Legea concesiunilor, desființată de mediul de afaceri

Legea concesiunilor, desființată de mediul de afaceri

Presați de UE să treacă prin Parlament legile achizițiilor publice, deputații au votat pachetul de norme. Mediul de afaceri consideră că o parte din acestea sunt neclare

Dacă legea achi zițiilor publice generale conține prin cipii clare, legea achizițiilor sectoriale și cea a concesiunilor, îndelung așteptate de mediul de afaceri, sunt un eșec, a declarat pentru EVZ Cristian Pârvan, secretar general al Asociației Oamenilor de Afaceri. „Legile trebuiau, desigur, date, pentru că altfel intram în infringement. Proiectele cu finanțare europeană trebuia întocmite după directiva nouă pentru că altfel UE nu deconta cheltuielile. Așa că e bine că am preluat în legislația națională directiva europeană”, spune Pârvan.

Pachetul de legi adoptat de Camera Deputaților include atât legea achizițiilor publice, cât și legea concesiunii de lucrări și servicii și a achizițiilor sectoriale. Ultimele două legi menționate au fost prost redactate, consideră Cristian Pârvan, unul din reprezentanții mediului de afaceri care a urmărit îndeaproape parcursul legislativ.

Norme nefuncționale

Ne puteți urmări și pe Google News

„Textele sunt de o generalitate periculoasă”, spune Pârvan. În cele două legi există pasaje întregi identice, susține el. „În aceste condiții, dacă sunt un primar la sat și vreau să fac un sistem centralizat de încălzire, de unde știu la ce lege să mă raportez?”, se întreabă acesta.

În plus, o firmă nu poate ști, dacă face o investiție, cum o va recupera. Apoi, dacă o lucrare este concesionată unei firme pe un termen de 50 de ani, iar aceasta intră în faliment sau insolvență și nu poate continua investiția, atunci ar trebui să existe prevederi clare că lucrarea poate fi încredințată altei firme, ceea ce nu se întâmplă. Rămâne de văzut cum vor arăta normele metodologice, dar, în forma actuală, legile nu sunt funcționale, consideră Pârvan.

Camera Deputaților a adop tat și o lege privind căile de atac a atribuirii de contracte și de o lege privind organizarea și funcționarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Piața achizițiilor publice este de circa 15 miliarde de euro.

Legea generală a achizițiilor generale

Spre deosebire de legea concesiunii și a achizițiilor sectoriale, cea a achizițiilor publice aduce principii bune. Este vorba pe de o parte de praguri valorice pentru diverse tipuri de contracte, potrivit lui Bogdan Pușcas, președintele Agenției Naționale de Achizițiile Publice. De asemenea, se reduce timpul dintre depunerea candidaturilor și deschiderea ofertelor, interval ce poate ajunge și la 15 zile. Procedurile de achiziție vor trebui realizate obligatoriu prin mijloace electronice. Pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic se folosește criteriul cel mai bun raport calitate-preț . „Este bine că se pot face achiziții prin raportare la costul total, incluzând și întreținerea lucrării. Este mult mai relevant”, comentează Cristian Pârvan. El atrage atenția că și modul de evaluare va trebui standardizat, ca lumea să înțeleagă ce presupune criteriul calitate – preț. Totodată, pentru a facilita accesul IMM-urilor, prin noile legi se vor utiliza reguli de împărţire pe loturi a contractului de achiziţie publică.