A doua zi de examene la gimnaziu. „Evaluarea Națională este un stres republican”
- Gabriela Dinescu
- 29 iunie 2016, 00:00
Liceul Maghiar Ady Endre din Capitală are toate categoriile de elevi, de la grădiniță, până la liceu. Astfel că, în aceste zile, este mare forfotă în școală, pentru că dau examene atât absolvenții clasei a VIII-a, cât și cei de a XII-a. Probelor de limbă maternă, obligatorii pentru elevii școlii, li se acordă o importanță la fel de mare ca și celor de limba română. Directorul liceului, Mihail Bencze, pledează pentru reintroducerea examenului de admitere la liceu și are idei interesante
Din 13 iunie, dată la care au început probele pentru BAC, și până acum, la Liceul Maghiar Ady Endre din Capitală, se dau aproape în fiecare zi examene. Singurul avantaj este că numărul absolvenților nu este foarte mare. La bacalaureat sunt înscriși 11 elevi, iar la Evaluarea Națională doar 6 absolvenți de gimnaziu. Potrivit directorului liceului, Mihail Bencze, în toată școala sunt în jur de 300 de copii înscriși, din care 60 sunt la grădiniță, 190 - în clasele I-VIII, iar în liceu, 50 de elevi. „Este o școală model, pentru că jumătate dintre copii provine din familii mixte. Așa se face că rezultatele de la probele de limbă română și cele de la limba maternă sunt aproape asemănătoare. La proba de limbă maghiară, media minimă este de 7,50. În ultimii trei ani, de când sunt eu director, din 60 de elevi, doar trei au picat probele de limbă română și maternă”, a declarat pentru EVZ directorul liceului. În privința celor care nu au luat examenele, profesorul spune că acești copii erau complet „dezinteresați de școală, care nu au o ţinută adecvată nici la școală, nici în familie”.
Astăzi va avea loc ultima probă a Evaluării Naționale, matematica. Rezultatele vor fi afișate pe 1 iulie, în aceeași zi putând fi depuse și contestațiile.
Viziunea unui cadru didactic
Intenția declarată a ministrului Educației, Adrian Curaj, de a reintroduce de anul viitor examenele de admitere la liceu și de a renunța la Evaluarea Națională este împărtășită și de profesorul Mihail Bencze. „Evaluarea Națională este un stres republican. Examenul de admitere în liceu ar fi mai bun. Eu aș da libertate liceelor de a organiza examene cu subiecte proprii, să-și poată selecta fiecare școală elevii, așa cum dorește. Dacă este prea complicat, să revenim măcar la examenele de admitere cu subiecte unice”, comentează profesorul.
În privința probelor orale de la BAC, Mihail Bencze are câteva sugestii. Având în vedere că probele de competențe digitale și cele de limbi străine se pot echivala cu diplomele obținute la diferite centre internaționale, el propune ca școlile să plătească aceste teste. „Avantajul ar fi că diplomele sunt recunoscute în toată lumea”, spune dascălul. În plus, el pledează pentru modificarea perioadei în care se dau examenele de capacitate și de maturitate. „Bacalaureatul ar trebui să se termine odată cu restul claselor, nu în luna iulie. La fel și Evaluarea Națională, ar trebui să fie cu o lună mai devreme. Nu cred că elevii ar pierde foarte mult”, opinează Mihail Bencze.
Matematica și poezia
Mihail Bencze (foto) este profesor de matematică, dar iubește poezia și se pregătește să publice un volum. Dorința directorului este împlinită în săptămâna „Şcoala altfel” când poate ține prelegeri elevilor săi despre legătura dintre matematică și poezie, deoarece în restul anului fiecare profesor trebuie să respecte programa şcolară. Dascălul consideră că organizarea unor tabere școlare tematice de o săptămână în perioada vacanţei de vară ar înlocui cu succes „Școala altfel” cu „Şcoala de vară”.
Perle de la evaluarea națională: „Cratima desparte două cuvinte care nu încap întregi în versuri”
Îndeosebi vara se numără „perlele”, din lucrările elevilor. Iar cele din lucrările de „Limba și Literatura Română” bat, de departe, orice disciplină. Profesorii care au corectat lucrările elevilor din județul Vrancea, care vor să fie liceeni, au întâlnit năstrușnicii. Prezentăm primele „perle” descoperite de profesorii evaluatori de limba română vasluieni. În ciuda subiectelor, considerate mai ușoare ca la simulare, unii dintre candidați au stârnit profesorilor hohote de râs, dar totodată și îngrijorarea față de nivelul slab de pregătire, în special din mediul rural. Lucrările de la Evaluarea Națională ale elevilor vasluieni sunt corectate de profesorii din județul Neamț, iar profesorii vasluieni corectează lucrările elevilor din județul Vrancea, conform normelor impuse de MEC, informează vremeanoua. ro. Pentru a evita, pilele…
Copilăria lui Creangă e bântuită de cireșe
An de an, unul dintre subiecte se referă la cratimă, dând mari probleme elevilor slab pregătiți. Iată un răspuns: „Rolul cratimei în «învie- n mine» este de a arăta că copilul din poet nu era mort dea binelea”. Și altul: „Cratima desparte două cuvinte care nu încap întregi în versuri de poezii”. Iată ce au înțeles unii elevi din poezia „Salcâmii” de A.E. Baconsky: „În timp ce unii oameni plâng după lucruri pierdute în copilărie care nu se mai pot întoarce, gen jucării care nu se mai fabrică, în această poiezie poetul duce dorul florilor de salcâmi”. Și: „Cea mai frumoasă zonă turistică în care me-am petrecut primii ani de viață mergând în concedii este la mare. Acolo e toată distracția și se merită să dai toți banii”. Iar, apoteotic: „Poetul nu poate să se descotorosească de imaginea copilăriei care îl bântuie doar în legătură cu salcâmii, dovadă că în timp ce coplăria lui Ion Creangă e bântuită de «La cireșe», alții, din zone mai sărace n-au avut parte decât de flori de salcâm pline de viespi”.