Șantierul Sibiu-Orăștie e pustiu, cu 28 de zile înainte de redeschidere
- Ştefan Etve ş
- 3 august 2016, 00:00
Chiar dacă oficialii Companiei Naționale de Autostrăzi au precizat că este o situație de urgență extremă în cazul autostrăzii demolate Sibiu-Orăștie, și au cheltuit milioane de euro pentru achiziția materialelor de construcție necesare refacerii celor 200 m de autostradă demolată, în prezent nimeni nu lucrează pe șantier
După aproape 10 luni de la închiderea autostrăzii Sibiu- Orăștie, specialiștii de la Asociația Construim România avertizează Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) că redeschiderea lotului 3 din autostrada Orăștie-Sibiu, în condiții de siguranță, este imposibilă în mai puțin de doi ani. Aceștia au precizat că porțiuni din lotul 3 de autostradă, între Orăștie și Sibiu, vor continua să se surpe și au explicat că pe cei aproximativ 200 m, unde s-a demolat, trebuie construit un viaduct. Specialiștii menționați au prezentat imaginea dezastrului porțiunii de autostradă demolate de la km 276, alunecările de teren, problemele grave de la viaductul Aciliu și lucrările de mântuială pentru consolidarea dealurilor.
FOTO:Porțiunea crăpată din autostrada Sibiu - Orăștie a fost inaugurată în noiembrie 2014
„Soluția tehnică reală a problemei terasamentului de la km 276 nu este reconstrucția lui ca terasament, ci înlocuirea lui cu un viaduct de 300 m. Cu alte cuvinte, până când autostrada nu va fi așezată la km 276 pe coloane de beton armat înfipte în stânca din adâncime, autostrada va continua să se surpe sistematic. Iar dacă CNADNR ar demara astăzi construcția inevitabilului viaduct, chiar la un ritm de construcție accelerat, reluarea traficului ar fi posibilă cel mai devreme abia în vara viitoare”, explică specialiștii.
Soluția tehnică reală
O altă problemă semnalată de specialiști este viaductul Aciliu și traversarea autostrăzii prin Dealul Bucium. „În cazul culeei 1 a viaductului (capătul de pod dinspre Orăștie), nici până la această dată nu sunt cunoscute date privind monitorizarea deplasărilor culeei, deși ele ar fi fost esențiale în orice decizie tehnică. Dar chiar și în absența acestor date este din nou evident că, în ciuda lucrărilor de intervenție și de refacere a pereului (placa de beton de sub pod) surpat anul trecut, terasamentul din vecinătatea culeei continuă să se deplaseze, chiar și în absența traficului pe autostradă de aproape un an. Din nou, este tot mai clar că soluția tehnică reală este demolarea culeei 1 și prelungirea viaductului cu încă una sau două deschideri spre Orăștie, pentru a traversa zona de teren instabilă”, au menționat specialiștii.
„Amatorism înfiorător”
Reprezentanții asociației au atras atenția și asupra pericolului alunecărilor de teren. „Nu doar că solul este îmbibat cu apă, așa cum se vede în fotografii și în filmare, dar șanțurile propriu-zise au fost fie rupte de deal, fie au fost acoperite de valurile de pământ în alunecare. (…). Cât despre soluția aplicării de drenuri adânci în deal, care să preia inclusiv apa infiltrată în sol și să o extragă spre șanțurile colectoare, Dealul Bucium și-a spus punctul de vedere. Amatorismul Impregillo este înfiorător…”, au mai precizat specialiștii