Românul Nelu Lazăr, vedetă a afacerilor globale pe internet
- Dan Arsenie
- 16 ianuarie 2011, 10:39
20.000 de internauţi folosesc o aplicaţie pentru Twitter creată de Nelu Lazăr. După 14 ani în industria on-line, antreprenorul crede că orice idee strălucită poate deveni un succes mondial.
Profesia sa este inginer de design, pe care a practicat-o în România, după ce a absolvit Universitatea "Transilvania" din Braşov. În 2004, nemţeanul Nelu Lazăr a plecat în Statele Unite. Acum are 34 de ani şi lucrează pentru o firmă de inginerie. Însă cunoscut a devenit odată cu Jooveler şi Tweetvisor, un portal turistic, respectiv o aplicaţie care te ajută să îţi administrezi conturile de Twitter. Până să lanseze cele două proiecte, Nelu Lazăr mai avusese câteva tentative.
Primul magazin de oferte turistice
"Printre primele proiecte de business on-line se numără MagicTours.ro", spune Nelu Lazăr. Proiectul, început în 2005, îşi propunea să atragă turiştii străini să viziteze România. În fond, era o agenţie de turism. Dar, din acest proiect, s-a desprins Goovel.net, socotit primul magazin de oferte turistice din România.
Ideea era simplă: un loc unde agenţiile de turism plăteau pentru a trimite oferte turiştilor. Adică turistul trimitea cerinţele sale pentru vacanţă, iar agenţia îi trimitea o ofertă, prin Goovel. Pentru aceasta, agenţia plătea o taxă de câteva zeci de eurocenţi. Dacă Goovel se limita la România, succesorul său, Jooveler.com, ţintea turismul internaţional.
Lansat în 2008, serviciul este folosit de operatori turistici pentru cererea şi ofertarea de vacanţe turistice, bilete de avion, hoteluri, croaziere sau diverse combinaţii de servicii turistice.
Nelu Lazăr explică schema profitului: "Jooveler. com a oferit credite gratuite la înscrierea în sistem, credite care puteau fi folosite pentru a răspunde cu oferte turistice utilizatorilor care lansau cererile. O parte dintre operatorii turistici au început ulterior să cumpere credite adiţionale pentru a utiliza sistemul".
O nouă faţă pentru Twitter
Tweetvisor este fără îndoială cel mai popular proiect creat de român. Interesant este că forma finală a proiectului a fost decisă de utilizatori, ideea originală a lui Lazăr fiind destul de diferită. Iniţial, în 2008, Nelu Lazăr gândise Tweet Advisor drept un ghid de comunicare on-line pentru companii şi corporaţii.
În ianuarie 2009, când Nelu Lazăr lansa Tweetvisor, utilizatorii au dat însă semne că doresc altceva. Un site de referinţă în domeniul noilor tehnologii, TechCrunch, considera că aplicaţia lui Nelu Lazăr este ideală pentru cei care au mai multe conturi pe Twitter.
"Ceea ce atrage cel mai mult la Tweetvisor este uşurinţa cu care poţi să administrezi conturi diferite de Twitter. Sunt utilizatori care controlează contul afacerii şi pe cel personal sau administrează conturile unor branduri. Considerăm că Power Twitter rămâne cea mai bună interfaţă pentru Twitter, dar dacă ai mai multe conturi de administrat, atunci Tweetvisor este pentru tine", scriau cei de la TechCrunch într-un articol publicat la 8 ianuarie 2009.
Utilizatorii pot dona, ca pe Wikipedia
Aşa că proiectul iniţial a fost "deturnat", iar Tweetvisor s-a dezvoltat într-o interfaţă alternativă pentru Twitter. Adică, în loc să folosească pagina Twitter originală, aproape 20.000 de utilizatori au preferat Tweetvisor, cei mai mulţi din SUA, Marea Britanie şi România.
Pe lângă uşurinţa de a schimba conturile, aplicaţia ordona mesajele din contul utilizatorului de Twitter. Astfel, replicile apăreau în stânga ecranului, iar mesajele directe - în dreapta. Un alt instrument apreciat de specialişti a fost câmpul de căutare, poziţionat în mijlocul paginii. Dacă salvai o căutare, de fiecare dată când apăreau noi rezultate pentru căutarea ta pe Twitter, Tweetvisor te anunţa.
Tweetvisor are o opţiune asemănătoare celei de pe enciclopedia on-line Wikipedia, prin care utilizatorii pot dona pentru viitorul serviciului. "Toate donaţiile s-au transformat în alte donaţii, către organizaţiile caritabile în care cred sau persoanele care au nevoie de ajutor, precum şi în investiţii în startupuri sau fonduri pentru cercetare în tehnologii on-line", spune Nelu Lazăr.
Ce este Twitter
Twitter este un site web fondat în 2006. Acesta permite utilizatorilor scrierea şi transmiterea de mesaje de maximum 140 de caractere (litere) prin internet. În prezent, există 190 de milioane de conturi pe Twitter. 20.000 de utilizatori din Marea Britanie, Statele Unite şi România folosesc interfaţa Twitter creată de Nelu Lazăr
ISPITĂ PENTRU AFACERIŞTI
Tactici de împrietenire cu clientul
"2011 este anul în care conceptul de «permission marketing», al lui Seth Godin, pare a fi detronat", crede Nelu Lazăr. "Permission marketing" se vrea a fi un înlocuitor al marketingului industrial. Iată un exemplu: cu toţii primim cataloage de la supermarket în cutia poştală, chiar dacă nu ne-am dat acordul pentru asta. Godin crede că ar trebui să ni se ceară permisiunea. Mai ales pe internet, unde dacă eu caut "pantofi de vânzare" pe Google şi doresc să primesc oferte, atunci companiile îmi vor trimite acele oferte, pentru că este evident că sunt interesat. Dar nu voi primi şi ofertele de mezeluri. Godin crede că singurul mod pentru a promova un produs sau un serviciu ar trebui să fie o idee de marketing remarcabilă.O idee care să "transforme străinii în prieteni şi prietenii în clienţi".
Lazăr consideră că semnele de pe piaţă arată că, în 2011, unele afaceri noi vor alege să "construiască sisteme de invitaţii şi conectare de utilizatori fără acceptul explicit al acestora. Deşi e uşor de implementat, acest tip de marketing trebuie conceput şi adaptat cu mare atenţie, pentru a evita spamul şi a păstra evoluţia solidă a afacerii".