Mult zgomot pentru nimic. Directorul RATB ameninţă că va “închide prăvălia”, la comanda superiorului de partid

Mult zgomot pentru nimic. Directorul RATB ameninţă că va “închide prăvălia”, la comanda superiorului de partid

Regia de transport public va fi obligată să-şi plătească datoriile către ANAF din banii de subvenţie. Viitorul viceprimar al Capitalei recunoaşte că vina este a conducerii RATB, care nu are un plan de priorităţi

TVA-ul aferent gratuităţilor pentru pensionari în special, dar şi a altor categorii sociale, dă bătăi de cap PSD şi PNL. Primarul general interimar Răzvan Sava a decis să oblige RATB să plătească anul acesta jumătate din datoria faţă de ANAF, bugetul regiei fiind redus cu peste 20%. Directorul RATB, membru UNPR, este împins de Gabriela Firea să politizeze decizia primarului liberal, deoarece ridicarea gratuităţilor la transport pentru pensionari este de neacceptat în an electoral.

Sursa datoriilor RATB

Şedinţa extraordinară a Consiliului General al Municipiului Bucureşti (CGMB) din 25 martie are pe ordinea de zi o problemă spinoasă. Potrivit proiectului de hotărâre, RATB trebuie să plătească datorii mai vechi către bugetul de stat de 126.194.334 de lei, sumă care reprezintă jumătate din totalul datorat de RATB către ANAF. Această sumă se va plăti în două tranşe până la sfârşitul lunii iunie, dar bugetul regiei nu se va majora, astfel că va trebui să funcţioneze cu 80% din banii alocaţi. Disperarea RATB este că necesarul de funcţionare este de 650 de milioane de lei pe an, pentru ca 85% din parcul auto să poată ieşi pe traseele Capitalei, şi a primit doar 515 milioane de lei. Conform declaraţiilor consilierilor generali de la toate partidele, vina aparţine conducerii interimare a RATB „Care nu şi-a stabilit bine priorităţile” şi nu a introdus în bugetul pe 2016 şi sumele datorate bugetului de stat. Părerea generală este că şefa PSD pe Bucureşti, Gabriela Firea, i-a „ordonat” directorului RATB, Radu Orzaţă, membru UNPR, să facă ce poate ca să arate electoratului că liberalii au gestionat prost Capitala. Numai că datoriile au fost făcute pe timpul mandatului lui Sorin Oprescu, susţinut şi adulat de PSD. Cu câţiva ani în urmă, Curtea de Conturi a constatat că pentru gratuităţile acordate pensionarilor, veteranilor, persoanelor cu dizabilităţi, elevilor şi studenţilor, RATB nu a plătit TVA aferent. Anul trecut, ANAF a pus poprire pe conturile RATB pentru neplată. Regia susţine că procesul nu s-a finalizat, acesta fiind motivul neplăţii.

Pensionarii, miza politică

Ambele partide politice sunt conştiente că aglomeraţia se va reduce simţitor şi încasările RATB vor creşte dacă cel puţin pensionarii vor plăti călătoriile. Numai că ar pierde electoral dacă ar lua această decizie şi preferă să o evite. În schimb, se împing unii pe alţii să dea în vileag intenţiile. Deja directorul RATB a lansat zvonul că în perioada următoare vor fi daţi afară peste 4.000 de oameni, spre disperarea sindicatelor care anunţă deja proteste în faţa Primăriei Capitalei. Marţi seara, directorul RATB a afirmat că va fi obligat să „închidă prăvălia” dacă Primăria nu la da subvenţia integrală pentru funcţionare.

Richard Radu, candidat la funcţia de viceprimar

La şedinţa din 25 martie, va exista o listă suplimentară pentru alegerea viitorului viceprimar al Capitalei. El îl va înlocui pe Dan Darabont, care a demisionat la jumătatea acestei luni din funcţia de viceprimar. Potrivit informaţiilor, liberalul Richard Radu este opţiunea PNL, astfel că Primăria Capitalei va fi condusă până la alegerile locale exclusiv de liberali. Richard Radu a fost coleg de partid cu directorul RATB, ambii provenind din PPDD. Radu ar trebui să preia şi atribuţiile lui Darabont, ceea ce înseamnă că va avea în coordonare şi RATB. „Nu se va întâmpla nimic la RATB, nimeni nu va fi dat afară. Situaţia este grea, dar nici conducerea nu a ştiut să stabilească o listă de priorităţi”, a declarat pentru Evenimentul zilei Richard Radu.

Efectele asupra bucureştenilor

Lipsa resurselor financiare va conduce la   reducerea numărului de vehicule pe străzile Capitalei, din cauza costurilor cu motorina şi piesele de schimb. În plus, se aşteaptă proteste ample de stradă ale sindicaliştilor, având în vedere că la RATB lucrează peste 10.000 de oameni.