6 cauze pentru care carburantul rămâne scump în România

6 cauze pentru care carburantul rămâne scump în România

Cu salarii mult sub media europeană, plătim pentru motorină mai mult decât nemții, austriecii sau francezii. Analiștii economici spun că principalele cauze țin de presiunea fiscală mare și de goana după profit a companiilor din energie

Deși românii au printre cele mai mici salarii din Uniunea Europeană, prețurile pe care le plătim pentru benzină și motorină sunt mai mari decât în multe alte state.

Conform cifrelor Comisiei Europene, prețul unui litru de benzină din țara noastră costa, pe 5 ianuarie, aproximativ 1,14 euro, mai mult decât în șapte state membre. La motorină stăm și mai prost: având un preț de peste 1,18 euro/litru, în 14 țări motorina se vinde mai ieftin decât la noi. Este vorba inclusiv de țări precum Germania, Austria, Franța, Grecia sau Portugalia.

EVZ vă prezintă șase cauze pentru care carburanții vânduți românilor sunt mai scumpi decât pentru mulți alți europeni.

Ne puteți urmări și pe Google News

1 Taxele mari pe benzină și motorină. Cea mai mare parte din banii pe care îi plătim la benzinărie pentru alimentarea mașinii merg la bugetul statului sub formă de TVA, acciză și supraacciză. Conform cifrelor Oil Bulletin, la un cost al litrului de benzină cu taxe incluse de circa 5,12 lei, mai mult de 3 lei reprezintă taxele plătite statului. Iar la un litru de motorină în valoare de aproximativ 5,32 lei, taxele reprezintă 2,93 lei. Fără taxe, am plăti doar 2,08 lei/litrul de benzină și 2,39 lei/litrul de motorină. „Chiar dacă nu avem un nivel al accizei mai mare decât în alte țări, avem al doilea TVA din UE (24%). Acciza este o taxă în cascadă, adică la ea se aplică TVA. În plus mai avem și supraacciza introdusă de guvernul actual. Și la această supraacciză se aplică TVA. Și nu doar nivelul accizei contează, ci și modul său de calcul, anul acesta la un curs deocamdată inexistent și fabulos de mare”, comentează, pentru EVZ, profesorul de economie Cristian Păun.

2 Supraacciza de 7 eurocenți/ litru, introdusă din al doilea trimestru al anului trecut a scumpit benzina și motorina suficient de mult încât numeroși români să nu-și mai permită să circule cu mașina personală, iar șoferii care merg pe rute externe să-și facă plinul în alte țări. Astfel, și consumul total de combustibil a scăzut, iar încasările din această taxă au fost sub așteptări.

3 Impozitele mari din România. Potrivit lui Cristian Păun, pe lângă taxele aplicate asupra carburantului, cu o pondere de aproximativ 50-60%. „Avem și alte taxe pe care produ cătorii și comercianții de combustibili (și nu numai) trebuie să le plătească”: dubla impozitare a profitului cu 16% impozit pe profit și 16% pe dividende. „Să nu uităm nici de impozitarea muncii, printre cele mai mari din Europa. Cu alte cuvinte, orice se produce sau se comercializează în România este mai scump decât în UE”, afirmă economistul citat.

4 Alinierea prețurilor cu statele din Vest, clamată de autorități, s-a tradus inclusiv prin alinierea taxelor pe carburanți la nivelul european, în ciuda faptului că salariile noastre sunt departe de media UE. „Până unde continuăm cu alinierea parțială cu tot ce înseamnă Vest?”, se întreabă retoric secretarul general al Asociației Oamenilor de Afaceri (AOAR), Cristian Pârvan.

5 Profiturile realizate de marii benzinari. OMV Petrom, cea mai mare companie de petrol și gaze din România, a raportat, în primele nouă luni din 2014, un profit net de 2,4 miliarde lei. „Dacă mâine Guvernul renunță la toate taxele pe carburant, prețurile nu se vor reduce la jumătate, pentru că acestea trebuie să fie ca în Vest”, susține Pârvan. Potrivit acestuia, prețurile ar putea scădea dacă producătorii ar investi în modernizarea unităților de producție.

6 Sistemul greoi de decontare a 4 eurocenți din supraacciză nu a ajutat aproape deloc firmele de transport, speriate și de eventualitatea unor controale suplimentare din partea Fiscului.

Prețul petrolului aduce ieftiniri la pompă

Prăbușirea prețului barilului de țiței cu circa 50% față de luna iunie a anului trecut, când a început scăderea pe piețele internaționale, s-a tradus într- o ieftinire cu maximum 20% a combustibilului în statele europene. Comparativ cu luna aprilie 2014, după introducerea supraacizei pe carburant, prețul benzinei comercializate în România a scăzut cu 17,5%, având a opta cea mai accentuată ieftinire din UE, iar cel al motorinei s-a redus cu 15%, a zecea cea mai mare ieftinire din UE. Dacă, însă, comparăm prețurile actuale cu cele de acum un an, ajungem pe antepenultimul loc în Europa, cu o scădere a prețurilor de doar 8,9% la benzină și 9,5% la motorină.