Şase metode prin care poţi rămâne fără bani în cont

Şase metode prin care poţi rămâne fără bani în cont

Hoţii nu au odihnă când vine vorba de a inventa noi moduri de a frauda.

Modernizarea sistemului bancar a adus multe avantaje, dar şi riscuri pe măsură. Mai jos sunt câteva dintre cele mai întâlnite metode de a rămâne fără bani şi cum vă puteţi proteja de o asemenea situaţie. 1. Clonarea cardului presupune montarea unui aparat de citire a datelor de pe banda magnetică a cardului şi a unei camere video care înregistrează codul PIN tastat la bancomat sau la POS. Cea mai bună protecţie este să folosiţi doar bancomate aflate în incinta băncilor, să fiţi atenţi la posibile dispozitive străine montate pe acestea, iar atunci când introduceţi codul PIN să acoperiţi tastatura în aşa fel încât să nu se poată vedea ce tastaţi. 2. Phishing-ul se bazează în proporţie de 90% pe naivitatea clienţilor băncilor. Mai exact, aceştia primesc mailuri, chipurile din partea băncii, în care sunt îndemnaţi să intre pe siteuri care ar aparţine acestora şi să introducă date legate de card sau de contul bancar. O metodă mai rudimentară este trimiterea de scrisori în care vi se cere să achitaţi vreo restanţă la credit sau un comision într- un anumit cont. Sunaţi la bancă pentru a afla dacă vin din partea acesteia. 3. Clonarea siteurilor bancare presupune folosirea unor replici care arată 99% la fel ca site-urile iniţiale, diferenţa fiind că la începutul adresei de web, în cazul paginilor de internet banking, apare "http://" în loc de "https://". De obicei infractorii plasează un link pe alt site sau îl trimit pe mail, în aşa fel încât păgubiţii să intre pe acel site şi nu pe cel oficial al băncii. Intraţi doar pe siteul oficial al băncii şi fiţi atenţi ca atunci când intraţi în cont să fiţi pe o pagină securizată, marcată cu "https://". 4. Plăţi online cu datele de pe card pot fi făcute folosind doar numărul cardului, data expirării şi codul CVV de pe spatele cardului. De aceea, e bine să îl scoateţi cât mai rar şi să fiţi siguri că operatorii de la ghişeele la care faceţi plăţi nu îl ţin mai mult decât e cazul. O soluţie bună este apelarea la serviciile "Verified by Visa" sau "Mastercard SecureCode", oferite de companiile de carduri. Acestea cer o parolă suplimentară pentru tranzacţiile la comercianţii incluşi în program. 5. Viruşii informatici şi programele de tip spyware, odată ajunşi pe calculator, vă pot fura datele personale, inclusiv pe cele financiare. Cerinţe esenţiale sunt să aveţi un antivirus şi un firewall performante, să folosiţi doar calculatorul de acasă pentru a face plăţi sau a accesa contul de internet banking, să nu permiteţi salvarea de parole sau nume de utilizator pe calculator şi, dacă se poate, să nu stocaţi pe calculator niciun fel de date legate de conturile bancare. 6. Folosirea de acte false cum ar fi cărţi de identitate falsificate. Pentru a vă proteja, nu divulgaţi nimănui date legate de conturile bancare pe care le deţineţi şi evitaţi să lăsaţi copii ale cărţii de identitate în diverse locuri, cu excepţia cazurilor în care este absolut necesar. Este bine să găsiţi o bancă ce permite folosirea unei parole cunoscute doar de dumneavoastră la retragerile de bani. Ne mai recuperăm banii? Recuperarea banilor în cazul unei fraude depinde de felul în care aceasta a avut loc. Băncile cercetează de obicei modul în care au fost sustraşi banii din contul clientului şi stabilesc dacă acesta a fost neglijent sau, dimpotrivă, nu are nicio vină. Dezvăluirea codului PIN altcuiva sau păstrarea cardului într-un loc de unde puteau fi copiate date de pe el nu vor fi despăgubite, în timp ce clonarea cardului sau retragerea de bani cu acte false da. Bineînţeles, dacă decizia băncii nu este una favorabilă, se poate cere recuperarea banilor în instanţă, însă cu costuri şi timp în plus. Oricum ar fi, dacă observaţi ceva în neregulă, anunţaţi imediat banca pentru a minimiza pierderile.

Ne puteți urmări și pe Google News