ELCEN susține că ANRE poartă toată vina pentru că s-a scumpit căldura

ELCEN susține că ANRE poartă toată vina pentru că s-a scumpit căldura

Șefii Electrocentrale București susțin că ei nu au făcut decât să informeze Regia Autonomă de Transport și Distribuție a Energiei Termice București și că ei nu sunt obligați să informeze Municipalitatea când se mărește prețul gigacaloriei. Municipalitatea spune că era moral să o facă.

ELCEN susține că prețul gigacaloriei este stabilit de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). „După cum am explicat într-un comunicat de presă transmis către mass-media, marți, 6 ianuarie, cu privire la creșterea prețului gigacaloriei, la sfârșitul anului, ANRE transmite producătorilor de energie termică tarifele de facturare a energiei pentru consumatorii casnici și noncasnici pentru anul următor. Acest lucru s-a întâmplat pe 19 decembrie 2014, când ANRE a transmis către Electrocentrale București decizia nr. 2827/17.12.2014 privind prețurile reglementate pentru energia termică livrată în 2015 din centralele CET București Sud, CET București Vest, CET Progresu și CET Grozăvești, aparținând ELCEN”, susțin reprezentanții ELCEN.

ANRE a reglementat prețul gigacaloriei ELCEN pentru 2015, după cum urmează:  186,0567 lei/Gcal (respectiv 159,98 lei/MWh) pentru consumatorii casnici  216,690 lei/Gcal (respectiv 186,32/MWH) pentru agenții economici

Șefii Electrocentrale susțin că acest lucru îl clarifică și ANRE printr-un comunicat de presă publicat, miercuri, 7 ianuarie 2015, pe site-ul instituției. “Prețurile reglementate pentru energia termică livrată sub formă de apă fierbinte din centralele de cogenerare ce beneficiază de schema de sprijin (prețuri de producere la gardul centralei) se determină în baza prevederilor Metodologiei de stabilire şi ajustare a preţurilor pentru energia electrică şi termică, produsă şi livrată din centrale de cogenerare ce beneficiază de schema de sprijin, respectiv a bonusului pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, aprobate prin Ordinul ANRE nr. 3/2010”, au mai explicat șefii ELCEN.

Ne puteți urmări și pe Google News

Potrivit acestora, ANRE este obligată să analizeze anual şi să ajusteze pentru anul următor preţul de producere în cogenerare a energiei electrice şi termice, pentru toţi producătorii beneficiari ai ajutorului de stat. Preţul pe care ANRE l-a analizat a avut la bază datele transmise de ELCEN în cursul anului 2014, pentru perioada 01.07.2013-30.06.2014. Aceast preţ este valabil de la 1 ianuarie 2015 şi reprezintă preţul de producţie al energiei termice.

„Pentru S.C. Electrocentrale Bucureşti S.A. creșterea prețului energiei termice (prețuri de producere la gardul centralei) în anul 2015 față de anul 2014 a fost de 10,22% la energia termică destinată consumului populaţiei și de 1,91% la energia termică destinată consumatorilor noncasnici”, se precizează într-o adresă trimisă de ELCEN redacției EVZ.

Pe ce se bazează calculul ANRE privind prețul gigacaloriei. Tot ANRE explică, în același comunicat, modul de calcul al creșterii prețului gigacaloriei ELCEN în Capitală: “Creșterea prețurilor reglementate pentru energia termica livrată sub formă de apă fierbinte din centralele aparţinând S.C. Electrocentrale Bucureşti S.A. s-a datorat creșterii prețurilor gazelor naturale din rețeaua de distribuție. Menționăm că ponderea costului gazelor naturale în prețul energiei termice este de cca. 80%, iar prețurile medii ale gazelor naturale din rețeaua de distribuție luate în considerare pentru anul 2015 au fost determinate pe baza prețurilor raportate de producători, inclusiv ELCEN, conform realizărilor, pentru perioada 01.07.2013-30.06.2014.”

PMB: Era moral să o facă

Pe de altă parte, reprezentanții Municipalității au precizat, pentru EVZ, că ținând cont de prevederile Memorandumului  cu tema ,,Realizarea serviciilor publice de alimentare cu energie termica prin sistem de alimentare centralizata cu energie termica integrat (SACET) în Municipiul Bucuresti si Municipiul Constanta, aprobat în sedinta Guvernului Romaniei din data de 27.03.2013, si potrivit Cap. 5 - Perioada de tranzitie  (atasat), consideram ca ar fi fost in spiritul Memorandumului ca ELCEN sa se consulte cu Municipiul Bucuresti in legatura cu acest demers. Prin actiunea intreprinsa, consideram ca ELCEN produce in mod nejustificat un dezechilibru in cadrul bugetului consolidat al Municipiului Bucuresti, efortul suplimentar necesar acoperirii cresterii tarifului la gigacalorie fiind de peste 17 mil. Euro.

Alte explicații ale ELCEN:

După cum explică și ANRE, potrivit reglementărilor în vigoare, la prețurile energiei termice livrate de ELCEN în acest an, aprobate de ANRE, se adaugă tarifele de transport și de distribuție (RADET București), avizate de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC). Astfel, rezultă prețul local al energiei termice. Prețul urmează să fie aprobat de Consiliul General al Municipiul București. Consiliul General poate decide, pentru populație, suportarea din fondurile proprii a unei părți din acest preț, în funcție de gradul de suportabilitate, rezultând astfel prețul de facturare a energiei termice livrate populației.

Pe 24 decembrie 2014, ELCEN a comunicat decizia ANRE către C.N. Transelectrica S.A. și operatorii economici implicați (inclusiv RADET București), cu respectarea termenului prevăzut la art. 4 din decizia nr. 2827/17.12.2014. Decizia ANRE a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2015.

Faptul că reprezentanții RADET și primarul general al Capitalei, domnul Sorin Oprescu, așa cum Evenimentul Zilei a publicat în articolul respectiv, contestă decizia ANRE transmisă de către ELCEN, pe 24 decembrie 2014, pe motivul că majorarea tarifului energiei termice nu este justificată, nu are niciun temei. ELCEN a explicat în paragrafele de mai sus cum s-a decis creșterea gigacaloriei, instituția care răspunde de această decizie, precum și mecanismul prin care se calculează tarifele pentru populație.

ELCEN consideră nefondate și neadevărate afirmațiile reprezentanțiilor RADET București cu privire la majorarea ilegală a prețului gigacaloriei, la fel și declarația primarului general al Capitalei, domnul Sorin Oprescu, citată de Evenimentul Zilei în același articol:

„RADET nu a cerut o majorare a costului de transport și distribuție a energiei termice, ceea ce înseamnă că, în costul total al prețului/gigacalorie, majorarea este de 5%. Primăria nu a fost nici consultată și nici măcar informată de către SC Electrocentrale SA cu privire la această creștere de tarif, pe care o considerăm nefundamentată. Consider că decizia ANRE la solicitarea Electrocentrale București este total nedreaptă și îndreptată împotriva cetățeanului”, a declarat primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu.

ELCEN nu are obligația legală de a consulta Primăria Capitalei cu privire la creșterea prețului gigacaloriei. ANRE este obligată să analizeze anual şi să ajusteze pentru anul următor preţul de producere în cogenerare a energiei electrice şi termice, pentru toţi producătorii beneficiari ai ajutorului de stat. ANRE nu emite decizii la solicitarea niciunui producător de energie, doar analizează datele transmise de producători. ELCEN are obligația legală de a duce la îndeplinire actele normative emise de ANRE.

-Este nevoie de reorganizarea și restructurarea RADET și urgentarea procesului de unificare RADET- ELCEN într-o singură companie municipală de producție și distribuție. Numai așa prețul energiei termice poate fi ținut sub control, la nivelul suportabilității populației”, a adăugat Sorin Oprescu. ELCEN nu se află în posesia unor date ce țin de rezultatul economico-operațional al fuziunii ELCEN-RADET. Mai mult, ELCEN nu se poate pronunța în privința nivelului suportabilității prețului gigacaloriei pentru populație. În final, considerăm că este nevoie de o strategie pentru întreg sistemul de termoficare, dar mai ales de investiții pentru eficientizarea SACET.