Manuela Prajea, un profesor de geniu, nominalizat la ,,Nobel în Educație”
- Gabriel Fere șteanu
- 15 martie 2017, 00:00
Cu o experiență de peste 25 de ani în învățământ, dragoste față de elevi și fi delitate față de matematică, Manuela Prajea a reușit să îi impresioneze pe străinii care au nominalizat-o la Global Teacher Prize, echivalentul Premiului Nobel în domeniul educațional
De-a lungul carierei a format zeci de generații, iar meritele i-au fost recunoscute prin nu mai puțin de 624 de premii, dintre care: 64 internaționale, 130 naționale și 430 județene. Profesoara a reușit să îi fascineze pe elevi, dar și pe profesorii colegi din toată lumea, grație măiestriei sale de a preda matematica prin metode inovative, în care jocul nu este uitat, ci, din contră, este un element principal.
N-a făcut pact cu sistemul
Manuela Prajea a fost, până de curând, director al Colegiului Național ,,Traian” din Drobeta-Turnu Severin și a făcut performanță și ca manager de școală. În schimb, și-a făcut vocea auzită atunci când cei de la Ministerul Educației au impus un concurs de directori în mai puțin de o lună. Atunci, chiar în „Evenimentul Zilei”, profesoara a criticat dur sistemul educațional românesc, în care a performat în ciuda condițiilor, și nu datorită lor, așa cum ar fi normal. În noiembrie, în semn de protest, a refuzat să participe la examenul directorilor. Mai mult, Prajea se gândea să renunțe să mai predea în România, dar dragostea față de elevi nu a lăsat-o să plece dincolo de granițe.
Rețeta succesului, din perspectiva ei
Aceeași dragoste a motivat- o constant, să se autodepășească ca profesor și să facă din elevii ei oameni de succes, doriți oriunde în lume. De altfel, aceasta este și cea mai mare mulțumire pe care o simte atunci când se gândește la cariera sa. „Astăzi am avut două surprize nemaipomenite la începutul și la finalul orelor: doi dintre foștii mei elevi pe care i-am revăzut după mulți ani. M-am bucurat să aud că matematica și strădania noastră împreună au fost pietre de temelie importante în ceea ce sunt ei astăzi. Am educat copii năbădăioși și acum văd tineri implicați întorcânduse și amintindu-și că aveam dreptate: gândirea matematică este un fundament solid al succesului și abia mai târziu vor înțelege de ce a fost esențial să nu îi las să renunțe la standarde! Aceasta este împlinirea mea: ca acești copii să se întoarcă într-o zi și să realizeze că nimic din efortul muncii lor nu rămâne nerăsplătit. M-am uitat cu admirație după ei și după mașinile lor noi strălucind în soare: bravo copii! It-iști, soft-iști”.
A vrut 1 milion de dolari pentru liceul în care predă
Când s-a înscris la Global Teacher Prize a făcut-o pentru liceu și mai puțin pentru performanță. Prajea spune că și-ar fi dorit să aducă premiul de 1 milion de dolari în Colegiul Traian, astfel încât toți elevii ei să beneficieze de condiții la superlativ. A reușit să aducă recunoașterea, fiind selectată în primii 50 de profesori din lume. Concurenţa a fost acerbă: 8.000 de nominalizări din 148 de ţări, din toată lumea. A adus faimă nu doar colegiului unde predă, dar și recunoaștere și apreciere României.
Elevii ei, apreciați la Harvard
Nu puțini sunt elevii care, după ce au cunoscut-o pe Manuela Prajea, au avut curajul să meargă să își dovedească priceperea în țări în care oportunitățile sunt mai mari. Unul din exemple îi umple profesoarei inima de mândrie: Alina Popescu (foto). Ea a primit aprecierea celor mai duri profesori din lume, cei de la Harvard. „E păcat că nu a rămas în România, dar trebuie să recunoaştem că se oferă mai multe condiţii şi oportunităţi tinerilor în străinătate, sunt foarte încurajaţi şi apreciaţi cei care muncesc foarte mult. Alina este un ambasador al României şi noi ne bucurăm că face atâta cinste locului din care provine. În toate discursurile ei, în toate interviurile ei, întotdeauna aminteşte de numele Liceului Traian”, povestește zâmbind profesoara.
Educația din România se degradează
Când se gândește la școala românească, profesoara se îngrijorează, așa că subliniază nevoia de schimbare, ori de câte ori are ocazia. „Olimpiadele școlare: semnal de alarmă! Numărul elevilor participanți scade de la an la an, interesul pentru performanță de asemenea, iar semnalele de degradare nu întârzie să apăra din diferite colțuri ale țării. Metodologiile și procedurile camuflează cu eficiență orice încercare de a aduce lumina. Sistemul învinge și neregulile sunt înăbușite în spatele birocrației de către administratorii procesului. Deci, încotro?”