Liceul special Moldova din Târgu Frumos, Iași, a inaugurat, recent, o cameră de stimulare multisenzorială destinată celor 120 de elevi care vor urma terapii de recuperare.
În spațiul unei săli de clasă, la Liceul special Moldova din Târgu Frumos, Iași, singura școală pentru elevi cu deficiențe de vedere din Moldova, a fost amenajată o cameră de stimulare multisenzorială cu dotări de ultimă oră în materie de terapii pentru nevăzători. Fondurile necesare se ridică la peste 120.000 de lei și au venit o parte prin proiectul “Culori dincolo de umbre”, declarat câștigător de Fundația Orange (peste 95.000 de lei), iar restul din contribuția instituției școlare.
Pentru Liceul Moldova realizarea acestei camere înseamnă șansa elevilor la o terapie completă de recuperare. Cinci profesori psihoterapeuți vor lucra cu cei 120 de elevi câți numără școala, a explicat Gabriela Doru, managerul proiectului.
Cascade luminoase și fotolii cu boabe de fasole
Cum arată această cameră-minune explică Brândușa Ghițu, unul dintre psihoterapeuții școlii: „Avem un pat care vibrează, realizat pe saltea de apă a cărei temperatură o putem regla. Dacă elevul are resturi de vedere este întins perpendicular cu fața spre perete și i se proiectează imagini cu forme și culori diferite. Simțul olfactiv este stimulat printr-o aromă de levănțică sau lămâie, iar cel acustic printr-o muzică al cărui volum poate fi reglat”.
Într-un alt colț al camerei, pe un podium, se află un cilindru luminos care își schimbă culoarea la o simplă apăsare de buton. Elevul este așezat alături, pe un fotoliu umplut cu boabe de fasole, extrem de confortabil. Camera mai are în dotare o cascadă luminoasă și o piscină cu bile, mingi cu țepi, jumătăți de sferă în care copiii se așează și învață să-și țină echilibrul.
Plan de recuperare, în funcție de nevoi
Alexandru este elev în clasa a X-a la Liceul Moldova, iar profesorii își pun mari speranțe în el. Pe lângă faptul că învață foarte bine, adolescentul, care speră să urmeze facultatea de geografie, este foarte priceput la confecționarea obiectelor decorative din hârtie pe care le realizează cu o precizie incredibilă și care se vând ca pâinea caldă. „Mulți nu-i cred pe copii capabili de așa ceva. Chiar și adulții nevăzători se îndoiesc. Nu e de mirare pentru că și cei care văd cu greu se pot descurca. Însă, prin coordonare manuală, simț tactil și memorarea succesiunii operațiunilor se poate”, explică Irina Szilagyi, unul dintre profesorii educatori. Irina a fost ea însăși eleva acestui liceu astfel că înțelege perfect nevoile școlarilor săi. Deocamdată, fiecare elev din cei 120 câți numără școala din Târgu Frumos sunt evaluați, iar pentru fiecare va fi întocmit un plan de recuperare, în funcție de nevoi.