Vampirii, antihristul şi bastarzii

Drama „Spring Fever” şi horrorul cu vampiri „Thirst” au deschis seria filmelor dure, netezind terenul pentru „Antichrist”, al lui Lars Von Trier, şi „Inglourious Basterds”, al lui Tarantino.

Cannes-ul a început, ieri, optimist, deşi se află sub semnul a două „epidemii”: una financiară şi una a gripei porcine. Drept pentru care iahturi şi camere în hoteluri luxoase au rămas nerezervate, multe dintre extravagantele petreceri de pe Croazetă au dispărut, iar unii participanţi mai prevăzători (în special asiaticii) şi-au pus măşti de cum au aterizat pe Coasta de Azur.

Luând în calcul faptul că oraşul primeşte zilele acestea peste 150 de mii de vizitatori, prevederile nu sunt inutile. În ce priveşte criza financiară, proprietarii teraselor de pe plajă şi ai hotelurilor se încăpăţânează să menţină aceleaşi tarife ca anii trecuţi, în ideea că, oricât ai încerca, dacă eşti în lumea filmului, nu poţi evita Cannes-ul. Dimineaţă, străzile oraşului deveniseră de necirculat, iar cozile la filme se regrupaseră, de parcă fuseseră întrerupte ieri, nu acum un an. Aznavour, invitat de onoare Vedeta primei zile de festival a fost un bătrânel de 78 de ani, Carl Fredricksen, pentru care studiourile Pixar au muncit 5 ani şi au cheltuit peste 150 de milioane de dolari. Eroul filmului 3D „Up” - prima animaţie care a deschis vreodată festivalul şi prima peliculă la care toţi invitaţii vor purta ochelari - a fost, potrivit regizorului Pete Docter, „una dintre cele mai dificile figuri din istoria studiourilor”, o combinaţie de „Spencer Tracy şi Walter Matthau”.

Vocea i-a fost împrumutată de un francez (în versiunea pentru cinematografele din Hexagon), Charles Aznavour, care a urcat ieri-seară treptele Palatului Festivalurilor alături de Isabelle Huppert, Robin Wright Penn sau Asia Argento (membre ale juriului).

În seria horror

Povestea din „Up” nu se abate de la linia clasică Disney - „la fiecare hohot de râs şi o lacrimă”, după cum a rezumat celebrul producător John Lasseter, la conferinţa de presă: un bătrân vânzător de baloane porneşte într-o minunată călătorie, legându-şi de căsuţa lui un mănunchi uriaş de baloane, prilej pentru amintiri, învăţăminte şi întâlniri înduioşătoare.   Povestea nu pare să iasă din graniţele ficţiunii, însă o întrebare a unui jurnalist din Brazilia - una dintre acelea memorabile - a făcut- o destul de „lumească”. Ba chiar periculoasă pentru cei cu prea multă imaginaţie. „În Brazilia, un preot s-a legat de nişte baloane cu care a zburat şi a dispărut. Credeţi că, după acest film, unii vor fi tentaţi să facă la fel?”.

Echipa filmului făcuse deja calcule: „La un moment dat am calculat şi am ajuns la concluzia că ar fi nevoie de 26,5 milioane de baloane ca o casă să-şi ia zborul. Deci nu ne prea facem griji că i-ar reuşi cuiva”, a râs Pete Docter.

După „Up”, festivalul şi-a dat „arama pe faţă”, cu primul film din cele 20 din competiţie, „Spring Fever”, în regia controversatului Lou Ye, o dramă ţinută la secret.

Pe aceeaşi linie va continua azi şi „Thirst” de Park Chan-wook, un horror cu vampiri care deschide calea pentru cele mai aşteptate două pelicule din competiţie: „Antichrist”, în regia lui Lars Von Trier (17 mai), şi „Inglorious Basterds”, al lui Tarantino (20 mai).

PRIMIŢI CU ELOGII

„Poliţistul” lui Porumboiu, la prima ieşire în lume Primul film românesc din Un Certain Regard programat în festival este „Poliţist, adjectiv”, care va rula în premieră mâine, de la 11.00. Filmul lui Corneliu Porumboiu – regizorul se întoarce la Cannes la trei ani după Camera d´Or pentru „A fost sau n-a fost” a primit „binecuvântarea” uneia dintre cele mai prestigioase publicaţii de specialitate din lume, „Variety”, într-o cronică elogioasă. Echipa filmului se află deja pe Coasta de Azur.

Urmează, marţi, de la 11.00, Cristi Mungiu, cu „Amintiri din Epoca de Aur”, un film format din şase scurtmetraje, regizate de Mungiu, Răzvan Mărculescu, Hanno Hoefer, Constantin Popescu şi Ioana Uricaru.

Corespondenţă de la Cannes

Citiţi şi: Începe un Cannes „de groază”