Ofertele pentru lotul 2 al segmentului Lugoj-Deva al autostrăzii A1 vor putea fi depuse în cel mai scurt timp, în urma unui acord cu fostul constructor, a anunţat, miercuri, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă, într-un briefing susţinut la Palatul Victoria, după şedinţa de Guvern. Oficialul susține că în 4 ani se va putea circula pe Autostrada care va lega Sibiul de Bruxelles.

Licitația a fost deblocată în urma unui acord cu constructorul

„Cea mai importantă veste, pentru toată România: pe Lugoj-Deva, pe lotul 2, pe zona aceea cu tunelele urşilor, suntem de vreo 4 ani într-un blocaj. Astăzi în sfârşit s-a ajuns la un acord pe acest lot cu fostul constructor, a fost o reziliere abuzivă în 2017, constructorul a câştigat. Anul trecut a venit o decizie care a căzut ca o secure pe acest proiect, de plată a 270 de milioane către acest constructor, de repunere în contract, şi practic lucrurile acolo erau blocate. Lumea întreabă, pentru că este singurul sector lipsă de pe autostrada A1, între Sibiu şi Arad/Nădlac, şi întreabă ce se întâmplă acolo, că avem o zonă lipsă de 9 kilometri de autostradă şi se ocoleşte pe drumul naţional alăturat.

Ei bine, în sfârşit s-a ajuns la un acord cu acel constructor şi se poate debloca licitaţia care deja este lansată, se depun clarificările acolo şi în curând se vor depune ofertele, deci vom avea un constructor care să construiască acele tuneluri şi în sfârşit să avem autostrada continuă de la Sibiu până la Bruxelles”, a afirmat Cătălin Drulă.

Ministrul Transporturilor: ”O să fiu sincer și realist: mai devreme de 4 ani nu va fi gata”

Întrebat în cât timp se va ajunge de la Sibiu la Bruxelles pe autostradă, Drulă a răspuns: „Lipsesc doar 9 km de autostradă. O să fiu sincer și realist fiind vorba de două tuneluri la mijloc: mai devreme de 4 ani nu va fi gata”.

Autostrada Lugoj-Deva are un traseu complicat. Lucrările la autostradă au început în 2011. În 2015 italienii de la Tirrena Scavi finalizau lotul 1. În martie 2017 a urmat o nouă inaugurare. Salini, un alt constructor italian, finalizase 15 kilometri din cei 28 ai lotului doi al șoselei de mare viteză. În vara aceluiași an, însă, șefii de la Drumuri au rupt contractul cu firma Salini și au lăsat fără constructor circa 13 kilometri din șoseaua rapidă, din care 4 erau construiți în proporție de 90%. Ultimele două loturi din autostradă au fost date în circulație în 2019.

Singura porțiune lipsă este în continuare cea eliminată din lotul celor de la Salini, unde acordul de mediu revizuit în decembrie 2013 cere realizarea a două ecoducte pentru protecţia mamiferelor mari, așa numitele „tuneluri pentru urși”. Sunt singurii kilometri de autostradă care lipsesc dintre Sibiu și Nădlac. Mare parte din banii pentru construirea autostrăzii Lugoj-Deva provin de la Bruxelles, potrivit Digi 24.

Drumul de legătură dintre Vama Giurgiu şi DN 5 va fi gata până la finalul lui 2021

De asemenea, tot miercuri, ministrul Transporturilor a speficiat că ultimele exproprieri pentru drumul de legătură dintre Vama Giurgiu şi DN 5 au fost adoptate în şedinţa de Guvern.

“Am adoptat în şedinţa de Guvern de astăzi ultimele exproprieri necesare pentru drumul de legătură între Vama Giurgiu şi DN 5. Este vorba de acel proiect de drum de 6 kilometri, un drum expres, fără intersecţii la nivel, un drum cu separatoare pe mijloc, un drum modern, care pleacă fix de la ieşirea din Vama Giurgiu sau de la intrarea în ţară, depinde cum ne uităm, şi ocoleşte complet Municipiul Giurgiu. Un proiect care are ca termen de finalizare promis de constructor sfârşitul acestui an”, a explicat Cătălin Drulă.