Lulu Mihăescu, interpreta din celebra peliculă a anilor '70, îşi cere banii care i se cuvin pe film. Ea a dat în judecată firma Elisabetei Bostan, cea care a descoperit-o.
Actriţa Lulu Mihăescu, interpreta micuţei Veronica în filmele de mare succes „Veronica“ şi „Veronica se întoarce“, s-a hotărât să pună piciorul în prag şi să-şi recupereze banii care i se cuvin, conform legii, în urma difuzării celor două filme.
Actriţa a dat în judecată Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) şi firma SC Campion Film SRL (cea care comercializează casetele şi DVD-urile cu filmele Veronicăi), cerându-le despăgubiri în valoare de 70.000 de lei (20.000 de euro) „pentru neplata drepturilor conexe şi a drepturilor de autor pentru perioada 2003-2008“.
Numai că firma SC Campion Film SRL, dată în judecată de Veronica, îi aparţine tocmai regizoarei Elisabeta Bostan, autoarea celor patru filme disputate - „Veronica“ (1972), „Veronica se întoarce“ (1973), „Ma-ma“ (1976) şi „Saltimbancii“ (1981), în care apărea micuţa Lulu Mihăescu. Aceasta a obţinut de la CNC cesiunea celor patru filme şi le editează, începând de acum cinci ani, pe casete video şi pe DVD-uri. Astfel că, practic, Veronica - fostul copil-minune care a devenit între timp femeie - a dat-o, indirect, în judecată pe regizoarea care a făcut-o vedetă, la vârsta de 3-4 ani, şi căreia i se datorează, la urma-urmei, mare parte din succesul său. Prima înfăţişare în acest proces aşteptat cu mult interes va avea loc în luna septembrie. „Plimbaţi de colo-colo“
În prezent, pisica este aruncată peste gard de cele două părţi care au fost, în cele din urmă, acţionate în instanţă de Lulu Mihăescu.
Astfel, regizoarea Elisabeta Bostan, în prezent patroană de companie, susţine că în contractul pe care l-a încheiat cu CNC-ul nu sunt prevăzute şi aceste drepturi conexe, prin urmare acestea nu o privesc.
În replică, CNC, prin vocea directorului său, Eugen Şerbănescu, i-a răspuns lui Lulu că a cesionat toate drepturile firmei respective şi, prin urmare, aceasta trebuie să plătească. În plus, CNC a interpretat deja legea în favoarea lui şi, în actele depuse la dosar, afirmă că, atâta vreme cât Legea 8/96 nu menţionează ce se întâmplă cu drepturile conexe pentru producţiile realizate anterior apariţiei legii, rezultă că acestea nu se plătesc.
Contactaţi telefonic de EVZ, părinţii fetiţei Lulu Mihăescu ne-au descris calvarul pe care l-au trăit şi care i-a făcut acum să se adreseze în instanţă: „Am încercat să discutăm, dar toţi ne-au plimbat de colo până colo; deşi recunoşteau că fata merită banii, conform legii, fiecare dădea răspunderea pe celălalt; până le-am zis: dar cine, dom’le, trebuie să dea banii, Sfântul Petru?!“, îşi spune năduful dl Mihăescu. Mama lui Lulu Mihăescu a declarat că fata ei este „foarte amărâtă că legea nu a fost aplicată şi că a trebuit să apeleze la justiţie pentru a se respecta“.
Lulu Mihăescu, în vârstă de 40 de ani, este stabilită în Canada de 12 ani. Ea a fost la un moment dat clăpar în formaţia Timpuri Noi, iar, în prezent, este profesoară de pian în Vancouver.
ALŢI NEMULŢUMIŢI
Cu jalba-n proţap
Şi alţi artişi au fost nemulţumiţi de neplata drepturilor de autor: Florin Chilian (care a cerut un milion de euro de la MCC, dar nu i-a primit), Ştefan Bănică Jr. (care cere despăgubiri de 30.000 de euro de la TVR Media pentru difuzarea unor materiale în care a jucat tatăl său), Nicu Covaci şi trupa Phoenix (căruia i s-au folosit piese în coloana sonoră în „Nemuritorii“, de Sergiu Nicolaescu) sau cântăreţii Angela Similea şi Cornel Constantiniu care îi cer lui Cristian Mungiu daune morale de 20.000 de euro pentru folosirea pieselor lor în „432“. Răspunzători sunt: Oficiul Român pentru Drepturi de Autor (ORDA), autoritatea unică de reglementare a drepturilor de autor şi al drepturilor conexe şi CREDIDAM (Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi), un organism de gestiune colectivă a drepturilor de autor, în urma difuzărilor prin radio şi TV.
DILEMĂ MORALĂ
Medeea Marinescu: „Îi datorăm foarte mult Elisabetei Bostan“
Celebra regizoare Elisabeta Bostan, autoare a filmelor în dispută, a declarat pentru EVZ: „Eu nu am nicio vină, eu am luptat pentru drepturile fetiţei Lulu Mihăescu sprijinind înscrierea ei la CREDIDAM. CNC-ul trebuie să plătească drepturile conexe“, atâta timp cât ele nu au fost menţionate în contractul de cesiune; „dacă au făcut o greşeală, acum trebuie să o suporte“, consideră Elisabeta Bostan. Tonul celebrei regizoare devine plin de obidă atunci când se gândeşte la faptul că fetiţa pe care a făcut-o vedetă pentru toată viaţa, la doar 4 ani, s-a întors acum împotriva ei: „Cum vă imaginaţi că eu aş putea-o nedreptăţi pe Lulu Mihăescu? Eu nu am nicio vină. Credeţi că noi ne-am pretat să furăm drepturi conexe? Sumele care ar trebui să revină interpreţilor sunt oricum derizorii. Vrea cineva să facă o şicană...“, spune, supărată, regizoarea. Actriţa Medeea Marinescu, în vârstă de 34 de ani - la rândul ei fost copil-minune, în filme ca „Maria Mirabela“ (1981) şi „Promisiuni“ (1985) -, a contestat şi ea public modul în care actorii primesc banii cuveniţi pentru munca lor. „Totuşi, atât eu, cât şi Lulu îi datorăm moralmente foarte mult Elisabetei Bostan, iar eu n-aş putea niciodată s-o chem în instanţă“, spune Medeea Marinescu.