Editura Evenimentul si Capital

IMPRESIONANTA ISTORIE a submarinelor românești. Torpilați și VÂNAŢI în adâncurile Mării Negre: „Eram dați morți. Mama îmi făcuse, deja, pomană”

Deși vechi, și relativ uzat moral, NMS Delfinul a reușit să bage spaima în bolșevici
Autor: | | 29 Comentarii | 7865 Vizualizari

Acum 70 de ani aveam opt. Acum avem unul și este o epavă. Submariniștii noștri s-au acoperit de glorie în război. Lumea de la uscat i-a uitat. Delfinul, Marsuinul, Rechinul și alte cinci mini-submarine au scris istorie pe mișcătoarele cărări ale Mării Negre.

Când vine vorba de submarine, ne mândrim că avem şi noi unul. Chit că bietul Delfinul, submersibil sovietic din clasa Kilo, vechi de 30 de ani și poreclit „Pandele” de marinarii hâtri, a făcut ultima imersiune în 1995 şi e depăşit moral, la vârsta de 30 de ani. Zace uitat în dana militară a portului Constanța, pentru că nu s-au găsit bani pentru reabilitarea sa și dotarea cu un nou set de acumulatori necesari pentru navigația sub apă. Doar iniţiaţii în istorie navală ştiu că, în urmă cu 70 de ani, Flota Militară a României număra nu mai puțin de opt submarine, din care unul se numea tot Delfinul. Trei de dimensiuni medii şi încă cinci pitice, aşa numitele submarine de buzunar.

Dintre cele trei submarine mari, botezate Delfinul, Marsuinul și Rechinul, primul a devenit celebru prin crucierile, adică croazierele sale sub apă, cu care a băgat spaima în flota sovietică din cel de-al Doilea Război Mondial, care număra, pe atunci, 47 de submarine, numai în Marea Neagră. Ba, mai mult, a reuşit torpilarea şi scufundarea cargoului rusesc Ural. Iar în ultima sa misiune a fost vânat în zona Crimeii și bombardat cu sute de grenade anti-submarin în două rânduri. A suferit doar avarii minore, iar comandantul său Constantin „Bibi” Costăchescu a fost decorat cu Ordinul Mihai Viteazul clasa a III-a. Rușii au crezut că l-au scufundat, iar după război, aflând că a supraviețuit, l-au felicitat pe bravul marinar. Ai noștri l-au marginalizat, în schimb, pentru meritele sale în războiul împotriva URSS.

Nava Majestății Sale, Delfinul

Primul Război Mondial a demonstrat, fără echivoc, că soarta unei bătălii navale este tranșată decisiv de folosirea submarinelor. Mai întâi disprețuite, numite „armele lașilor”, submersibilele și-au câștigat până la urmă respectul. Arme si len țioase și nevăzute, submarinele au devenit coșmarul marinarilor de pe navele de suprafață fie ele cât de mari și puternic înarmate. Astfel, în 1936, a ajuns și Marina Militară Română să fie înzestrată cu primul său submarin: NMS Delfinul. Adică: Nava Majestății Sale Delfinul. Construită la șantierul italian Fiume, astăzi portul Rijeka, din Croația, submarinul a fost predat la nouă mai 1936. După ce și-a luat torpilele de la Napoli, submarinul a ajuns la Constanța pe 27 iunie și a fost încadrat în Divizia de Mare cu ocazia Zilei Marinei, în 15 august. Nava avea un deplasament la suprafață de 650 de tone, iar în imersiune de 900 de tone. Era lungă de 68 de metri, lată de șase și dotată cu două motoare Krupp de 800 CP.

Cu o viteză maximă la suprafață de 14 mile marine și în imersiune de nouă mile (n.r. – o milă marină = 1852 metri), submarinul avea o autonomie de 2.000 de mile marine. Ca armament avea șase torpile Whitehead, de 533 mm, și un tun naval și antiaerian Bofors de 102 mm. Din cei 40 de membri ai echipajului, șase erau ofițeri, 26 maiștri și subofițeri și opt marinari simpli.

Rechinul și Marsuinul, eroi fără glorie

Loading...
Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: EVZ Special

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate