Petrecerea s-a terminat: Guvernul Tudose scumpește benzina

Petrecerea s-a terminat: Guvernul Tudose scumpește benzina

Guvernul intenționează să scumpească litrul de benzină și motorină cu aproximativ 45 de bani de la 1 septembrie. Măsura nu-i va afecta doar pe șoferi, deoarece va provoca și scumpirea alimentelor, avertizează specialiștii. Transportatorii amenință cu proteste și prezic falimente de amploare.

Ministerul de Finanțe a publicat, ieri, un proiect de Ordonanță de Urgență de modificare a Codului Fiscal potrivit căruia acciza la motorina cu plumb, la motorina fără plumb și la benzină va crește de la 1 septembrie cu circa 20%, lucru care se va traduce, la pompă, într- o scumpire a unui litru de carburant cu aproximativ 45 de bani. Șoferii vor pierde astfel, la fiecare plin de rezervor, aproximativ 25-27 de lei. După 8 luni în care a crescut pensiile și salariile și a redus zeci de taxe și impozite, cabinetul Mihai Tudose pregătește, astfel, prima măsură care subțiază buzunarele românilor.

Guvernul PSD – ALDE spune în apărarea sa că după ce a redus accizele la carburanți de la 1 ianuarie 2017, pentru a-i convinge pe șoferi să-și alimenteze mașinile în România și nu în țările vecine care au taxe mai mici la pompă, măsura nu a avut efectul dorit în economie, adică nu a adus bani mai mulți la buget: încasările din accize au scăzut în prima parte a anului 2017, deși consumul de carburant a crescut. În aceste condiții, spune Guvernul Tudose, este nevoie de majorarea accizelor.

Tăriceanu: „Impact nesemnificativ”

Ne puteți urmări și pe Google News

Preşedintele ALDE, Călin Popescu- Tăriceanu, a încercat ieri să minimalizeze efectele supraaccizei. „(...) propunerea care se are în vedere, dar sunt mai multe variante în lucru, este de a introduce o mică majorare a accizei care practic va avea un impact nesemnificativ asupra preţului la consumator, deci pentru consumator nu va fi o povară”, a asigurat el.

Isărescu: Inflația va crește

Majorarea accizei la carburanţi va mări inflația, a avertizat, ieri, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu. „Ne va afecta. Deci, va împinge inflaţia în sus. Deocamdată nu am introdus-o, că e discuţie încă. V-am precizat de multe ori că introducem în datele de prognoză informaţiile care au un grad ridicat de certitudine. Discuţiile le lăsăm la capitolul discuţii, eventual domeniul riscurilor. Acolo aţi văzut, la riscuri? Politica fiscală şi politica salarială, riscuri să împingă inflaţia în sus”, a explicat el.

Orban: „Crimă cu premeditare”

Preşedintele PNL, Ludovic Orban, a acuzat Guvernul de „crimă cu premeditare” împotriva economiei româneşti. „Firmele de transport româneşti vor fi afectate grav şi multe dintre ele vor fi nevoite să închidă porţile din cauza faptului că nu vor mai putea fi competitive în raport cu firmele din alte ţări. Nivelul de încasări la stat va scădea, pentru că foarte multe firme de transport, aşa cum au făcut şi în perioada în care era în vigoare supraaciza la combustibili, au preferat să alimenteze în alte ţări unde preţul combustibilului era mult mai mic”, a explicat el.

Cum a deturnat Ponta supraacciza de 7 eurocenți

Guvernul condus de Victor Ponta a introdus la 1 aprilie 2014 o supraacciză de 7 eurocenţi pe litru de carburant, măsură impusă României de FMI. Banii ar fi trebuit folosiți pentru construcția de autostrăzi, dar fondul a fost „deturnat”: toate sumele strânse în fondul special pentru mari proiecte de infrastructură au mers în realitate către pensii (potrivit chiar lui Ponta) și din banii colectați nu s-a construit nici măcar un centimetru de autostradă. În cei trei ani în care a funcționat taxa de 7 eurocenți, statul a încasat 8,46 miliarde de lei (aproape 2 miliarde de euro), potrivit unor date prezentate de Profit. ro, bani din care s-ar fi putut construi sute de kilometri de autostradă. Ponta însuși a recunoscut în 2015 eșecul măsurii. „Nu a fost un proiect bun”, a spus fostul premier.

Pâinea, carnea și laptele - mai scumpe

Președintele Asociației Consumatorilor de Produse Alimentare din România (APCA Romania), Mihai Panait, a declarat ieri, pentru EVZ, că „producătorii (din domeniul alimentar, n.red.) vor utiliza această creștere de acciză pentru a mări prețurile”. „După părerea mea, prețurile tuturor alimentelor vor crește. Vor fi creșteri mici, dar vor fi, estimările ar fi 5-10%. În principiu, zonele care vor fi afectate imediat vor fi cele unde sunt produsele de consum important: panificația, lactatele, carnea. Ele se vor resimți și în zona marilor retaileri, și în zona micilor producători”, a spus acesta.

Cel mai mic preț din UE

România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preț al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) și al treilea cel mai mic preț pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro pe litru) și Bulgaria (0,961 euro/litru), potrivit cifrelor guvernamentale. De asemenea, în luna iulie 2017, taxele reprezintă 52% din prețul benzinei din România, respectiv 50% din prețul motorinei, sub nivelul mediu din UE, unde taxele cumulează 62% din prețul benzinei și 57% din prețul motorinei.

Proteste și falimente de amploare

Sindicatele din transport anunță că ies în stradă. „Dacă această măsură va fi publicată în Monitorul Oficial, vom ieși în fața Guvernului, așa cum a fost și cu RCA-ul. Dacă eram deștepți, încasam din redevențe. În momentul de față, noi nu facem decât să punem pe spinarea transportatorilor și a cetățenilor care alimentează cu carburanți ceea ce ar trebui să încasăm din redevență”, a declarat ieri, pentru EVZ, președintele Federației Operatorilor Români de Transport, Augustin Hagiu. „Măsura este extrem de proastă. Au avut experiența creșterii accizei în 2014. Mizau pe faptul că vor câștiga 50 de milioane pe lună în plus și, în luna următoare, au pierdut 60. Deci efectul a fost invers (...) Ca efecte: creșterea prețurilor la transportul de persoane, creșterea tarifelor pe transportul de marfă, creșterea prețurilor produselor în raft pentru toți cumpărătorii, diferența de 10% în prețul de carburanți va anula toată marja de profit a transportatorilor, care era 2-3%. Vor fi falimente răsunătoare”, a explicat ieri pentru EVZ Isac Constantin, vicepreședintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România.