112.000 de participanţi la campania 10:10 de reducere a amprentei de carbon
- Oana Dan
- 9 mai 2011, 13:18
CAMPANIA 10:10 ÎN ROMÂNIA. Campania globală de reducere a emisiilor de dioxid de carbon 10:10, care se desfăşoară şi în România şi are ca ţintă transformarea ţării noastre într-un model de bune practici de mediu, a strâns deja 112.000 de participanţi.
Peste 50 de ţări fac partea din reţeaua globală 10:10, care a luat naştere în septembrie 2009, la Londra şi astăzi este prezentă pe toate continentele. Scopul campaniei este reducere emisiilor de dioxid de carbon cu 10% - în 12 luni - în câţiva paşi simpli, care ţin de alegerile din viaţa de zi cu zi a fiecăruia. Printre acestea se numără stingerea aparaturii electrice şi electronice atunci când nu mai este folosită, stingerea luminii şi folosirea unor mijloace de transport mai ecologice decât maşina. „Sperăm să transformăm România într-un lider regional din punctul de vedere al reducerii emisiilor de dioxid de carbon”, a explicat Sandra Antonovic, unul dintre activiştii implicaţi în proiectul 10:10. Ea a fondat organizaţia Nektarina, din Croaţia, unul dintre pilonii campaniei. Ţara noastră a fost aleasă pentru a funcţiona ca exemplu de bune practici în zona Europei Centrale şi de Est tocmai pentru că nu stă prea bine la capitolul investiţii verzi. Un plus al ţării noastre a fost şi bogăţia geografică, a mai spus Antonovic, la mijlocul lunii martie, când a fost prezentă în România. Astfel, reprezentanţii Nektarina, care coordonează regiunea ţărilor din Centrul şi Estul Europei din cadrul campaniei 10:10, au început discuţiile cu autorităţile din România din ianuarie. Unul dintre obiectivele lui este şi revitalizarea transportului feroviar, ca formă verde de transport, alegere care înseamnă de fapt reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Planul este ca toate companiile de transport feroviar din regiunea centrală şi de est a Europei să îşi unească forţele şi să rezolve împreună – poate chiar ca un consorţiu – problemele comune, explică Sandra Antonovic. Ea dă ca exemplu de bună practică Slovenia, care a reuşit să revigoreze transportul feroviar şi să îi încurajeze pe oameni să ia trenul prin diverse pachete de stimulente. Astfel, cei care pleacă în călătorii de afaceri şi aleg trenul, nu avionul, primesc diferenţa de preţ a biletului ca bonus salarial. Ambasada Marii Britanii din Bucureşti a pornit un ambiţios program de reducere a emisiilor de dioxid de carbon. În primul an, rezultatul a fost o scădere de 12%.