ZHOLDAK: „Regizorul e un penis”

ZHOLDAK: „Regizorul e un penis”

Interzis patru ani în Ucraina, regizorul Andreyi Zholdak, care prezintă „Wozyeck” astă seară la Sibiu, spune că teatrul său e dincolo de prostituţie.

Andreyi Zholdak, controversatul regizor, în vârstă de 47 de ani, numit copilul teribil al Ucrainei sau artistul dezechilibrului, al violenţei, al sexului explicit, dar care, dincolo de şocurile extreme produse actorilor sau spectatorilor, emoţionează tocmai prin aceste senzaţii tari, aduce astă seară, la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, spectacolul „Woyzeck”. Producţia din Ucraina, după piesa lui Georg Büchner, va fi reprezentată, de la orele 22.00, ca şi premiera de la „Faust”, în Hala Simerom, într-o fostă uzină dezafectată din oraşul de pe Cibin.

Matrioşcă gigantică

În cartea „Repetiţiile şi teatrul reînnoit, secolul regiei”, editată de Nemira şi lansată  marţi la Sibiu, criticul George Banu, care-l consideră pe Zholdak un meteorit, care face ţăndări textele clasice, dezvoltând o estetică a şuvoiului de imagini, i-a dedicat regizorului capitatolul „Matrioşca gigantică”. Textul este semnat de Diana Armăsaru şi Alina Mazilu, care a făcut şi traducerea.

„Regizorul e o matrioşcă gigantică. Actorul-vagin este un actor deschis, care lasă să pătrundă în el personajul, partenerul, lumea, mirosurile, regizorul, textul”, spune Zholdak.

„ Regizorul e un penis, o putere, e un zeu al inseminării, al focului – cum spuneau grecii şi romanii. Cu sperma, cu forţa şi pasiunea sa, el trebuie să intre în actorul-vagin şi să-l frângă, să se unească cu el”, subliniază regizorul în volumul de la Nemira, coordonat de George Banu.

Primul spectacol dupa cenzură

Câştigător al Premiului UNESCO pentru regie în 2004, Zholdak este cunoscut în întreaga lume pentru nonconformismul montărilor sale. La Sibiu, regizorul a mai pus în scenă „Idiotul” (2001), după Dostoievski, „Othello” (2007), după Shakespeare, şi „Viaţa cu un idiot” (2007), după Erofeev.

 Zholdak care, a fost interzis, în Ucraina în 2004, pentru că a parodiat, într-un spectacol, citatul preşedintelui Viktor Iuşcenko, „arta trebuie să fie spirituală”, a revenit în ţara sa în octombrie anul trecut, din exilul în Germania, pentru a monta „Woyzeck”.  „Devenisem celebru prin montările Germania, unde am montat în martie «Sexus», după Henry Miller, şi s-au gândit să mă cheme înapoi. «Wozyeck» e prima piesă montată, în Ucraina, după cenzură”, a declarat regizorul pentru EVZ.

Hipnoză dincolo de şocuri

„Spectacolul are două părţi: una vorbeşte despre situaţia din Ucraina, aşa cum o simt, într-un mod deschis, iar în a doua parte am făcut un «Wozyeck», văzut în viitor, peste o sută de ani, pe o staţie cosmică. Am montat un «Wozyeck»  intergalactic”, a explicat regizorul. „Büchner este ca Cehov pentru ruşi. Este o mare surpriză, foarte gălăgioasă. Fac un teatru al noii generaţii. Teatrul trebuie să pregătească pentru viitor, trebuie să provocare. Aşa cum s-a întâmplat în Germania, cu «Romeo şi Julieta», montarea a fost foarte controversată. Unii pleacă, unii nu suportă, alţii sunt hipnotizaţi. Eu caut marea emoţie, dincolo de şocuri, dar nu toată lumea poate să înţeleagă”, a precizat regizorul pentru EVZ.

„Noi şi voi încă mai credem”

Andreyi Zholdak a avertizat că spectacolul va fi foarte agresiv, violent, dar va emoţiona, deşi va fi animat cu cu toate ingredientele zilelor noastre: marijuana, cocaină, sex.

„Teatrul rămâne teritoriul care emoţionează, ca în religie. În Germania, bisericile sunt goale. Noi şi voi, ucrainienii şi românii, încă mai credem în Dumnezeu. Spectatorii nu trebuie să caute un teatru al prostituţiei, ci să vadă marea fantezie dincolo de semnele exterioare şi de libertatea necondiţionată. Mă interesează noile generaţii, lucrez cu actori tineri, e o provocare”, a subliniat regizorul.

Zholdak va pregăti, după festival, la Sibiu, „Prinţesa Turandot”, de Carlo Gozzi, în care va lucra cu scenograful Dragoş Buhagiar. Premiera va fi în toamnă, la sfârşit de septembrie, la Teatrul „Radu Stanca”. DRAMĂ Woyzeck, înşelat

Intriga piesei „Wozyeck”  este complexă. Ultima creaţie a lui Georg Büchner, realizată între anii 1836-1837, e considerată prima dramă socială a literaturii dramatice germane, fiind deseori montată şi în România.

Soldatul Woyzeck suferă de coşmaruri şi depresii şi ajunge să fie un cobai plătit, pe care se experimentează diferite diete. El acceptă acest compromis pentru a-i putea întreţine pe Marie şi copilul pe care l-au avut împreună. Căderea lui este totată, când îşi dă seama că Marie este o fiinţă ieftină, care l-a înşelat şi care nu a înţeles nimic din sacrificiul lui.

Piesa tratează problema dependenţei existenţei umane de factori externi şi în ce măsură acţiunile noastre sunt determinate de un anume context.

Büchner, mort de tifos la 23 de ani

Născut în 1813 la Goddelau, Georg Büchner, precursor al lui Bertoldt Brecht în dramaturgia germană, a murit la 23 de ani de tifos.  Printre scrierile de referinţă se numără „Moartea lui Danton”, „Lenz”, „Leonce şi Lena”. Piesa „Woyzeck”, începută în anul 1837, una dintre cele mai influente drame din dramaturgia universală, nu a mai putut fi finalizată de către autor. Într-o primă fază pradă uitării, textul a fost reprezentat în premieră mondială abia în 1913 la Residenztheater München.

CITIŢI ŞI:

„Trebuie să faci dragoste cu textul”

„Scorpionul”, ultimele zile ale unui condamnat la moarte

Ne puteți urmări și pe Google News