Veste bună pentru proprietarii de spații comerciale din România!

Veste bună pentru proprietarii de spații comerciale din România!

Vânzarea și închirierea de spații comerciale a scăzut vizibil ca urmare a creșterii prețurilor. Cu toate acestea, pentru 2014 se anticipează o creștere economică accelerată în Europa, precum și o stabilizare a situației din Grecia și Europa de Sud. Retailul european va profita de această dezvoltare, dar efectele vor varia de la o țară la alta în mod substanțial, închirierea și vânzarea de spații comerciale în România urmând să înregistreze una dintre cele mai mari rate de creștere prognozate pentru 2014 în Europa, potrivit unui studiu realizat de GfK.

În cadrul analizei, au fost evaluați indicatori de piață pentru un total de 32 de țări europene, ca puterea de cumpărare, cifra de afaceri din spațiile de retail și ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale.

Puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în 2013 la nivelul celor 28 țări membre UE a fost de 15.017 euro anual. Cu o creștere de numai 0,6% în 2013, puterea de cumpărare a rămas în urmă în mod semnificativ în comparație cu anii anteriori. Cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Grecia (-8%), Cipru (-7%), în Cehia și Slovenia (câte -2%).

„Puterea de cumpărare a scăzut din nou anul trecut și în Italia și Spania. Cu toate acestea, o creșterea ușoară este așteptată în aceste țări anul acesta”, se arată în documentul citat.

Ne puteți urmări și pe Google News

Cele mai mari rate de creștere a puterii de cumpărare s-au înregistrat în România, Scandinavia și țările baltice. Germania a avut o creștere peste medie, de 2.5%.

Cifra de afaceri din închirierea și vânzarea de spații comerciale

În 2013, cifra de afaceri realizată din spații comerciale a stagnat la aproximativ 3,1 trilioane  de euro în cele 32 de țări analizate. Pierderi au suferit Grecia (-8%), Cipru (-5%), Olanda (aproape -4%), Spania (-3,5%) și Italia (mai bine de -3%).

În topul celor mai mari piețe de retail din Europa care nu au fost afectate se numără în continuare Rusia, urmată de Franța și de Germania. România se află printre statele care se bucură de creșteri semnificative (cu +4,9%), alături de țările baltice (+5,3%) sau Polonia (+5,1%).

Comerțul online pune presiune pe retailul tradițional

Comerțul tradițional suferă de pe urma creșterii vânzărilor online. De aceea, GfK anticipează un avans moderat pentru afacerile derulate de magazinele tradiționale, în medie de 0,6%, pentru țările UE în 2014. Printre fruntași se numără România (+4,3%) și țările baltice (+4,8 – 5,9%). Totuși, perspectivele privind evoluția retailului indică stabilizarea acestuia în cursul anului, în special în statele europene cu economia greu afectată.

Ponderea cheltuielilor populației în retail în 2013a scăzut din nou în 2013 la nivelul țărilor membre UE. Cota este în prezent la aproape 31%.

Motivele pentru acest declin sunt legate de creșterea costurilor pentru energie, facturile de întreținere și activități de petrecere a timpului liber. Ponderea cheltuielilor populației în retail este scăzută în special în Italia (aproape 27%) și Grecia (25%), ca urmare a crizei economice”, se arată în studiul GfK.

Economiile puternice din Germania, Marea Britanie și Elveția dețin o pondere a cheltuielilor populației în retail de sub 29%. Motivul principal pentru acest procent redus sunt veniturile mai mari, din care o proporție relativ mică este suficientă pentru a acoperi nevoile de bază.

La nivelul celor 32 de țări analizate, suprafața de vânzare pe cap de locuitor a fost de 1,11 m², mai mare cu aproape 2% față de valoarea din 2012. Cea mai mare creștere a avut loc în țările nordice și est europene, respectiv Finlanda, Bulgaria, România și Estonia. Prin contrast, suprafața de vânzare a scăzut în unele țări, în special în Grecia. Germania a pierdut, de asemenea, la acest capitol anul trecut, ca urmare a închiderii a numeroase magazine cu produse de amenajări pentru locuințe. Cu toate acestea, suprafața de vânzare pe cap de locuitor în Germania este în creștere ca urmare a declinului populației.