Cum se preface Șova că ascultă de FMI

Cum se preface Șova că ascultă de FMI

Lăsând impresia că face ordine în Transporturi, ministrul de resort destituie conducerea companiilor din surbordine, aducând „oameni de bază”.

Din 2012, de când s-a instituit management privat la companiile din Transporturi, prea puține lucruri s-au îmbunătățit. Șefii Delegației FMI în România au reproșat autorităților că, „deși, s-au șters o mare parte din datoriile companiilor, acestea continuă să producă arierate”, ne-au declarat surse din comisiile parlamentare.  În prezent, mangerii privați, numiți prin Ordonanța 109/2011, sunt un amestec de profesioniști cu experiență, ajunși aici în urma unui proces de recrutare, și de șefi cu state vechi în companiile de stat.  

Schimbări la CFR Marfă

Ieri, Dan Șova, ministrul Transporturilor, a destituit Consiliul de Administrație (CA) al CFR Marfă, condus de Liviu Radu. Reprezentanții fostului CA au declarat în apărarea lor că a fost o mișcare surprinzătoare, compania reducându-și substanțial pierderile de-a lungul mandatului lor. Nu trebuie uitat însă că CFR Marfă a beneficiat de ștergerea a 1,5 miliarde de lei arierate în cadrul procesului de privatizare, în 2013, ceea ce a condus, automat, și la diminuarea datoriilor. Interesant este însă cine le ia locul.

Cel mai probabil, compania va fi condusă de George Buruiană, care vine din poziția de membru CA și care, aproape un deceniu, a condus Servtrans. Aceasta este o companie de trasport marfă privată, anchetată în trecut pentru că ar fi căpușat CFR SA. Potrivit Digi24, din viitorul CA vor face parte trei consilieri ministeriali.

Oameni de bază la CFR Călători

Dintre toate companiile din Transporturi, CFR are cea mai proastă stare financiară. Valentin Dorobanțu, numit la conducerea companiei de Relu Fenechiu și decăzut apoi în poziția de membru în directorat (după ce s-a introdus un sistem de conducere dualist), și-a depus recent demisia. Două nume sunt vehiculate acum pentru acest post, ambele cu state vechi în companie. Este vorba de Iosif Szentes, actualmente director în cadrul SNTCFR și Constantin Axinia, director al regionalei Iași și director general al CFR SA, în 2006 –2007, au declarat surse pentru EVZ.

„Din 2006, de când au pătruns pe piață operatorii privați, compania a tot cedat rute către aceștia. Dacă în 2012 CFR opera 1.400 de trenuri de călători pe zi, în prezent numărul a scăzut la 1.200”, ne-au descris reprezentanți sindicali parcursul companiei în ultimii doi ani.  

Schimbări și în fruntea Romatsa și Tarom

Deși aveau doar câteva luni de mandat, și membrii CA ai Tarom au fost demiși de către Adunarea Generală a Acționarilor companiei. S-a considerat ca planul de administrare „nu e destul de bun”, a fost replica dată de ministrul Șova, atunci când a fost întrebat de presă care este motivul acestei măsuri. Cu toate acestea, în fruntea companiei a fost menținut managerul privat, belgianul Christian Heinzmann.

Locul membrilor CA a fost luat, între alții, de un secretar de stat în Ministerul Transporturilor și de un director din cadrul departamentului pentru Energie. De asemenea, Valentin Dumitru Cimpoieru, directorul ROMATSA, numit în ianuarie, a fost schimbat din funcție de Ministerul Transporturilor. Acesta a fost înlocuit de Ioan Aurel Stanciu la conducerea Administrației Române a Serviciilor de Trafic Aerian, anunța ziuanews la începutul lunii.