INTERVIURILE 2+1. Cristian Diaconescu: O mare investiţie din România e pe cale să plece | VIDEO

INTERVIURILE 2+1. Cristian Diaconescu: O mare investiţie din România e pe cale să plece | VIDEO

Cristian Diaconescu spune că s-au făcut presiuni asupra diplomaţilor pentru a transmite în afară varianta USL

Cristian Diaconescu, fost ministru de Externe şi consilier prezidenţial, a acordat EVZ un interviu despre ecourile internaţionale pe care le-au avut recentele derapaje democratice din România. Evenimentul Zilei: Cum găsiţi reacţiile autorităţilor române faţă de Raportul MCV şi faţă de atenţionările primite din partea Comisiei Europene? Cristian Diaconescu: Din câte ştiu de la partenerii europeni, autorităţile de la Bucureşti au primit destule semnale pe canale diplomatice în legătură cu preocuparea privind atitudinea de la începutul lunii iulie şi solicitarea, uneori ultimativă, de a se reveni la legalitate şi statul de drept. Este incorect faţă de români şi chiar în relaţia cu Parlamentul ca mesajele transmise de Washington, Bruxelles sau Berlin în această perioadă să fie ţinute secrete. Sunt mesaje privind responsabilitatea şi apărarea valorilor. Argumentaţia pe care am auzit-o - cum că un europarlamentar sau altul ar fi fost capabil să influenţeze cancelariile occidentale - denotă fie necunoaştere, fie o ipocrizie aproape de neînţeles. În diversele calităţi pe care le-am avut, mi-am îndeplinit mandatul în special în relaţia cu parteneri europeni sau euroatlantici şi pot să vă spun că orice poziţionare este analizată foarte atent, deciziile se iau în deplină cunoştiinţă de cauză. Cum vor primi oficialii europeni şi nu numai reacţiile de acest tip? Eu cred că această retorică nu ar trebui păstrată deoarece deranjează cancelariile occidentale şi nici nu îi convinge pe români. Dar sesizarea penală împotriva unor politicieni care exprimă un punct de vedere, ca, de altfel, ameninţarea unor ziarişti au un efect distrugător. Mult mai grav decât orice mesaj politic. Este neverosimilă sau ridicol interesată opinia unor politicieni, conform căreia ambasadorul SUA la Bucureşti îşi depăşeşte mandatul atunci când îşi exprimă poziţia privind funcţionarea Justiţiei. Mark Gitenstein este un prieten adevărat al României, care, în numele SUA, aşa cum fac adevăraţii parteneri, este alături de noi la bine şi la greu. De asemenea, este cu adevărat condamnabilă atitudinea agresiva şi ieftină cu care actualii conducători ai ţării interpretează mesajele de preocupare transmise de ambasadorii Marii Britanii, Germaniei, Italiei sau Franţei. Cum vi se pare că şi-a îndeplinit Ministrul de Externe, Andrea Marga, mandatul? Din păcate, în acest moment, Ministerul de Externe este mult mai preocupat de promovarea poziţiei USL decât de cea a României, s-au trimis instrucţiuni specifice oficiilor diplomatice, mulţi dintre diplomaţii de carieră au fost ameninţaţi în sensul de a face imposibilul pentru a demonstra ceea ce este, după opinia mea, imposibil de demonstrat. Adică li s-a cerut să prezinte punctul de vedere al USL? Este un tip de oportunism de joasă calitate. Aş fi oricând gata să discutăm pe exemple concrete: unde a suferit politica externă românească în ultimii ani? Când un ministru de Externe va reuşi să aducă, precum predecesorii săi, 13.000 de km pătraţi de mare teritorială României, atunci o să poată să deschidă gura. Până atunci, să încerce să reprezinte cu demnitate ţara. Să urmărească şi să continue axa strategică la care muncim încă din 2009 prin parteneriatele strategice cu Turcia şi Polonia şi, dacă i se permite, să se bată în continuare pentru independenţa energetică a României. Traian Băsescu a avut curajul să se bată pentru aceste teme. Să nu îşi închipuie laşii sau vânduţii că vor trece neobservaţi.

  • "Este incorect faţă de români şi chiar în relaţia cu Parlamentul ca mesajele transmise de Washington, Bruxelles sau Berlin în această perioadă să fi e ţinute secrete." CRISTIAN DIACONESCU consilier prezidenţial

"De facto, am fost separaţi de Bulgaria" Care ar fi efectele pe termen mediu şi lung ale MCV? MCV-ul reprezintă un test de seriozitate şi credibilitate. Acest mecanism ar fi încheiat monitorizarea pe cinci ani. Discuţia noastră anterioară acestui Raport a mers în direcţia de a prelungi monitorizarea numai până la aderarea Croaţiei, la jumătatea anului 2013. Urma să se creeze un instrument separat la nivelul UE, care să monitorizeze lupta împtriva corupţiei în toate statele membre ale UE, şi un instrument intern pentru verificarea statului de drept în România, în care prevalenţă să aibă expertiza naţională, deci să ne facem propriile evaluări. Cred că această etapă nu va mai avea sprijin politic. Cam cât credeţi că mai ţine MCV-ul, în aceste condiţii? V-aş putea da un răspuns mai clar la sfârşitul lui 2012, când se supraadaugă o nouă monitorizare. Acesta este ultimul termen de graţie pe care îl au autorităţile de la Bucureşti de a reveni la legalitate. Oricum, de facto, am fost separaţi de Bulgaria. Evaluarea lor pe MCV se va face la sfârşitul anului 2013. Şi dacă nu? Nu-mi imaginez. Dacă îşi poate închipui cineva că statele UE uită sau se iau cu altele atunci când îşi asumă o astfel de decizie - MCV-ul nu este retorică politică, este decizie... Raportul poate fi folosit pentru a bloca consensul într- o decizie privind România. Acest raport urma să fie ultimul raport pozitiv înainte de a intra în Schengen. Haideţi să ne imaginăm că suntem Olanda, că am criticat România privind funcţionarea Justiţiei şi atitudinea politicienilor în relaţia cu statul de drept şi am spus că mai aşteptăm un raport pozitiv. Acesta-i raportul pozitiv. Când ar mai fi vreo şansă să intrăm în Schengen? Orice discuţie pe Schengen se va amâna la toamnă. Partenerii noştri s-au gândit că activează retorica partidelor populiste din ţările lor, dând astfel liber unor evaluări extrem de complicate privind libera circulaţie, accesul forţei de muncă româneşti pe pieţele lor. Care ar fi semnalul pe care ar trebui să-l dăm partenerilor externi ca să fie convinşi că lucrurile se vor rezolva în România? Primul semnal ar fi că respectăm toate angajamentele. Un al doilea ar fi acela că poporul român nu cauţionează mecanismul care a fost pus în aplicare. Ar fi o formulă extraordinară prin care s-ar face o disociere între politicienii care mai greşesc, dar care nu sunt susţinuţi de cetăţeni. Dacă preşedintele se întoarce la Cotroceni, cum se rezolvă această problemă? Avem toată disponibilitatea pentru a găsi formula legală de a coopera. Dacă se revine după 29 la o formulă de normalitate, toate instituţiile responsabile trebuie să adopte două atitudini fundamentale: prima - să respecte acordul cu FMI şi Banca Mondială, doi - să pună în aplicare în literă şi spirit recomandările din Raportul MCV. Dacă aceste două demersuri vor fi împlinite, s-ar putea să avem şansa să recuperăm în interval mediu deficitul de credibilitate în care suntem acum.

  • "MCV nu este retorică politică, este decizie." CRISTIAN DIACONESCU, consilier prezidenţial

"Dacă ne separăm de Europa, pierdem libera circulaţie" Unii europarlamentari vobeau despre suspendarea dreptului de vot al României. Nu este un pericol real. Pericolul real este că articolul 7 din Tratatul de la Lisabona poate fi activat fără a se ajunge în timp scurt la suspendarea dreptului de vot. Este aşanumitul mecanism de avertizare, ceea ce înseamnă că în termeni practici, formal, nu anulează dreptul de vot, dar îl lipseşte de conţinut. Mai precis, punctul tău de vedere, ca ţară, nu mai contează.

Unii ar putea spune că Europa să-şi vadă de treaba ei. Europa îşi vede de treaba ei. Să-i întrebăm pe români dacă sunt la fel de dispreţuitori la adresa Europei. Noi am ratificat în Parlamentul României toate tratatele constitutive ale UE, deci ne-am asociat la un sistem de valori. Fiecare dintre participanţi ne-am pus drepturile unii în mâna celorlalţi. Dacă dorim să rupem acest acord, se poate. Şi în Raport, ei spun "recomandări". Pentru a lăsa liber unui stat dreptul de a alege. Cum afectează asta cetăţeanul obişnuit? În condiţiile în care ne separăm de această lume, ar presupune ruperea tuturor facilităţilor: libera circulaţie s-a terminat, milioanele de oameni care muncesc în Spania şi Italia fie se întorc în ţară, fie lucrează la negru, diplomele nu se mai recunosc şi ar mai fi şi altele, legate de investiţii. Sunt semnale că una dintre cele mai mari investiţii germane din România este pe cale să plece. A intra în astfel de spirală era de neconceput. Iată că se poate. Nu cred că există politician în România pentru care să merite să acceptăm acest lucru. "Sunt semnale că una dintre cele mai mari investiţii germane din România este pe cale să plece." CRISTIAN DIACONESCU, consilier prezidenţial CITIŢI ŞI:

  • Raport DUR pe Justiţie: Comisia Europeană critică presiunile Guvernului Ponta asupra Curţii Constituţionale
  • RAPORTUL MCV. Crin Antonescu: Este posibil să nu intrăm în Schengen
  • STRATEGIA USL: Voturile pe listele speciale nu se mai numără separat. Ştampilele de vot, secretizate
  • Traian Băsescu, la mitingul de la Iaşi: "Spuneţi «NU» iubitorilor de puşcăriabili pe 29!"

Ne puteți urmări și pe Google News