PREMIERĂ. „După o pauză de 12 ani, e ca şi cum ai re-debuta!”, mărturisea cineastul Stere Gulea la conferinţa de lansare a filmului său, „Weekend cu mama”.
Pelicula va avea premiera de gală în această seară, de la 19.30, la CinemaPRO, în prezenţa actorilor Adela Popescu, Medeea Marinescu, Gheorghe Dinică, Andi Vasluianu şi Tudor Aaron Istodor. Cu acest titlu, lansat după o lungă pauză de la „Stare de fapt”, regizorul „Moromeţilor” încearcă o detentă periculoasă: o scurtă „excursie” într-o lume care nu îi e nici accesibilă, nici familiară, aceea a adolescenţilor lui 2008.
Vorbind în termenii „vechea generaţie - noua generaţie”, Gulea a recunoscut că mai vechii cineaşti nu reuşesc să priceapă realitatea în care trăiesc şi, prin urmare, nici s-o redea filmic. „Nu reuşim să ne conectăm la realitatea în care trăim. O neadecvare care mă preocupa şi din care încercam să văd cum aş putea ieşi. Sunt două lumi diferite, comportamente pe care nu e uşor să le înţelegi când eşti dominat de prejudecăţi”. Motiv pentru care cineastul şi-a luat un colaborator „în temă”, pe tânărul dramaturg Vera Ion. În ciuda strădaniilor însă, filmul e o revenire stângace.
„Treaba asta cu heroina nu e în regulă”
Protagonista poveştii e Luiza, o mamă care şi-a părăsit fiica la 3 ani pentru a munci în Spania, şi pe care o regăseşte după 16 ani de absenţă. Aparent, cele două n-au ţinut legătura, pentru că una n-o recunoaşte pe cealaltă, însă filmul nu ne-o spune. Crescută de rude, Cristina (Adela Popescu) a devenit dependentă de droguri, locuieşte cu iubitul traficant (Tudor Aaron Istodor) şi a comis deja greşeala mamei. „Treaba asta cu heroina nu e în regulă” spune, la un moment dat mama Cristinei, anunţând de fapt până unde va merge filmul: profunzimea lui se opreşte cam pe aici. Lăsând deoparte din când în când „haotica” lume urbană unde tinerii intercalează la două cuvinte „în puii mei”, „tripul ăsta”, „foarte tare”, Gulea ne duce acolo unde se simte el în largul lui, la sat, unde Gheorghe Dinică, în rol de bunic, vânează iepuri, respiră aer curat şi mănâncă ceapă din grădina lui.
Carte şi film
Relaţiile dintre rude se încheagă greu şi imediat ce lansează un fir (de exemplu, relaţia aparent „vinovată” dintre Cristina şi unchiul ei), regizorul îl şi taie. În plus, tensiunea dintre personaje e mult atenuată, aspect cu care s-a pus de acord însuşi cineastul: „Nu am reuşit să mă ridic la nivelul pe care mi-l cereau acest personaje, poveştile lor, dramatismul lor”, a spus Gulea. Medeea Marinescu e mai degrabă imobilă, iar rolul n-o solicită aproape deloc, în timp ce Adela Popescu (în ale cărei talente actoriceşti, exersate în telenovele, nu credea nici Stere Gulea) devine marea revelaţie a filmului (în afara ei, un alt mare plus e imaginea, semnată de Marius Panduru). În rest, Ion Sapdaru, Florin Zamfirescu, Andi Vasluianu şi Răzvan Vasilescu apar episodic în rolul unor personaje cu profiluri ambigui.
Spre final, scenariul capătă accente de thriller, iar acţiunea se aglomerează doar ca să fie tăiată brusc: filmul te lasă cu o mulţime de întrebări fără răspuns.
Tot astăzi, Vera Ion lansează la Editura RAO romanul omonim inspirat de scenariu. Volumul ne e propus ca o „carte-şoc despre realităţile româniei contemporane”, poleială de marketing care îi dă poveştii un aer de „mirare bătrânească”, a românului-adult pentru care tot ce-l depăşeşte încape în veşnica remarcă „ce-o fi cu tinerii din ziua de azi”.