Yugo, unicul automobil balcanic

Yugo, unicul automobil balcanic

Yugo, unicul automobil balcanic. Paradoxal sau nu, Balcanii au avut și ei mașina lor. Iar asta a fost o mașină iugoslavă, pe proiect italian.

Balcanii erau divizați în Războiul Rece, între Est și Vest. Dacă Bulgaria, Albania  erau în Est, Iugoslavia era udeva la mijloc. Grecia și Turcia (balcanică prin Tracia de Est) erau în Vest.

Yugo - un Fiat balcanic

Iugoslavia fusese un fel de paradis estic într-un Bloc comunist cenușiu. Iugoslavii ieșiseră spre Apus, aduceau de acolo mașini occidentale. Dar Tito decisese să facă o mașină a poporului pe care s-o impună conaționalilor săi și de ce nu, lumii. Locul unde trebuia realizată viitoarea mașină era localitatea Kraguevac. Este de când există Serbia, prin tradiție „arsenalul național”.

Uzinele Zastava din Kraguevac produceau armament pe care iugoslavii îl vindeau statelor nealiniate. Tito era prietenul Occidentului, deci putea fabrica și vinde arme ca să contrabalanseze ce vindeau sovieticii. Yugo a fost un Fiat 128, reproiectat. Producția sa a început în 1980, ultimul an din viața lui Tito. Lui i-a fost dedicat și primul exemplar de pe bandă. Să nu uităm, că prin 1911-1913, Tito (avea 19-21 ani atunci) a lucrat la uzinele Benz din Germania. Asta pentru că țara sa natală, Croația, era în Austro-Ungaria.

Yugo  a cucerit SUA încă din 1980

Mașina era fie cu 2 sau cu patru uși. Avea un interior spartan cu dotări minime. Motorul avea 45 cai putere. Mașina a fost exportat în 74 state a lumii. În SUA, până în 1991-1992, a fost importată masiv. Fiind cea mai ieftină mașină nouă de import, americanii au cumpărat 40 000 unități doar  în 1980-1981. A fost cel mai ieftin import european din SUA. În filmul „Moonlight” cu Bruce Willis, apare un Yugo. De asemenea, serialul animat „Familia Simpson” prezintă un episod în care Homer testează un Yugo, „mașina din țara care nu mai există”.

Divizarea Iugoslaviei și războaiele fratricide din fosta Iugoslavie au afectat producția auto. Bombardamentele NATO au lovit Uzinele Zastava din Kraguevac unde se producea acest model. Rămânerea Serbiei ca stat independent, după ruperea Muntenegrului nu a menținut Yugo, deși Uzinele Zastava încă mai există.

„Yugo-nostalgia”

Ultimul Yugo a ieșit pe poarta Uzinelor Zastava la 11 noiembrie 2008. Modelul românesc Dacia, făcut din anii 60 sub licență Renault și-a dat obștescul sfârșit în 2004, după ce Uzinele Dacia au fost cumpărate de Renault. Putem spune că mașinuța iugoslavă a avut soarta Oltcit-ului românesc făcut la Craiova. Azi, este simbolul „Yugo-nostalgiei”.

„Yugo-nostalgia” este regretul foștilor yugoslavi născuți până în 1980 pe care implozia Iugoslaviei i-a prins la maturitate, tinerețe sau pragul adolescenței.

 

 

Ne puteți urmări și pe Google News