Deocamdată, filmul „Medalia de onoare”, al lui Călin Peter Netzer, cu Victor Rebengiuc în rolul principal, este cel dintâi din competiţia TIFF care a primit ovaţii prelungite după vizionare.
„Într-o zi, Ion (Victor Rebengiuc - n.r.), un român de 75 de ani, primeşte accidental o medalie de onoare pentru faptele sale «eroice» din al Doilea Război Mondial, o vreme de care abia îşi aduce aminte. Medalia îl forţează pe Ion să-şi reconsidere întreaga viaţă. Poate că n-a fost mereu un ratat. Poate că viaţa lui are o semnificaţie. Poate că înseamnă ceva pentru familia lui.” Aşa sună sinopsisul peliculei „Medalia de onoare”, regizată de Călin Peter Netzer, după un scenariu de Tudor Voican, şi produsă de Ada Solomon şi de Liviu Marghidan (totodată director de imagine).
Ion Iliescu, la debut
Lungmetrajul beneficiază de prestaţii de zile mari din partea lui Victor Rebengiuc, a Cameliei Zorlescu şi a lui Mimi Brănescu, de o muzică marca Philip Glass şi, nu în ultimul rând, de debutul în ale actoriei al lui Ion Iliescu.
„Medalia de onoare” deţine deja un palmares încărcat: cinci premii la Salonic (printre care şi acela pentru Cel mai bun actor), două menţiuni la Miami Film Festival şi trei distincţii la Torino International Festival of Young Cinema.
Caz real pe alocuri
„Mie mi-a plăcut”, a declarat Victor Rebengiuc când ovaţiile de la Cinematograful Victoria s-au potolit. Scenariul celui de-al doilea lungmetraj de Călin Peter Netzer a fost prezentat ca lucrare de master în Canada, în vara lui 2007.
După cum a povestit regizorul după vizionarea de la TIFF, Tudor Voican a auzit o poveste despre această întâmplare de la un cunoscut, care o auzise şi el de la altcineva, deci „ceva adevăr o fi pe acolo. Dar poate că nu era vorba de o medalie, ci de o pereche de pantofi”, a punctat Netzer. „Cum de l-aţi convins pe Ion Iliescu să joace în film?”, a venit o întrebare din public. „Păi, el nu joacă...”, a replicat prompt Rebengiuc, în aplauzele sălii.
„Când a venit la filmare, ne-a spus că, tocmai, nu el (Ion Iliescu - n.r.) a reinstituit răsplata cu medalii, ci preşedintele de după el, Emil Constantinescu. Eu l-am persuadat că nu e un film documentar, nu este vorba de respectarea adevărului istoric, ci de un film de ficţiune şi dacă vrea, foarte bine, poate să dea şi el nişte medalii”, a mai „dat” din culise actorul.
Călin Peter Netzer a relatat cum i-a contactat pe doi consilieri de-ai lui Ion Iliescu şi le-a oferit scenariul. „Adevărul este că singurul lucru pe care l-am schimbat este numele soţiei (lui Ion - n.r). Nu o chema Nina în scenariul pe care l-am trimis”, a subliniat, pe fondul hohotelor de râs ale celor prezenţi în sală, regizorul.
PROGRAM
Ofensiva românească, partea a doua
- Pentru antepenultima zi de TIFF, cinefilii au la dispoziţie o ofertă autohtonă consistentă: “Dacia, dragostea mea”, de Ştefan Constantinescu şi Julio Soto (Cinema Victoria, 12.30), “Bună, ce faci?”, de Alexandru Maftei (Cinema Victoria, 17.00), şi “Francesca”, de Bobby Păunescu (Cinema Victoria, 19.15).
- La Republica rulează “Felicia, înainte de toate”, de Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf (13.15), “Portretul luptătorului la tinereţe”, de Constantin Popescu (ora 16.00), urmate de “Marţi, după Crăciun”, de Radu Muntean (ora 21.00). “Aviatoarea din Kazbek”, de Ineke Smits, cu Anamaria Marinca, şi “Reconstituirea”, de Lucian Pintilie, completează meniul românesc la UBB Auditorium, iar scurtmetraje autohtone vor putea fi urmărite la Cinema Arta de la 10.00. De la 21.45, filmul “Decla - raţie de dragoste”, de Nicolae Corjos, va fi proiectat în Piaţa Unirii.
OASPEŢII B1
„Felicia, înainte de toate” la Cinemas
Invitaţii de mâine ai emisiunii „Cinemas” sunt membri ai echipei de producţie a filmului „Felicia, înainte de toate”. Coregizorul Răzvan Rădulescu, Ozana Oancea, actriţa din rolul principal şi Tudor Lucaciu, directorul de imagine, alături de criticul de film Florin Barbu, gazda emisiunii, vin cu informaţii din culisele producţiei care a fost vedeta celei de-a cincea zile de TIFF. Pe lângă comentariile la cald, ediţia din această seară aduce şi interviuri în exclusivitate. (Anca Simionescu)