Ministrul delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, Doina Pană: Tot ce s-a FURAT en gros din pădure s-a furat cu ACTE

Ministrul delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, Doina Pană: Tot ce s-a FURAT en gros din pădure s-a furat cu ACTE

Modificările aduse Codului Silvic ar trebui să pună capăt defrişărilor masive şi să stimuleze împăduririle, practic însă, noile reglementări au provocat deja un val de critici adresa stârnesc însă critici din partea opoziţiei şi a mediului de afaceri. Într-un interviu pentru TVR, ministrul delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, Doina Pană, a explicat cum "Radarul aurului verde" va feri pădurea de tăierile ilegale şi cum se va rezolva problema împăduririlor.

Sistem de monitorizare a transportului de lemne va intra în vigoare, în toată ţara, în 8 octombrie. Cei care sunt prinşi că un transport ilegal de lemn, adică fără un cod unic primit de la un angajat silvic, primesc o amendă de 10 mii de lei şi marfa va fi confiscată.

"Codul Silvic este ca o Biblie, în sensul că vine cu nişte principii în urma cărora să rezulte nişte hotărâri de guvern, nişte ordine de ministru, pentru exploatare corectă, judicioasă, a fondului forestier. (...) Tot ce s-a furat en gros din pădure s-a furat cu acte, adică cu acelaşi aviz de însoţire pentru că nimeni nu oprea să verifice. Se făceau mai multe transporturi. Pe urmă am stat şi m-am gândit - nu poate ieşi din pădure un arbore, darămite un camion, fără să-l vadă ori angajatul silvic, ori poliţistul.  Deci trebuie să găsesc ceva care să implice cât mai puţin factorul uman. Trebuie să găsesc ceva tehnic, care să oblige factorul uman să respecte. Şi atunci am făcut similitudinea. De când nu mai poţi negocia cu poliţistul cu ce viteză ai circulat? De când există radarul.  Deci, îmi trebuie şi mie un radar al pădurilor", a declarat ministrul Doina Pană, la Interviurile Telejurnalului.

Un sistem informatic care urmăreste traseul lemnului din pădure şi până la beneficiarul final există încă din 2008, dar cum acest lucru nu se face în timp real, în fapt cu acelaşi aviz de însoţire se făceau mai multe transporturi. 

"Şi atunci am chemat firma de soft şi am întrebat-o - eu nu vreau ceva care să mă deprime, să constat că a dispărut o bucată de pădure, eu vreau să prind asupra faptului, să împiedic. Nu pot ca acest sistem să-l extind încât să-mi urmărească în timp real - exact de când pleacă din pădure şi pe tot traseul? Şi mi-au zis Ba da. Am extins acest soft şi hotărârea de guvern înseamnă aşa: toate ocoalele private sau de stat, sau toţi agenţii economici care exploatează lemn în pădure trebuie să-şi achiziţioneze smartphone-uri.  Pe aceste smartphone-uri le instalăm gratuit sistemul informatic. (...) Fără să plece camionul din pădure cu încărcătura de masă lemnoasă, trebuie datele de pe aviz să le introducă pe aceste smartphone-uri. Se duc automat în acest sistem informatic care are toată baza de date legat de cine a făcut contractarea, cine are voie să exploateze, în ce volum, ce specii de arbori şamd. Instant (...) recunoaşte că tu eşti cel care ai dreptul să transporţi legal şi-ţi generează un cod unic. Asta înseamnă combinaţii cifre şi litere plus ora, minutul şi secunda când s-a generat, care trebuie scris pe avizul de însoţire a mărfii", a mai spus Doina Pană.

Astfel, transportul de lemn nu poate intra într-un depozit până când nu se accesează sistemul pentru a se verifica dacă acel cod de pe aviz este corect. Cel care emite avizul introduce datele, este un angajat silvic.

În cazul în care nu există semnal în zona de pădure din care provine lemnul, codul unic se fac da imediat ce transportul intră într-o arie cu acoperire. Conform normelor recente, toate depozitele trebuie să fie în zone cu semnal.

Modificările aduse Codul Silvic terbuie să treacă acum şi de Camera Deputaţilor, după ce au fost votate în Senat, pentru a intra în vigoare. Votul parlamentarilor este aştepat săptămâna viitoare.

Ne puteți urmări și pe Google News