Marinarul din Vaslui, răpit în Nigeria, se întoarce la Constanța, via Berna

Marinarul din Vaslui, răpit în Nigeria, se întoarce la Constanța, via Berna

După cinci săptămâni de captivitate în mâinile piraților nigerieni, cei 12 marinari, printre care și un ofițer român, răpiți de pe navă elvețiană Glarus (foto), au fost eliberați și sunt în afara pericolului, a anunțat armatorul. Marinarii au ajuns, duminică, în Elveția, după investigațiile medicale urmând să fie repatriați în țările de unde provin.

Marinarul român răpit în Nigeria, șeful mecanic Ionel Hâncu, de 61 de ani, va ajunge acasă, la Constanța, în această săptămână. Ofițer cu experiență, el navighează din 1981 de când a absolvit Institutul de Marină „Mircea cel Bătrân” Constanța. Colegii lui de promoție îl știu de „un băiat foarte serios, liniștit, în banca lui, meseriaș foarte bun”, având familia la Constanța, el provenind din Vaslui.

 

Nici Sindicatul marinarilor nici ANR nu știau pe ce navă era îmbarcat

Nici Sindicatul Liber al Navigatorilor și nici Autoritatea Navală Română nu au știut că ofițerul român era șef mecanic pe nava „Glarus” a companiei elvețiene Massoel Shipping. Au aflat din presă. Ionel Hâncu nu a plecat în voiaj prin intermediul vreunei agenții de crewing ci direct prin compania elve țiană cu care, se pare, colaborează de mult timp. „E un băiat superliniștit, un tip în banca lui. E greu să ajungi la 61 de ani și să navighezi în continuare. Mulți au renunțat sau nu i-a mai luat compania. El a rămas pentru că e un meseriaș bun. De aceea și armatorul îl contactează direct. La elvețieni nu prea navighează oricine. Au un standard ridicat, au anumite pretenții, își caută oameni buni, au nave moderne”, ne-a declarat un fost coleg de facultate.

 

Riscuri și asigurări

Cel mai probabil, răscumpărarea pentru marinarii răpiți a fost plătită de asigurator. „E șocant să stai cu cuțitul la gât atâtea zile și să nu știi dacă îți dă, sau nu, drumul”, comentează marinarii cu vechime. Ei spun că în zilele noastre „navele sunt asigurate pentru orice”. Au o poliță de asigurare pentru echipaj, pentru repatriere, pentru accidente. Sunt și niște clauze contractuale care de regulă nu sunt trecute în poliță, dar armatorul, în ultima vreme, dacă trece prin zone de risc, de conflict, cere și clauză pentru răpire, pentru daune aduse navei de către pirați. Și atunci asiguratorul, având în vedere aceste clauze, plătește tot și armatorul recuperează suma. Dar durează. De aceea au și trecut atâtea zile până la eliberarea marinarilor răpiți în Nigeria.

Nava „Glarus”, sub pavilion Elveția, era acostată în portul Harcourt din Delta Nigerului când a fost atacată de pirați,în data de 22 septembrie. Din cei 19 membrii ai echipajului au fost răpiți 12, șapte fiind filipinezi și câte unul din Slovenia, Ucraina, Croația, Bosnia și România. Au fost alertate autoritățile de pavilion și ministerele de Externe ale țărilor din care provin marinarii răpiți. Clubul de asigurare a intrat imediat în procedurile standard de contactare și negociere cu răpitorii pentru eliberarea lor.

 

Ne puteți urmări și pe Google News