / 19.090 (minim)
PENTRU "PREMIANŢI"
Ofertele Ferrari, Bentley şi Lamborghini: toate peste 200.000 de euro
În această vară, piaţa autohtonă de autoturisme decapotabile suferă, în egală măsură, la capitolele cerere şi ofertă.
Volkswagen şi Opel, doi producători care au propus în ultimii ani mai multe modele interesante şi cu preţuri rezonabile pentru acest gen de vehicul, nu mai co mercializează, în 2011, niciun cabriolet sau roadster.
Volkswagen a retras de la vânzare modelul Eos – în mod tradiţional, cel mai bine vândut autoturism din acest segment în România. Noua generaţie Eos, mai degrabă un facelift, urmează a fi lansată în viitorul apropiat.
Chiar şi în aceste condiţii de penurie, piaţa locală are, totuşi, câteva oferte dedicate clientelei celei mai potente din punct de vedere financiar.
Dintre acestea, ies în evidenţă trei modele pregătite de Ferrari, Bentley şi Lamborgini – care costă, toate, mai mult de 200.000 de euro!
FERRARI CALIFORNIA Lambo Gallardo Spyder şi Bentley Continental GTC, primul cu două locuri, al doilea – cu patru, au preţuri minime aproape identice: 217.176, respectiv, 217.843 de euro.
Ferrari California, un roadster-coupe cu 2+2 locuri, poate fi comandat de oricine are 202.671 de euro.
LAMBO GALLARDO SPYDER BENTLEY CONTINENTAL GTC