Un investitor serios a pus ochii pe Poștă, Cine va mai aduce pensiile

Un investitor serios a pus ochii pe Poștă, Cine va mai aduce pensiile

Dacă se va vinde colosul de stat, rămâne de văzut cine va accepta să preia piatra de moară, distribuția pensiilor, un segment total nerentabil.

După eșecul privatizării Oltchim, care s-a transformat în 2012 într-un spectacol de circ regizat de Dan Diaconescu, și privatizarea eșuată de la CFR Marfă, unde pretendent a fost Gruia Stoica, compania de stat Poșta Română este până acum singura care a reușit să atragă în ultimii ani un investitor serios: bpost – poșta belgiană. Aceasta din urmă a depus deja o ofertă neangajantă, acceptată de statul român.

Poșta ar fi reușit să înregistreze anul trecut un profit brut de circa 90 de milioane de lei anul trecut, în special datorită contractului cu statul pentru distribuirea cardului de sănătate, dar și datorită contractului cu fiscul, ceea ce ar putea face compania mai atractivă în ochii investitorilor, a declarat pentru EVZ liderul sindical Matei Brătianu.

Distribuția pensiilor, piatra de moară

Ne puteți urmări și pe Google News

Pe lângă datoriile istorice, unele contractele păguboase pe care Poșta, în calitate de companie de stat, a fost obligată să și le asume, în special distribuția pensiilor, ar putea fi însă un hop în calea privatizării. An de an, compania a fost singurul distribuitor al pensiilor de stat și corespondenței din mediul rural. Deși este vorba de un contract scos anual la licitație, nicio altă companie nu a intrat pe acest segment. „În majoritatea localităților din mediul rural, adică într- o proporție de 60%, Poșta nu reușește să acopere din ceea ce câștigă din servicii nici măcar salariile poștașilor”, spune Matei Brătianu.

În ce măsură un operator privat va dori să funcționeze pe un segment total neproductiv? Acesta este de părere că distribuirea pensiilor ar putea fi inclusă ca o obligație în contractul de privatizare, iar ca segmentul să devină profitabil, statul poate crește comisionul achitat companiei, de la 1%, la circa 1,3%.

Datoriile istorice

Un alt hop de trecut sunt datoriile istorice, de circa 200 de milioane de euro în 2012, dar care s-au mai redus în ultimii doi ani. Rămâne de văzut dacă statul va aplica în cazul Poștei „metoda CFR Marfă”, respectiv ștergerea datoriilor în proces de privatizare. Matei Brătianu spune că, oricum, odată cu privatizarea, dispar și o serie de „metehne”, care au crescut pierderile companiei.

„Poșta va începe să câștige automat, deoarece nu mai apar cei 300 - 400 de angajați politic, cu fiecare ciclu electoral”, a comentat sindicalistul.

Asigurări, început cu stângul

În fine, intrarea pe segmente de piață mai profitabile, a fost una din preocupările actualului management, dar roadele întârzie să apară. Noul proprietar va avea așadar mult de lucru și în această zonă. De exemplu, compania s-a lansat anul trecut pe segmentul brokerajului în asigurări.

„Pentru că nu există însă motivare financiară din partea salariaților, acest segment merge foarte prost”, a comentat Brătianu. O zonă bănoasă, însă unde Poșta Română a pierdut an de an tot mai mult teren, este piața de curierat. Dacă înainte de 1989 era singurul jucător, acum compania deține numai 4%. „Flota Poștei este de numai 900 de mașini acum, în timp ce doi dintre cei mai mari jucători privați de pe această piață au împreună circa 3.400 de mașini”, a mai spus sindicalistul.

Calendarul privatizării

Până acum, bpost a depus o ofertă neangajantă, care a fost acceptată. În prezent se încheie faza de due-dilligence și urmează depunerea unei oferte angajante, care va include și oferta de preț. Această ofertă ar putea apărea până la sfârșitul lunii iunie, dar este posibilă și o prelungire motivată a termenului, spus ieri, Sorin Grindeanu, ministrul pentru Societatea Informațională, citat de Agerpres.

Cine sunt cumpărătorii de la bpost

bpost este o companie de servicii poștale deținută de statul belgian, care are o participație de 50% plus 488 de acțiuni la companie, potrivit site-ului oficial al companiei. În anul 2013, ultimul pentru care există date financiare, compania a obținut un profit net de 273 de milioane de euro, în creștere cu 20% față de 2012. bpost este într-un proces de expansiune. În primul trimestru al anului trecut, Landmark Global, o subsidiară a companiei, a achiziționat întreg pachetul de acțiuni al Gout International, BEurope Consultancy, Ecom Global Distribution și Starbase Global Logistics, majoritatea companii importatoare. Cea mai mare parte a veniturilor înregistrate de bpost au provenit anul trecut din contracte de distribuire de facturi. Veniturile consistente au fost înregistrate din distribuția de presă, dar și din serviciile financiare.