România. La sfârșitul lunii iunie, Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor, a dezvăluit câștigătorul licitației pentru construirea Variantei Ocolitoare Timișoara Vest, un proiect de 13,9 km destinat să ușureze traficul din Timișoara. Termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor este de 30 de luni, iar noua variantă ocolitoare va contribui la fluidizarea circulației în zona metropolitană.
Varianta ocolitoare Timișoara Vest, în pericol după licitație
Firma turcească NUROL INSAAT VE TICARET AS a câștigat licitația pentru realizarea Centurii Timișoara Vest, oferind aproximativ 340 de milioane de euro pentru acest proiect major. Cu toate acestea, semnarea contractului cu această companie este acum întârziată, iar procedura este amenințată de posibilitatea anulării, din cauza a două contestații formulate împotriva rezultatului licitației.
Autoritatea Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) urma să finalizeze semnarea contractului în perioada imediat următoare, având ca ofertant principal NUROL INSAAT VE TICARET AS. Oferta turcească era semnificativ mai mică, cu aproape 140 de milioane de euro sub valoarea maximă estimată pentru proiect, ceea ce a generat așteptări ridicate.
Contestațiile au fost depuse de companiile clasate pe locurile 2 și 3, care contestă validitatea și evaluarea ofertei câștigătoare. La licitație au mai participat și alte două asocieri, precum și două firme independente, sporind astfel complexitatea procedurii de adjudecare a contractului.
Firmele românești au contestat oferta câștigătoare a turcilor
Asocierea condusă de Precon Transilvania SRL, care include și Selina SRL, Ilgaz Construction SRL, IBB-HIB România SRL și BOG’ART SRL, a obținut locul al doilea în cadrul licitației pentru Centura Timișoara Vest. Oferta acestei asocieri a fost evaluată cu 99,22 de puncte, obținând 39,22 pentru componenta financiară și 60 pentru componenta tehnică. Pe locul al treilea s-a situat firma Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj SA, cu 95,65 de puncte, împărțite între 35,65 pentru partea financiară și 60 pentru cea tehnică.
Contestațiile au fost depuse de ambele entități clasate pe locurile 2 și 3, nemulțumite de modul în care CNAIR a gestionat documentele necesare evaluării. Aceste companii au reclamat lipsa accesului la documente esențiale, inclusiv cele care nu sunt confidențiale. În plus, ele și-au exprimat îngrijorarea legată de capabilitățile firmelor aflate în fruntea clasamentului și de posibila utilizare a unor soluții tehnice neacceptate conform caietului de sarcini.
Contestațiile au fost trimise pe 9 august, la zece zile după anunțarea câștigătorului, în ultima zi permisă pentru astfel de acțiuni. CNSC a înregistrat ambele plângeri, iar acestea sunt acum în curs de evaluare. De asemenea, ARL Cluj a contestat procedura și în perioada de depunere a ofertelor, ceea ce a dus la prelungirea termenului de depunere până la mijlocul lunii mai, după ce cererea lor a fost respinsă inițial, potrivit tion.ro.
Cum trebuie sa arate Varianta Ocolitoare Timișoara Vest
Varianta Ocolitoare Timișoara Vest va avea un profil de drum național cu două benzi pe fiecare sens, întinzându-se pe o lungime de 13,96 kilometri. Această arteră va traversa orașele Timișoara, Săcălaz și Utvin (Sânmihaiu Român), având scopul principal de a descongestiona traficul din zona metropolitană. Proiectul include, de asemenea, patru noduri rutiere importante, care vor facilita conexiunile cu principalele drumuri din regiune.
Printre caracteristicile notabile ale acestei variante ocolitoare se numără cele nouă poduri și pasaje planificate, esențiale pentru asigurarea fluidității circulației. Trei dintre aceste structuri au fost descrise de Cristian Pistol, directorul CNAIR, drept „opere de artă”. Acestea includ un pasaj de aproximativ 750 de metri peste DN59 și CF100, un alt pasaj de 450 de metri peste DN6 și CF133, și un pod de 450 de metri peste râul Bega și rezervoarele de nămol.
Pe lângă aceste lucrări de infrastructură complexe, vor exista și alte construcții menite să îmbunătățească accesibilitatea și siguranța rutieră. Nodurile rutiere vor asigura legătura cu DN 69, DN 6, DN 59A și Radiala Nouă de Vest, facilitând integrarea acestei variante ocolitoare în rețeaua de transport existentă. Acest proiect este așteptat să aibă un impact semnificativ asupra reducerii congestionării traficului și îmbunătățirii conectivității în zonă.