7 întrebări dureroase legate de George Enescu și pasiunea românilor pentru muzică
Editura Evenimentul si Capital

7 întrebări dureroase legate de George Enescu și pasiunea românilor pentru muzică

Mihai Constantinescu, directorul executiv al Concursului și Festivalului Internațional George Enescu. Foto festivalenescu.ro
Autor: | | 1 Comentarii | 833 Vizualizari

Mihai Constantinescu, directorul executiv al Concursului și Festivalului Internațional George Enescu, a redactat o scrisoare deschisă, mai exact o analiză necruțătoare a culturii noastre muzicale, în care atrage atenția asupra precarității, dezinteresului și a lipsei de educație atât de caracteristice - din nefericire - spațiul românesc. Una din întrebări este de-a dreptul tulburătoare: „De ce ajungem să cânte mai mulți tineri străini Enescu decât românii?” Chiar - care sunt motivele?

„Scrisoare Deschisă

Tristețea unei săli goale

Împărtășim și noi, în calitate de organizatori, tristețea de a vedea sala goală la primele etape ale Concursului Enescu, în condițiile în care recitalurile și concertele finale ale aceluiași eveniment sunt în majoritate sold-out.

Este un contrast care frapează. Ce semnificații are?

Este contrastul dintre cererea și oferta de pe piața muzicală locală. Pe de o parte, avem un public doritor de muzică clasică, care este deschis la experiențe noi. Pe de altă parte avem o școală de muzică românească ce nu reușește încă să se adapteze la această cerere, la ritmul pieței internaționale de muzică, la rigorile acesteia, la criteriile de performanță necesare obținerii recunoașterii la nivel global.

Între publicul din România și școala de muzică din România stă Concursul Internațional George Enescu. Este un eveniment organizat la standarde internaționale, care se bucură de apreciere și de o excelentă reputație la nivel mondial. Dovadă pentru aceste afirmații stau: numărul candidaților în creștere cu 40%, în comparație cu 2014; în jurii sunt muzicieni recunoscuți în toată lumea, la fel ca și dirijorii care dirijează finalele; avem transmisii internaționale live, prin postul Medici.tv, și preluări ale unor înregistrări prin MEZZO.

Publicul este deschis către Concurs. Dovada: deși este primul an în care biletele la evenimentele din cadrul Concursului sunt puse în vânzare, majoritatea recitalurilor și a concertelor sunt sold-out. Seara, avem și un public suplimentar pe treptele Ateneului, oameni care urmăresc gratuit ce se întâmplă în sala de concert pe ecranul montat de noi.

Până în 2014, Concursul Enescu a fost considerat un eveniment pentru specialiști. Chiar dacă accesul era gratuit, publicul larg nu venea la etapele acestuia și nici măcar la finale, fiind mult mai interesat de concertele din Festivalul Enescu. Din 2014, provocarea pe care am asumat-o a fost să aducem publicul larg în sală, la recitalurile și concertele Concursului. Progresul este evident, chiar și în acest an când accesul pentru publicul larg a fost contra cost, cu excepția primei etape, în timp ce accesul pentru elevi, studenți, profesori la școlile, liceele și facultățile de muzică este gratuit la toate rundele.

Dar constatăm și noi, cu tristețe, că deși publicul larg este tot mai interesat de Concurs și de muzica clasică, nu același interes se vede la nivelul școlii românești de interpretare.

Slaba participare a publicului de specialitate la prima etapă a Concursului de Vioară, despre care cu tristețe și revoltă vorbește dl Remus Azoiței, profesor de vioară la Royal Academy of Music, London, laureat al Concursului Enescu și membru al juriului, este doar unul din simptome. Etapele primare și intermediare ale unui Concurs de acest gen rămân cu precădere pentru publicul de specialitate, inclusiv datorită modului de organizare: este un maraton de interpretare, ceea ce nu oricine din publicul larg poate duce. Desigur, melomanii convinși și cei care pot să dispună de un timp prelungit ca să stea în sala de concert ore în șir pot să o facă și pentru ei am și permis accesul publicului.

Nu putem să acomodăm o foială de oameni care vin și intră, în funcție de programul propriu, pentru că am perturba atmosfera de concurs și capacitatea de concentrare a concurenților.

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Social

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI

Articole salvate