Mita este unul din fenomenele des întâlnite în România, consideră 88% dintre respondenții români participanți la un studiu realizat de compania de consultanță Ernst&Young, în care au fost incluse 24 de state europene.
În opinia a 54% dintre respondenții români, de-a lungul crizei, fenomenul mitei a devenit tot mai prezent. Din România, la studiu au participat 104 de persoane, 30% dintre acestea ocupând poziții de management, iar 70% fiind simpli angajați. România, mai coruptă decât restul Europei Practicile incorecte sunt mult mai prezente în România decât în restul Europei, potrivit studiului. Astfel, 23% dintre managerii participanți la studiu au declarat că sunt oferite cadouri personale sau servicii pentru a face rost sau pentru a păstra unele contracte, iar 32% dintre simplii salariați împărtășesc aceeași impresie. În schimb, în rândul celor 24 de state participante la studiu, doar 19% dintre respondenți, în medie, împărtășesc această impresie. Totodată, 23% dintre managerii români și 34% dintre salariați au fost de părere că în România se oferă bani pentru a obține contracte de afaceri, în timp ce procentul care împătășesc la nivel european acceași impresie este de doar 17%. Lupa anticorupție Dintre respondenții români participanți la studiu, 57% au spus că la noi există politici anti-mită și anti-corupție, media celor care sunt de această părere la nivel european fiind de 56%. În schimb, doar 23% dintre români cunosc cazuri în care persoanele corupte au fost într-adevăr penalizate, față de o medie europeană de 27%. În opinia a 75% din românii participanți la studiu, mita și corupția sunt fenomene foarte larg răpândite pe piața locală și de aceea este greu să se lupte împotriva lor. Ponderea celor care împătășesc această impresie la nivel european, raportat la total respondenți, este de 53%. Totodată, 41% din respondeții locali sunt de părere că nimeni nu ia măsuri împotriva companiilor corupte, pentru a nu le afecta afacerile sau a le forța să se închidă, dat fiind că oricum sunt afectate de criza economică. Ponderea celor care împărtășesc aceeași impresie la nivel european este de 24%.