Aceasta ar reprezenta cedarea totală a puterii de decizie asupra politicii tarifare.
În cazul în care ţara noastră ar adera la Uniunea Vamală Rusia-Belarus-Kazahstan (UV RBK) se va ajunge la accesul automat la Uniunea Euroasiatică. Şi ca rezultat, se va pierde suveranitatea economică a ţării. Aceasta este părerea experţilor de la Centrul Analitic Independent Expert-Grup care au elaborat un studiu privind diferenţele dintre Acordul de Asociere cu UE (AA) şi UV RBK. Uniunea Vamală vs Acordul de Asociere UE Potrivit studiului, pierderea suveranităţii economice a Republicii Moldova ar reprezenta cedarea totală a puterii de decizie asupra politicii tarifare, deoarece tariful vamal al Uniunii Vamale se bazează 90 la sută pe legislaţia rusească. Pe de altă parte, experţii sunt de părere, că autoritatea de reglementare a politicii tarifare în UV, Comisia Economică Eurasiatică, va deveni autoritate supranaţională şi 80 la sută din funcţionarii săi sunt cetăţeni ai Rusiei. În acelaş timp, Acordul de Asociere presupune adaptarea legislaţiei naţionale la cerinţele europene în vederea facilitării integrării economice cu UE şi realizarea reformelor sectoriale necesare şi aceasta nu înlocuieşte în totalitate legislaţia naţională, ci doar o ajustează. De implementarea Acordului va fi responsabil Consiliul Asocierii, format din reprezentanţii UE şi RM. Ambele părţi vor fi reprezentate pe bază de paritate, iar deciziile vor fi obligatorii şi nici una din aceste instituţii nu va avea un caracter supranaţional. Aderararea R. Moldova la UV- anularea facilităţilor comerciale Experţii atrag atenţia asupra faptului că, aderarea ţării noastre la UV RBK va duce la anularea imediată a tuturor facilităţilor comerciale acordate de UE şi nu va fi posibilă crearea unei zone de comerţ liber cu o altă ţară. Şi aderarea la UV nu va oferi pieţe suplimentare de desfacere, ci doar le va restricţiona pe cele existente. Potrivit experţilor, UV RBK nu prevede nici un fel de asistenţă financiară permanentizată şi instituţionalizată în procesul de aderare, în timp ce AA specifică că UE va oferi ajutor financiar prin intermediul BERD şi BEI dacă se vor înregistra progrese la implementarea reformelor. Dacă Acordul de Asociere cu UE permite accesul la o piaţă de peste 500 milioane de consumatori, din 28 ţări membre ale UE şi Turcia, atunci aderarea la UV permite accesul la o piaţă de 172 milioane de consumatori, din trei ţări din CSI cu care ţara noastră are deja încheiate acorduri de liber schimb. Uniunea Vamală – confruntare psiho-emoţională a nostalgicilor “ Dintr-o privire generală, Uniunea Vamală este mai mult o confruntare psiho-emoţională a nostalgicilor, un sistem ideologic, neserios. Nu sunt necesare studii complicate ca să se înţeleagă beneficiile UE pentru ţara noastră. Funcţionând ca o piaţă unică cu 28 de ţări, UE este o putere comercială majoră pe plan mondial. Sunt argumente, de exemplu calitatea UE cu 26% şi UV cu 2,9 % din economia mondială. Acum se cunosc problemele Belorusiei în privinţa comercializării tractoarele, unde Federaţia Rusă încearcă prin mijloace ascunse să deţină control asupra Minsk-lui. etc", declară pentru Evenimentul Zilei, expertul economic, Roman Chircă În acelaşI context, expertul economist de la IDIS-Viitorul, Ion Tornea declară pentru Evenimentul Zilei " Este cunoscut faptul că aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană are cu mult mai multe beneficii şi avantaje decât Uniunea Vamală. Ceea ce este legat de UV se urmăresc doar nişte scopuri politice şi nu presupun oarecare armonizări, liberalizări sau democratizări esenţiale în domeniul economic " . În concluzie, analiştii de la Expert Grup scriu: “Subliniem faptul că intrarea în vigoare a Acordului de Asociere este un element distinct de aderarea la UV RBK. Or, prima vizează progresarea dialogului cu UE, dar rămâne separată de agenda de extindere a UE. Spre deosebire de scopul Acordului de Asociere, accederea la Uniunea Vamală implică un nivel mult mai avansat de integrare pentru care Republica Moldova nu este pregătită. Aceasta implică diluarea suveranităţii ţării în diverse sectoare ale economiei, dar şi cedarea definitivă a puterii de decizie asupra politicii tarifare şi a altor aspecte ale politicilor macroeconomice şi macrofinanciare". "Nu sunt necesare studii complicate ca să se înţeleagă beneficiile UE pentru ţara noastră. Funcţionând ca o piaţă unică cu 28 de ţări, UE este o putere comercială majoră pe plan mondial. Sunt argumente, de exemplu calitatea UE cu 26% şi UV cu 2,9 % din economia mondială" Roman Chircă, expert economic
Dacă Acordul de Asociere cu UE permite accesul la o piaţă de peste 500 milioane de consumatori, din 28 ţări membre ale UE şi Turcia, atunci aderarea la UV permite accesul la o piaţă de 172 milioane de consumatori, din trei ţări din CSI cu care ţara noastră are deja încheiate acorduri de liber schimb