Cînd devine USR un partid de-adevăratelea? | România lui Cristoiu

Cînd devine USR un partid de-adevăratelea? | România lui Cristoiu

Referendumul din USR s-a încheiat cu victoria taberei anti-Coaliția pentru Familie. Deoarece Nicușor Dan condiționase rămînerea la șefia USR de un vot prin care partidul să nu fie obligat să opteze Pentru sau Contra, motivînd asta prin ideologia deschisă la toate opțiunile, e limpede că demisia sa e acum irevocabilă. E mai bine? E mai rău? Răspunsul îl va da numele celui care îi va lua locul.

Un bilanț al prestației lui Nicușor Dan de pînă acum înscrie la capitolul Pozitiv transformarea unui ONG de tip mediu, cunoscut doar la nivel de Capitală, într-un partid considerat de toți drept steaua în ascensiune a politicii românești. După o victorie răsunătoare la alegerile locale pe București, USR a înregistrat un scor bun la alegerile parlamentare. În ce măsură ascensiunea noului partid a fost înlesnită de Sistemul care continuă să conducă România, chiar dacă acum s-a fardat în fan al statului de drept, e o chestiune care ține nu numai de culisele Istoriei, dar și de viitorul USR pe scena noastră politică.

Oricum, sigur e că după victoriile de la locale și de la parlamentare, USR și-a deconspirat grave slăbiciuni. Două dintre cele mai importante pot fi trecute la capitolul Negativ din bilanțul lui Nicușor Dan.

Prima și cea mai importantă se referă la absența minimei organizări. Partidul n-are structuri puternice în teritoriu, conduse de personalități sau măcar personalități în ascensiune, capabile să extindă rețeaua de militanți și în orășele şi la sate. La cea mai simplă întrebare gen, care e șeful organizației locale dintr-un județ, chiar și dintr-unul puternic politizat, nici măcar militanții UR n-ar putea răspunde.

Ne puteți urmări și pe Google News

O firavă organizare se întîmplă și la centru. USR, ca partid parlamentar, are grupuri în ambele Camere, are șefi în toate structurile Parlamentului. Activitatea parlamentară a partidului lasă impresia de la voia întîmplării sau mai bine zis de la voia fiecărui parlamentar. Multe dintre aceste inițiative ale parlamentarilor frizează jenantul, cum ar fi de exemplu dormitul în Parlament, protestele de tip ONGist, culesul alimentelor din pubele. Astfel de inițiative sînt bune la notorietatea de Facebook sau la știrile pitorești. De la un partid parlamentar, alegătorii așteaptă însă inițiative despre viața cotidiană, despre dezvoltarea și modernizarea țării, nu despre cum se iese în prim plan în chip de starletă. Scorul bun obținut la cele două alegeri și-a avut temeiul în noutatea întruchipată de USR pe o scenă politică dominată de formațiuni tradiționale, dar și în speranța unei părți a electoratului – îndeosebi cel tînăr – într-un altfel de a face politică.

Adevăratul examen pentru un partid rămîne însă prestația după alegeri, mai ales cînd el a reușit să pătrundă în structurile Puterii.

Pînă acum nu se poate vorbi pe plan local și central de o inițiativă parlamentară serioasă, care să definească USR după alegeri, ca partid pătruns în structurile Puterii.

O altă slăbiciune s-a dezvăluit cu prilejul dezbaterii pro sau contra Coaliției pentru familie. Prin electoratul care l-a dorit și l-a votat, USR ar fi trebuit să opteze de la început, fără șovăieli, pentru o poziție împotriva Coaliției pentru familie. În cazul disputei stîrnite de Coaliția pentru familie, Nicușor Dan a proclamat absența oricărei poziții, ca expresie a unui partid lipsit de ideologie.

Victoria Grupării care a pledat pentru o poziție clară contra și prin asta pentru o poziție, totuși, poate fi semnul că membrii și militanții USR au devenit conștienți de necesitatea unei poziționări clare în marile probleme care frămîntă societatea românească.

Cele două slăbiciuni se sprijină reciproc. Absența unei minime organizări, care înseamnă și absența unei minime discipline, a dus la soluția ambiguității, a adoptării tuturor pozițiilor, pentru a împăca pe toată lumea.

Programul unui partid care vrea să conteze pe scena noastră politică trebuie să fie conceput încît electoratul să știe ce va face partidul respectiv dacă va ajunge la Putere. De un asemenea Program duce lipsă USR.

Dacă partidul se schimbă radical prin adoptarea unui Program limpede și prin instaurarea unei minime discipline înseamnă că e vorba de un partid ivit ca urmare a unei cerințe a electoratului. Dacă și acum, cînd Referendumul intern a dus la căderea lui Nicușor Dan, USR rămîne mai departe partidul zurliu al scenei noastre politice, producător doar de fapte și vorbe aiurea, înseamnă că avem de a face cu o creație de laborator a sergenților majori mesianici, autorii atîtor nenorocite experimente, ivite din mintea lor îngustă.