Lux, "crimă" şi afacere. Adevărul despre Orient Express, trenul de lux interzis în România pe timpul comuniştilor | VIDEO

Lux, "crimă" şi afacere. Adevărul despre Orient Express, trenul de lux interzis în România pe timpul comuniştilor | VIDEO

Lux, glamour, poveşti de dragoste,şi "locul crimei" preferat de celebra scriitoare britanică de romane poliţiste Agatha Christie. Nu degeaba i se spune Trenul -Rege. Sau hotel pe roţi!

Este vorba despre Orient Express, trenul de legendă, care soseşte luni, la ora 14.20, în Capitală, la Gara de Nord, după ce luni dimineaţa opreşte în Sinaia. Celebrul tren parcurge o dată pe an ruta Paris - Istanbul, readucând în memorie traseul celui mai cunoscut tren european care pornea cu mai bine de 125 de ani în urmă, de pe peronul Gării de Est din Paris, spre îndepărtatul Istanbul. Trenul, compus din vagoane selecte, confortabile, şi cu un design deosebit, continuă să fascineze o lume întreagă, şi să "ducă pe roţi" lux, poveste, romantism, aventură, şi, de ce nu, afacere!   Trenul de vis părăseşte România pe 10 septembrie, chiar cu câteva zile înainte de împlinirea a 122 de ani de la naşterea (pe 15 septembrie) Agathei  Christie. În 1934, prolifica scriitoare de romane politiste arunca pe piaţă "Crima din Orient Express". Astfel, Orient Express-ul datorează fascinaţia şi misterul în mare parte Agathei, şi filmelor care s-au făcut respectând imaginaţia debordantă a scriitoarei. Şi, ca un fapt inedit, luxosul vagon în care cândva actorul Peter Ustinov l-a întruchipat pe Hercule Poirot (celebrul detectiv belgian din "Crima din Orient Express") există, şi se numeşte "Côte d'Azur". Un vagon pentru Carol al II-lea Mai întâi să facem puţin…cunoştinţă cu acest Rege al trenurilor. Ideea "Express d'Orient" era pusă în practică în 1883, de către un magnat al căilor ferate, George Nagelmackers, proprietarul Companie Internationale des Vagon Lits. Cu voiaje de două ori pe săptămână, trenul de lux unea Parisul de Constantinopole prin Nancy - Strasbourg - Munchen - Viena - Budapesta - Szeged - Jimbolia - Timisoara - Caransebeş - Vârciorova - Craiova - Piatra Olt - Piteşti - Bucureşti - Giurgiu pe o distanţă de 2.627 km. În acele vremuri, de la Bucureşti, trenul se oprea la Giurgiu. Acolo pasagerii traversau Dunărea cu bacul, pentru a se îmbarca ulterior la Rusciuc, într-un tren austriac. Apoi, la Varna luau ferry-boat-ul, cu destinaţia finală Constantinopole. Pentru a-l identifica mai bine cu caracterul internaţional al călătoriei, Nagelmackers va schimba, după Primul Război Mondial, denumirea "Express d'Orient", în "Orient Express". Un vagon din acest tren (vagonul numărul 3425) era folosit în garnitura de tren a regelui Carol al II-lea, iar regele Boris al III-lea al Bulgariei, un împătimit al călătoriilor cu trenul, obişnuia să conducă el însuşi întreaga garnitură! Într-o Europă sărăcită de războaie, trenul îşi va reduce drastic cursele, devenind cu timpul o banală cursă internaţională de la Paris la Budapesta. La finele anilor 60 era pus în circulaţie aşa-numitul Nostalgie Orient Express. Fără succes. Ultimul voiaj a avut loc pe 19 mai 1977. Ca urmare, compania a scos la vănzare aceste vagoane incă funcţionale, dar intr-o stare deplorabilă, in luna octombrie a aceluiaşi an, in cadrul unei licitaţii organizată la Monte Carlo. O legendă era scoasă la vânzare pe câţiva arginţi...În timpul regimului comunist, Orient Express-ul nu a circulat prin Romania, fiind interzis. Motivul este lesne de înţeles: trenul afişa capitalismul în toată splendoarea lui. Din 1998, faimoasa garnitura şi-a reluat traseul Paris-Istanbul, cu oprire la Bucureşti si in Sinaia. Toţi călătorii la Castelul Peleş Venice Simplon Orient-Express. Aşa scrie acum pe tren. Cristal veneţian, tapiserii orientale, porţelanuri chinezeşti şi piese de mobilier din cedru sau lemn de trandafir, totul a fost restaurant pentru ca Orient Express-ul să arate ca odinioară. S-a declanşat o adevărată vănătoare, fiind adunat de la planurile originale ale trenului sau fotografii de epocă, şi până la panouri din lemn aparţinând lotului din 1883 şi care au fost găsite în depozitul uneia dintre firmele constructoare care încă mai există la Londra. O dată pe an (începând din 1998) face o scurtă oprire în Gara de Nord din Bucuresti. Se spune că, atunci când a sosit pentru prima dată în Sinaia, în 1883, Regele Carol I a oprit trenul şi a invitat toţi călătorii la Castelul Peleş. Acum, Orient Express-ul reprezintă o versiune "distilată" a transcontinentalului de odinioară. Dacă atunci era doar un mijloc de locomoţie, de lux, acum este un eveniment. Nu este o lovitură, dar e un brand! Personalul Orient Express-ului, format din 120 de angajaţi, este 24 de ore din 24  la dispoziţia călătorilor, care au plătit un bilet al cărui preţ se situează, în funcţie de tipul cabinelor pentru care se optează, între 7.000 şi 14.000 de euro. Călătoria în sine, căci mai departe vin alte costuri. De exemplu, micul dejun aici poate avea un preţ de peste 300 de euro şi este servit regeşte. Se spune că mulţi călători preferă Orient Express-ul din spirit de aventură. De-a lungul vremii au tot circulat zvonuri despre răfuieli între spioni rezolvate la adăpostul nopţii în cuşete încuiate pe dinăuntru. Nimic n-a putut fi confirmat, deşi când Europa fierbea înainte de izbucnirea Primului Război Mondial şi, atât serviciile de spionaj, cât şi diplomaţiile occidentale şi orientale aveau suficient de lucru, presa a făcut nenumărate speculaţii. Astăzi, voiajul de vis de care se bucură o dată pe an o sută de călători timp de 13 zile, este numai o parte a mamutului Sea Containers Group. O afacere care nu este o lovitură de piaţă, dar care reprezintă o valoare în sine prin brand, alături de alte trenuri de colecţie aparţinând companiei. Companie care mai are pe linia Manchester-Liverpool-York trenul numit Northern Belle, apoi celebrul British Pullman (nu are şi vagoane de dormit, asemeni Orient Express-ului), şi The Eastern Oriental Express, care leagă Singapore de Kuala Lumpur, Bangkok sau Chang Mae. În fiecare zi, flori proaspete împodobesc saloanele Orient Express-ului, reflectând grija pentru…banii pe care i-au dat călătorii! În fond, este vorba despre istoria unei afaceri, profitabile fără discuţie, dar totuşi istorie..."Crima din Orient Express" e doar un titlu de carte, dar trenul-legendă îşi continuă călătoria. Marţi, de la ora 9.00, îşi va continua călătoria spre Istanbul. Următoarea oprire va fi Varna, în Bulgaria… <iframe width="638" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/gSSn-1M8IEk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>