Visul ceh: înscenarea

Visul ceh: înscenarea

David Cerny, artistul care a declanşat scandalul „Entropa”, e produsul unei întregi tradiţii a înscenărilor, care începe cu Jaroslav Hašek.

Farsa artistului ceh David Cerny, care a amuzat şi a indignat deopotrivă Europa, are destule predecedente în trecutul Cehiei. Instalaţia creată de el pentru Bruxelles, „Entropa”, şi atribuită unor 27 de artişti din tot atâtea ţări – cărora le-a creat biografii, portofolii false şi site-uri în limbile lor – nu e singura înscenare artistică produsă de cehi, animaţi de-a lungul istoriei de un soi de „anarhism stângist”. Şirul lor începe cu scriitorul Jaroslav Hašek, autorul „Peripeţiilor bravului soldat Sveik”. Ca editor al revistei „Lumea Animalelor”, pe la începutul anilor 1900, Hašek inventa specii „necunoscute” de animale, relata întâmplări extraordinare care nu se petrecuseră niciodată şi purta o corespondenţă amplă şi senină cu cititorii surprinşi sau indignaţi de invenţiile sale.

Un anumit tip de umor de „farseur” practica şi scriitorul Karel Čapek (autorul unor volume ca „Război cu salamandrele”, „Fabrica de absolut”, „Krakatit”), umor pe care-l regăsim şi în filmele lui Jiří Menzel („L-am servit pe regele Angliei”). „Nu veniţi la hipermarket”

Ultima farsă notabilă, înaintea celei comise de David Cerny, aparţine unor regizori cehi, Vít Klusák şi Filip Remunda, care şi-au transformat filmul de absolvire într-un subiect naţional de dezbatere, în 2004.

În încercarea de a demonstra cât de adânc s-a insinuat consumerismul în obişnuinţele poporului ceh, felul în care funcţionează mecanismul publicitar şi faptul că oamenii iau informaţia ca atare, fără să-şi pună întrebări, cei doi au inventat un hipermarket, „Visul ceh” (e şi titlul documentarului, care va fi difuzat luni, la 21.00, pe TVR Cultural). Au convins două firme celebre de publicitate să se implice, au pus la cale o campanie media agresivă şi au invitat oamenii la deschidere cu sloganuri gen „nu veni”, „nu cumpăra”. Cei peste 3 000 de oameni ajunşi acolo încă din zori au constatat cu stupoare că hipermarketul era un imens schelet metalic acoperit cu pânză. Unii au înţeles mesajul, alţii au sărit să-i linşeze pe regizori, întreaga farsă declanşând un scandal care a depăşit graniţele Cehiei.

„Îmi place să-i provoc pe oamenii înguşti la minte”

Cu asemenea precedente, David Cerny (41 de ani) nu poate avea pretenţia de originalitate, însă opera sa nu constă doar în instalaţia propriu-zisă, ci şi în dezbaterile pe care le provoacă. Artistul e, de altfel, un maestru al controversei: a scris o carte, „The Fucking Years”, făcând o paralelă între viaţa sa artistică şi cea sexuală, iar în 1991 a pictat un tanc sovietic în roz, iritând Moscova.

O altă instalaţie a sa, cu Saddam Hussein în formol - „Rechin” - prezentată în 2005 la Bienala de la Praga, a fost interzisă în Belgia şi Polonia, iar o statuie cu un bărbat masturbându-se, care urma să fie plasată pe Teatrul Naţional din capitala Cehiei, a fost refuzată de autorităţi. Alte două sculpturi, înfăţişând doi bebeluşi căţărăndu-se pe turnul televiziunii din Praga, au fost calificate drept „sinistre”. „Expunându-mi lucrările în locuri publice e ca şi cum m-aş juca cu nervii oamenilor. Îmi place să-i provoc pe oamenii înguşti la minte”, mărturisea artistul pentru o publicaţie pragheză. Arta sa pare să aiba priză atât la public, cât şi la specialişti, Cerny fiind invitat în zeci de expoziţii internaţionale.

Efectul imediat al înscenării sale, relatează presa internaţională, este că nici o altă expoziţie din sediul Consiliului Europei n-a adus atâţia vizitatori în primele zile, ca „Entropa”. CONTROVERSĂ Cehia a început preşedinţia UE cu scuze

Ieri, la inaugurarea expoziţiei care marca începutul preşedinţiei cehe la Uniunea Europene, oficialii cehi şi-au cerut scuze tuturor ţărilor care s-au simţit ofensate de creaţia lui David Cerny. Bulgaria, reprezentată de o toaletă turcească, a cerut iniţial retragerea lucrării. În varianta controversatului artist, România e ţara lui Dracula, pe harta Franţei e o banderolă cu „grevă”, Italia e un imens teren de fotbal, Germania e traversată de autostrăzi care amintesc de zvastică, Luxemburg e „de vânzare”, pe harta Poloniei, preoţi catolici ridică steagul gay, iar Suedia e înlocuită de o cutie Ikea.

Dincolo de actul artistic, oficialii îşi pun problema să recupereze o parte din cei peste 350.000 de euro destinaţi expoziţiei, care ar fi trebuit să ajungă la 27 de artişti, dar care au fost folosiţi  doar de Cerny şi cei doi „complici” ai săi. „La început, intenţia mea era să rog, într-adevăr, 27 de artişti europeni să participe. Dar devenise clar că planul nu poate fi realizat, din lipsă de timp şi din cauza constrângerilor financiare”, se justifică artistul pe site-ul său personal. CITIŢI ŞI:

Un artist ceh a păcălit întreaga Europă

Ne puteți urmări și pe Google News