SCANDAL în MEDICINĂ. Premierul DĂNCILĂ, asaltat de mesajele biologilor

SCANDAL în MEDICINĂ. Premierul DĂNCILĂ, asaltat de mesajele biologilor

Deși anul 2018 ar fi trebuit să prezinte o îmbunătățire la nivelul legii salarizării, chimiștii și biologii din România trag un semnal de alarmă prin care i-au semnalat premierului Viorica Dăncilă că lucrurile nu stau foarte bine la acest capitol.

Scandalul legat de noua lege a saalrizării continuă. Biologii, chimiştii şi farmacişti sunt, printre cei care reclamă că primesc salarii mai mici din 2018! nemulţumiţi, aceştia au scris un memoriu, pe care l-au înaintat Ministerului Sănătăţii, Ministerului Muncii şi premierului Viorica Dăncilă:

"Prin prezenta, subsemnații biologi, biochimiști și chimiști din sistemul public de sănătate, vă înaintăm prezentul MEMORIU, revenind la memoriile noastre înregistrate ANTERIOR intrării în vigoare a Legii Unitare a Salarizării, prin care atrăgeam atenția asupra gravului  impact salarial pe care îl suferim noi ca specialiști. Spuneam atunci, cunoscând faptul că România se află în mijlocul unei crize severe a  resurselor umane în sănătate, dar și în mijlocul unui hățiș legislativ privitor la salarizarea personalului din sistem, ca ne vedem nevoiți să formulăm următorul memoriu în apărarea intereselor categoriei profesionale a biologilor, biochimiștilor și chimiștilor care își desfășoară  activitatea în unitățile sanitare de pe teritoriul din României. Vă aduceam la cunoștință faptul că aplicarea Legii Unitare a Salarizării în sectorul sanitar sub actuala formă ce fusese prezentată opiniei publice reprezintă o discriminare netă față de categoria profesională pe care o reprezentăm. Prezența noastră ca specialiști în cadrul laboratoarelor medicale (compartiment paraclinic), face ca Laboratorul în sine să reprezinte o secție particulară și distinctă a sistemului sanitar, nu doar în România, ci și în cadrul tuturor țărilor din Uniunea Europeană, unde profesia omologă este cea de “Clinical Chemist” sau “Biomedical Scientist”, iar în Statele Unite ale Americii de „Medical Scientist”.

Sindicatele din Educaţie ameninţă cu proteste. Nemulţumirile sunt legate de salarii şi de blocarea posturilor din sistem

Conform formei actuale a legii ce a intrat în vigoare cu data de 01.01.2018, noi, în calitate de categorie profesională ce efectuează, parafează și asumă în totalitate un act medical, ne aflam în situația de a “primi” o mărire salarială de 25% FICTIVA (fiind vorba in fapt de scăderi salariale conform fluturașilor de salarii), în timp ce asistenții medicali a căror activitate o îndrumăm și coordonăm, vor primi integral mărirea salarială preconizată în noile grile. Considerăm că acest fapt reprezintă o mare discriminare a acestei categorii profesionale “minoritare” în sistemul sanitar, dar care efectuează un act medical care stă în proporție de 70-75% la baza stabilirii diagnosticului.

Din cauza noii grile de salarizare, s-a ajuns astfel ca un biolog, biochimist sau chimist principal, care are cel puțin 9 ani de vechime, sa aibă un salariu (coeficient 1,96 in grila de salarizare) la nivelul unui asistent medical (coeficient in grila de salarizare 1,74). În sistemul sanitar, sunt biologi, biochimiști sau chimiști care au 5, 4 sau 3 ani de facultate la care se adaugă 2 ani de Masterat.De asemenea, la aceste studii se adaugă doctorate obținute în tară sau străinătate. Mai mult, există specialiști care au și activitate științifica concretizata în studii relevante la nivel internațional. In aceeași măsura, sunt afectați și biologii sau biochimiștii care lucrează in învățământul medical superior și care sunt plătiți conform unei grile de salarizare asemănătoare.

Cum este posibil ca un asistent medical, cei mai mulți cu studii postliceale, sa aibă un salariu cat un absolvent de facultate și masterat? Salariul unui biolog sau chimist principal cu ultima gradație in sistemul sanitar a fost mereu la nivelul unui medic specialist de laborator  (coeficient 3.96 in grila de salarizare). După cum se observă, anumite categorii de bugetari au fost total ignorate. S-a încălcat grav această mult trâmbițată deviză, “Studii egale = Salarii egale”. 

In atare condiții, așa cum am solicitat și prin nenumărate memorii depuse anterior prezentului către diverse autorități, va solicitam:  1) modificarea coeficientului de salarizare pentru biologii, biochimiștii și chimiștii principali de la 1,96 la 3,96, cu modificarea proporțională și pentru biologii, biochimiștii și chimiștii specialiști și debutanții din sistemul sanitar și învățământul superior medical, și  2) ca mărirea salarială să se aplice cu data de 1.01.2018 pentru cei din sistemul sanitar, astfel încât echipa de personal angrenată în efectuarea investigațiilor paraclinice de laborator (medic cu specialitatea medicină de laborator, biolog, biochimist, chimist, asistent medical) să fie tratată în mod unitar, eliminând astfel posibilitatea creării unor noi inechități, frustrări, inexistente până acum, mai ales ca efortul bugetar ar fi NESEMNIFICATIV raportat DOAR la numărul nostru de specialiști, NU SI LA IMPORTANTA NOASTRA PENTRU  SISTEMUL MEDICAL.

In continuare, facem câteva precizări în legătura cu situația biologilor, biochimiștilor șichimiștilor medicali din sistemul public de sănătate:

1. Biologii, biochimiștii și chimiștii din sistemul sanitar au intre 5-7 ani de studii, dintre care 2 ani de masterat în domeniul laboratorului medical, conform art.15, alin. 1, litera a, din Legea Educației Naționale , nr. 1/2011;  2. Biologii, biochimiștii chimiștii din sistemul sanitar ocupa posturile prin concurs organizat de Ministerul Sănătății;  3. Biologii, biochimiștii și chimiștii din sistemul sanitar obțin gradele profesionale prin examene (specialist – obținut prin examen după 4 ani vechime, iar principal – obținut prin examen după alți 5 ani vechime) organizate de Ministerul Sănătății, fiind confirmați in grad  prin Ordin de Ministru, la fel ca medicii și farmaciștii;  4. Biologii, biochimiștii și chimiștii din sistemul sanitar îndrumă și coordonează activitatea asistenților medicali din cadrul laboratoarelor și răspund pe linie științifica și organizatorica în fata șefului de laborator; 

 

5. În spitalele universitare, biologii, biochimiștii și chimiștii din sistemul sanitar cu grad de specialist și principal, participă la pregătirea medicilor rezidenți cu specialitatea medicină de laborator; 6. Biologii, biochimiștii și chimiștii din sistemul sanitar pot ocupa conform Legii 95/2006, art. 184(2), cap. III, privind reforma în domeniul sănătății, funcția de șef de laborator, asemenea medicului de laborator; 7. Biologii, biochimiștii și chimiștii din sistemul sanitar implementează alături de medicii de laborator cerințele de calitate ale standardelor de calitate in laboratoare SR EN ISO 15189: 2013 si SR EN ISO 19011:2011; sunt de asemenea responsabili de analize în cadrul acreditarilor RENAR, de cele mai multe ori funcția de RESPONSABIL MANAGEMENT CALITATE fiind îndeplinită de aceștia; 8. Biologii, biochimiștii și chimiștii din sistemul sanitar efectuează, validează, parafează și răspund de rezultatele analizelor medicale în sectoarele în care își desfășoară activitatea, responsabilitatea lor concretizând-se în asigurări de malpraxis, identice ca suma, cu cele ale  medicilor de laborator;  9. Conform HG nr. 400/2014, pentru aprobarea pachetelor de servicii si a Contractului – Cadru încheiat cu CNAS,” pentru fiecare laborator de analize medicale, durata programului de activitate solicitat nu poate fi mai mică de 7 ore /zi, perioada care este acoperită prin prezenta unui medic cu specialitatea medicină de laborator sau biolog medical, chimist medical, biochimist medical”;  10. In cadrul laboratoarelor de analize medicale, gărzile sunt efectuate conform OMS 870/ 2004, alternativ de către medici de laborator si biologi, biochimiști si chimiști medicali, astfel încât toată responsabilitatea funcționarii laboratorului medical pe durata gărzii revine în  aceeași măsura medicului sau biologului medical, chimistului medical, biochimistului medical. Din acest punct de vedere, al atribuțiilor stabilite prin fișa postului, veți putea constata că biologii realizează, într-o măsură covârșitoare, aceleași sarcini specifice ca și cele ale medicilor din laboratoarele medicale, răspunderea pentru actele (medicale) realizate fiind  similară. Se impune a compara categoria profesională a noastră, a biologilor, biochimiștilor și chimiștilor din sistemul sanitar, cu aceea a medicilor de laborator și cea a asistenților de laborator, care vor beneficia, de salarii decente perfect justificate pentru specificul muncii  lor, în timp ce noi, care întregim echipa oricărui laborator într-un mod eficient și calificat, ar urma să fim aproape ignorați. Suntem conștienți de faptul că situația în care ne aflăm este cauzata și de faptul că interesele noastre nu au fost susținut și bine reprezentate niciodată în România ultimilor 15 ani. Tot la baza acestei legi unitare, sta COMPLEXITATEA ȘI IMPORTANTA MUNCII. Sa înțelegem ca importanta sociala a sectorului sanitar "dispare " în situația noastră, și reapare brusc în situația când aceleași acte medicale sunt efectuate și asumate de colegii noștri medici de laborator?! 

Ținând cont de toate aceste considerente cat și de importanta actului medical desfășurat de aceasta categorie profesionala, va solicitam DE URGENTA:  1. reevaluarea salarizării in cadrul actualei legi a salarizării unitare, așa cum am amintit mai sus, astfel încât aceasta minoritate profesională (aproximativ 1000 de angajați in sistemul public de sănătate) sa fie apreciată la adevărata valoare a responsabilităților și importantei actului medical desfășurat de aceștia, precum și  

2. emiterea unui act normativ prin care aceste ocupații (biologi, biochimiști, chimiști medicali, specialiști și principali) să fie asimilate profesiilor medicale, întrucât Ministerul Sănătății “asigură supravegherea și controlul aplicării legislației de către instituțiile și organismele care au responsabilități în domeniul sănătății, colaborând în acest scop cu CNAS, Colegiul Medicilor din România, Colegiul Farmaciștilor din România, Ordinul Asistenților Medicali din România” - Hotărâre nr. 743/3 iulie 2003 – art. 3, pct. 3;”