Victimele violenței domestice vor fi apărate de un ordin de protecție provizoriu emis pe loc

Luni seară s-a votat în plenul Camerei Deputaților proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Legea introduce noi măsuri pentru protejarea victimelor violenței domestice, inclusiv înlăturarea imediată a agresorului prin ordin de protecție provizoriu emis pe loc de către polițist.

 

Deputații au votat luni seară proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Legea face parte din armonizarea legislativă obligatorie cu Convenția de la Istanbul (Convenţia Consiliului Europei privind prevenirea şi combaterea violenţei împotriva femeilor şi a violenţei domestice) pe care România a ratificat-o încă de la 1 septembrie 2016 și introduce noi măsuri pentru protejarea victimelor violenței domestice, inclusiv înlăturarea imediată a agresorului prin ordin de protecție provizoriu emis pe loc de către polițist.

 

 ”Ordinul de protecție provizoriu este esențial pentru o intervenție rapidă și eficientă în sprijinul victimei violenței domestice – înlăturarea agresorului din domiciliul comun și din preajma victimei este o măsură ce va salva sute de vieți anual, dacă va fi aplicată corect”, spune deputata independentă Oana Bîzgan, Young Global Leader 2018.

 

Ordinul de protecție provizoriu se va emite pe loc, are caracter executoriu și este valabil 5 zile, dar poate fi prelungit oricât, până la emiterea ordinului de protecție de către un judecător. Mai mult, noul proiect de lege introduce obligația pentru agresor de a purta permanent un sistem electronic de supraveghere (brățară electronică).

 

”Să nu uităm că în ianuarie 2018 toată România a fost îngrozită de crima de la o grădiniță din București: un bărbat și-a înjunghiat mortal fosta soție, care avea deja ordin de protecție emis împotriva fostului partener, care-o agresase în mod repetat. De-atunci, alte zeci de femei au căzut victime ale violenței partenerilor sau foștilor parteneri – un deces la fiecare 5 zile”, amintește deputata independentă Bîzgan.

În România, numărul victimelor violenței domestice și sexuale este în creștere de la an la an, iar sancționarea agresorilor rămâne redusă. Deși durata emiterii unui ordin de protecție a scăzut semnificativ (max. 72 de ore), nu toate victimele știu că pot să-l obțină și cum, iar autoritățile nu puteau, până acum, să prevină încălcarea ordinului de către agresor. De aceea, odată intrate în vigoare, prevederile proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie vor fi un real sprijin pentru victime.

 

Totodată, majoritatea modificărilor aduse în Parlament Codului de Procedură Penală pun în pericol accesul la actul de justiție pentru victimele violenței domestice, a violenței sexuale, a victimelor traficului de persoane. Aceste modificări pun în prim-plan agresorul – în calitatea de suspect sau inculpat – și aduc atingere drepturilor victimelor, încălcând totodată multiple dispoziții ale altor legi, directive și tratate europene la care România este semnatară.

 

De exemplu, prezența autorului infracțiunii la audierea martorilor va avea ca rezultat intimidarea acestora și implicit a victimelor, atrage atenția deputata independentă Oana Bîzgan, subliniind că această modificare va avea efecte nocive cu precădere în cazurile de violență domestică: ”Trebuie să înțelegem că în cazurile de violență nu este vorba doar de un abuz fizic sau sexual, ci și de o stare continuă de teamă, de un abuz psihic și emoțional, deci o influență enormă pe care abuzatorul o are asupra victimei și cel mai probabil și asupra martorilor: copiii cuplului, de exemplu. Cât despre victima un viol, pusă față în față cu violatorul... este o traumă reluată, este inuman!” Mai mult, deputata atrage atenția că modificarea contravine Convenției de la Istanbul, Directivei 2012/29/UE/2012, Legii nr. 211/2001, Legii nr. 682/2002 și Legii nr. 217/2003. În plus, modificările vor duce la eliminarea, dintre mijloacele de probă, a înregistrărilor realizate cu respectarea legii, respectiv la imposibilitatea de a folosi, într-o altă cauză, rezultatele unei percheziții informatice. Prin urmare, cazurile de pedofilie sau abuz sexual descoperite tangențial nu vor mai putea fi pedepsite, nici realizarea și distribuția de înregistrări cu victime ale traficului de persoane sau violului, ceea ce contravine art. 50 al Convenției de la Istanbul.

”În România un minor – fată sau băiat – este abuzat sexual la fiecare 4 zile de către un membru al familiei. Nu este posibil ca în 2018, într-o țară europeană să îmblânzim legislația pentru a favoriza agresorul, în timp ce victimele violenței domestice și sexuale sunt umilite și vulnerabilizate suplimentar chiar de către autoritățile care ar trebui să le apere”, consideră Oana Bîzgan, membră în Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați din Camera Deputaților și a rețelei internaționale Women Free from Violence.