Corneliu Porumboiu, printre favoriții la Palme d’Or. Corespondență de la Cannes

Corneliu Porumboiu, printre favoriții la Palme d’Or. Corespondență de la Cannes

A 72-a ediție a Festivalului internațional de film de la Cannes se desfășoară între 14 și 25 mai 2019. Vor fi din nou momente de foc cinematografic pe Coasta de Azur, chiar dacă meteorologii anunță cam multe zile cu ploaie. Poate nu va fi chiar așa. Spectacolul cannez nu-și pierde prea ușor din frumusețe și grandoare, mai ales că și în acest an agenda este atrăgătoare, plină de nume sonore, atât din domeniul regiei, cât și al interpretării. Este o ambianță echilibrată, să-i spun.

Să nu uităm că venim după o serie de evenimente ce au marcat Parisul și Franța. Să nu uităm că în ediția de anul trecut au fost expuse mediatic câteva întîmplări, legate fie de agresiunea sexuală, fie de solicitările cineastelor doritoare să fie mai bine reprezentate: în selecție, în jurii, în palmares. S-a comentat mult pe tema admiterii în programul competitiv a producțiilor Netflix, fără a fi acceptată condiția franceză de a introduce filmele respective în rețeaua de săli.

Cu aceeași conducere la pupitru - Președintele Pierre Lescure și Delegatul General Thierry Frémaux – anul acesta apar câteva schimbări la alte compartimente, cum ar fi cel al presei, de pildă, dar sunt și altele , în cadrul secțiunilor principale ale festivalului. Apar și inițiative menite să antreneze suflarea jurnalistică, precum conferința de presă ținută de Delegatul General în preziua galei de deschidere.

O idee bună, pentru a răspunde unor nedumeriri legate de selecție și a preîntâmpina astfel lipsa de documentare a unor jurnaliști.

Cota artistică se îmbină și de această dată cu aceea mondenă. Nu va fi neglijat capitolul prezențelor seducătoare. Din nou festivalul are de toate. Sunt, iată, parcă mai mulți decât la alte ediții, „obișnuiții” festivalului, abonații la premii. În fond, un festival de anvergura Cannes-ului nu-și poate sacrifica tocmai valorile la a căror lansare și promovare a contribuit. Sunt dealtfel nume imposibil de contestat. Deschiderea se va face cu un film de Jim Jurmusch. Fără a lărgi această corespondență de intrare în atmosfera ediției, țin să reamintesc că, de pildă, bătălia pentru Palme d`Or este foartă strânsă, pe ansamblu, dar estimată chiar și de la nivelul unei singure zile. Cu un nou film social, Ken Loach se luptă în prima zi de vineri cu Pedro Almodovar.

Pe același afiș, al altei zile (luni, 20 mai), o producție semnată Terrence Malick intră în competiție cu un film al fraților Dardenne. Cei doi belgieni visează la al treilea Palme d`Or aducând la Cannes povestea lui Ahmed, un copil de 13 ani. În ziua următoare, Quentin Tarantino se confruntă cu Bong Joon Ho. Mai la urma programului, este lăsat Arnold Desplechin. Francezul speră și el la un loc cât mai sus în palmares. Sunt și alte nume de luat în seamă. Din generația mai tânără, este așteptat cu interes răsfățatul Xavier Dolan. Un alt cineast mereu apreciat aici este palestinianul Elia Suleiman.

 Pe genericele multor filme întâlnim numele unor vedete internaționale de prim rang, cu speranța de a le aplauda la urcarea scării antologice cu covor roz. Printre acestea, Antonio Banderas, Penelope Cruz, Brad Pitt, Leonardo di Caprio. Ediția 2019 a prevăzut o întâlnire cu Alain Delon, căruia i se va acorda Palme d`Honneur, rezervându-i-se o întânire cu presa, la sala Bunuel, destul de încîpătoare, în singura duminică a festivalului, în 19 mai, la ora 11,00. Să sperăm că starea de sănătate îi va permite acestuia să se deplaseze la Cannes. Alain Delon are dureri insuportabile la șold. Îmi amintesc cum, cu câțiva ani în urmă, Jean-Luc Godard a refuzat invitația lui Gilles Jacob, președintele de atunci al festivalului, de a face deplasarea pe Coasta de Azur motivând probleme legate de un genunchi nefuncțional. Alain are și alte probleme, fiind în centrul unui scandal în care este implicat un fiu al acestuia, fiind acuzat nu doar de agresivitate paternă, dar și de o anumită orientare politică. A intrigat, de asemenea, prin dorința sa de a-și duce somnul de veci în vecinătatea celor 50 de câini înmormântați pe domeniul său din centrul Franței. Vine să-și lansese un nou film, al cincilea din seria „Rumbo”, Sylvester Stallone. Nu pot fi uitați nici participanții la alte secțiuni. Mă gândesc la Claude Lelouch, Bruno Dumont, Christophe Honoré.

Pentru cinematografia românească este de luat în seamă aducerea în competiția oficială a unui nou film de Corneliu Porumboiu, La Gomera. Sunt trei proiecții cu noul său film. Prezentat sâmbătă seara (19 mai), la gala de la orele 22,00 (Grand Théatre Lumière), va fi arătat presei internaționale duminică dimineața (orele 8,00), urmând o nouă proiecție în cadrul obișnuitelor reluări.

Dealtminteri, sunt de notat și alte prezențe românești, la Săptămâna criticii („Ultimul drum spre mare”, regia Adi Voicu) și în cadrul programului „Romanian Short Waves”. Cătălin Mitulescu a fost invitat în juriul scurtmetrajelor și al secțiunii Cinéfondation.

Afișul festivalului reamintește dispariția unei regizoare emblemă a Noului Val Francez, Agnès Varda.

Fără a intra în detaliile prezentării filmului lui Corneliu Porumboiu (o vom face la proiecția acestuia în festival), să reamintim că participarea lui a însemnat de fiecare dată la Cannes un eveniment, cineastul român fiind întâmpinat cu elogii binemeritate. Nu ar fi de mirare ca juriul condus de mexicanul Alejandro Gonzales Inarritu să-i ofere Palme d’Or, deși sunt mulți grei care se bat pentru această onoare.

 

Ne puteți urmări și pe Google News