Apetitul românilor pentru destinaţii externe continuă să crească. Agenţiile îi atrag cu tarife neschimbate şi cu noi chartere.
Românii sunt atraşi de vacanţele în străinătate şi folosesc mai multe curse charter. Chiar dacă majoritatea se agaţă de preţ, s-au înmulţit şi turiştii dispuşi să cheltuiască pentru sejururi exotice şi pentru servicii noi. Agenţiile de turism au introdus noi destinaţii în ofertele pentru sezonul estival; Portugalia este marea noutate a sezonului, laolaltă cu destinaţii reactivate, precum Nisa şi Ibiza. Migraţia turiştilor români
Deocamdată, turismul intern are mai mulţi clienţi, însă Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) se aşteaptă ca în acest an cererea pentru destinaţiile externe să crească cu 25%, pentru sectorul intern anticipând un salt de aproximativ 15%. „Raportul este de 3:1 în favoarea destinaţiilor interne. În acest an estimăm că 1,5 milioane de turişti vor pleca peste hotare prin agenţii şi peste patru milioane în ţară. În schimb, creşterea pe outgoing este mai mare de la an la an. Creşte şi cererea pentru all inclusive. În această vară vor pleca mai mulţi turişti în străinătate decât anul precedent. Creşterea pe outgoing este de circa 30%“, explică Traian Bădulescu, consilierul de presă al ANAT.
Majoritatea turiştilor solicită pachete care includ zboruri charter, operate în prezent de 17 companii aeriene de pe 12 aeroporturi din 11 oraşe. Anul trecut, zborurile charter decolau numai din Bucureşti, Cluj şi Timişoara. Cele mai multe curse săptămânale zboară spre Turcia (Antalya, Bodrum, Izmir, Dalaman), Grecia (Creta, Rhodos, Corfu, Salonic, Zakynthos), Spania (Costa Brava, Tenerife, Mallorca, Ibiza) şi Tunisia (Monastir, Djerba). Bulgaria, Grecia, Turcia, Spania, Tunisia şi Egipt rămân şi în acest sezon estival cele mai solicitate destinaţii, urmate de Israel şi Austria. Potrivit ANAT, în acest an cei mai mulţi turişti români vor pleca în Grecia, Bulgaria, Turcia şi Spania. Anul trecut, peste 75.000 de români au mers în Turcia, iar în 2008 se estimează că vor merge acolo 156.000 de turişti din ţara noastră. O creştere importantă înregistrează şi Tunisia, care va fi vizitată în acest an de circa 50.000 de români.
Preţuri vechi, tentaţii noi
Deşi la începutul anului se prognoza o majorare a preţurilor datorită scumpirii combustibilului, operatorii afirmă că tarifele nu s-au modificat. „Nu sunt mai scumpe, ci chiar mai ieftine, datorită volumului de călătorii care a crescut incredibil. Preţurile încep de la 298 de euro pentru un sejur în iunie, cu zbor direct şi cazare în apartament. Pentru hotel de trei stele cu demipensiune şi zbor inclus, preţul sejurului începe de la 350 de euro. În iulie şi august, preţurile sunt mai mari decât în iunie şi septembrie, dar în multe destinaţii septembrie e vârf de sezon“, afirmă Cristina Irimia, director de marketing la agenţia J’Info Tours, estimând ponderea destinaţiilor externe la 80% din totalul cererilor.
Traian Bădulescu confirmă că vacanţele nu s-au scumpit încă: „Este drept, kerosenul şi toţi combustibilii încep să se scumpească, deci, ca tendinţă globală, transportul începe să se scumpească, dar aceasta nu se va reflecta imediat în creşterea preţurilor. Agenţiile de turism sunt oricum flexibile şi pot crea pachete turistice la diferite preţuri“.
De regulă, turiştii îşi aleg vacanţele în funcţie de uşurinţa cu care pot ajunge în locul dorit, de raportul calitate-preţ şi de recomandarea prietenilor. Sau, aşa cum spune Cristina Irimia, aleg destinaţii la modă.
Operatorii au tot mai mulţi clienţi pretenţioşi, amatori de sejururi de aventură, cu safari sau scufundări. Alţii vor circuite excentrice, chiar personalizate. Operatorii din turism se aşteaptă ca destinaţiile promovate în premieră la târg, precum Portugalia, Sicilia şi Slovenia, să aibă căutare. Agenţia Christian Tour a introdus, de exemplu, o destinaţie nouă - insula Zakynthos, din Marea Ionică, una dintre preferatele turiştilor din Marea Britanie şi Germania, şi promovează Croaţia, avantajată de farmecul Adriaticii. De ce vor românii „afară“
J’Info Tours a trimis anul trecut „afară“ 22.000 de clienţi cu zboruri charter. Pentru acest an, firma prognozează 26.000 de turişti. „Cele mai atractive destinaţii sunt în Spania, Tenerife, Mallorca, Costa Brava, Barcelona,insulele greceşti Creta, Rhodos şi Corfu şi sudul însorit al Turciei. Vacanţele în insulele greceşti şi spaniole sunt foarte solicitate, datorită atmosferei plăcute, relaxării şi distracţiei“, explică Cristina Irimia. „Remarcabil este că zborurile charter au transformat produsul turistic de lux de odinioară într-o vacanţă accesibilă“, spune aceasta. Ea pune atracţia românilor pentru concediile peste hotare pe seama raportului calitate-preţ superior şi a mirajului descoperirii unor locuri interzise până nu demult.
„Clienţii îşi doresc calitate, care contează din ce în ce mai mult în faţa preţului“, consideră şi Traian Bădulescu, care crede că „România nu are cum să ofere insule exotice şi clima mediteraneeană. În plus, crescând nivelul de trai, românii îşi doresc să viziteze cât mai multe destinaţii. Noua tendinţă a turiş- tilor cu venituri medii este să petreacă un sejur sau două pe an în străinătate şi unul sau mai multe (măcar weekenduri) în România“.
Călătoria, un stil de viaţă În 2007, agenţia Christian Tour a avut 25.000 de clienţi care au optat pentru vacanţe în străinătate, iar anul acesta, Cristian Pandel, general manager, se aşteaptă la dublarea acestui număr: „Agenţiile vând mai bine destinaţiile externe, deoarece se lucrează mai uşor cu partenerii externi - hotelieri, touroperatori. Nu întâmpinăm probleme de infrastructură, există locuri de distracţie şi, de multe ori, tarifele sunt net inferioare celor din România“.
El adaugă şi un motiv legat de perioada comunistă: „Românii au fost «închişi» între graniţele ţării o perioadă lungă şi abia acum au dreptul şi posibilitatea să-şi realizeze visurile, să stea la soare pe plaja dintr-o insulă din Mediterana, să vadă Parisul, Londra, să asculte muzica grecească pe ţărmul lui Achile, să urce la Parthenon în Atena...“.
Cristian Pandel, manager Christian Tour: „Trendul, mulţi ani de-acum înainte, va fi spre turism în străinătate.“
Reprezentantul Christian Tour arată că ponderea turiştilor care rămân în ţară este mai mare decât a celor care preferă să plece „afară“, dar subliniază că „trendul, mulţi ani de-acum înainte, va fi spre outgoing, turism în străinătate. Mulţi români îşi vor permite în curând cel puţin două vacanţe pe an.“
Cristina Irimia, director, J’Info Tours: „Trăim vremuri privilegiate: e uşor să călătoreşti, să descoperi diversitatea incredibilă a Terrei. Călătoria e un stil de viaţă astăzi.“
„Trăim vremuri privilegiate: e uşor să călătoreşti, să descoperi diversitatea incredibilă a Terrei, să te răsfeţi în hoteluri incredibil de frumoase. Călătoria e un stil de viaţă azi. Noi ne făceam vacanţele la ţară, acum copiii merg de la câteva luni la distanţe de zbor între trei şi şase ore“, spune Cristina Irimia.
SFATURILE EXPERŢILOR
Atenţie la all inclusive!
Traian Bădulescu le recomandă clienţilor să pună cât mai multe întrebări, să urmărească publicitatea făcută de agenţii şi ofertele pe internet. „E bine să apeleze la agenţii membre ANAT, pentru care asociaţia noastră poate garanta. În general, e bine să apeleze la agenţii cunoscute sau măcar partenere ale unor agenţii cunoscute. Cu cât o agenţie are afişate mai multe sigle, cu atât e mai bine - membru ANAT, membre ale unor reţele internaţionale de turism, agenţie IATA etc.“, explică Bădulescu. Mâncarea, grija numărul unu a românului
Cristian Pandel le recomandă turiştilor să evite ofertele all inclusive: „Nu-i sfătuiesc să aleagă pachete cu all inclusive decât dacă hotelul ales se află într-o zonă care nu-ţi dă posibilitatea să faci nimic în jur. Este o greşeală să pleci în insula Corfu sau Zakynthos şi să cumperi all inclusive... Pierzi toată frumuseţea Greciei... Nu poţi pleca să vizitezi nimic, fiindcă pierzi masa. Şi este greşit să ajungi să mănânci mâncare congelată în Grecia, ţară care apreciază ca mâncarea să fie proaspătă - peştele provine direct de la pescari pe masă, la tavernă, salata grecească este preparată în faţa clientului, fructele de mare sunt proaspete. All inclusive a fost inventat pentru hotelurile din zonele aride (nordul Africii) sau pentru turiştii germani care îşi petrec concediul numai la piscină“, explică Pandel.
Cristina Irimia, de la J’Info Tours, le recomandă doritorilor de sejururi externe „să ceară sfatul şi consultarea unui profesionist“ şi să meargă pe recomandări sau pe branduri cunoscute, „care de-a lungul anilor au demonstrat ceva“.
În opinia sa, recurgerea la ofertele agenţiilor din străinătate nu este o soluţie indicată. Ea spune că există turişti români care au apelat la astfel de agenţii „şi au ajuns la concluzia că pot pleca acum direct şi la acelaşi preţ şi din România. Până ajungi în străinătate, unde au plecările agenţiile de acolo, înseamnă să pierzi alţi bani, alt timp, care, adunate la durata şi preţul călătoriei, duc la acelaşi preţ“.
Nici reprezentantul agenţiei Christian Tour nu recomandă achiziţionarea pachetelor turistice din străinătate: „Dacă apar probleme, nu există răspundere. Gusturile românilor nu concordă cu cele ale clienţilor din Vest. Nu ai service sau ghid local de limba română, iar pentru charter trebuie să zbori întâi la Frankfurt sau Viena şi apoi la destinaţie.“ De ce au englezii cazare ieftină Pandel spune că nu există diferenţe între preţurile practicate de agenţiile româneşti şi cele din alte state. „Pe destinaţiile în care merg germanii şi englezii, partenerii noştri le oferă acestora din partea hotelierilor tarife mai bune.
De exemplu, pentru piaţa din Marea Britanie, tarifele în hotelurile care au bar sunt foarte mici la cazare. Explicaţia este că hotelierul, dacă are clienţi englezi, câştigă foarte mult de la aceştia din vânzarea de la bar. Un englez îşi petrece ziua la bar sau la piscină şi are obligatoriu ceva de băut în faţă.“
Pandel mai spune că, în anumite zone, agenţiile româneşti obţin tarife mai mici, concepute pentru piaţa est-europeană. „Este adevărat că afară se poartă ideea de «first booking». Am implementat-o şi noi şi a început toată piaţa să o accepte. Cumperi din timp, ai discount între 5% şi 20%, depinde de termene“, mai spune Cristian Pandel.
AVERTISMENTE Destinaţii periculoase
„Orice destinaţie poate avea riscurile ei, mai mult sau mai puţin, dar ar însemna să nu mai ieşim din casă“, spune Traian Bădulescu. Potrivit oficialului citat, destinaţiile europene sunt sigure, la fel ca şi majoritatea celor mediteraneene. „E bine ca turiştii să evite anumite trasee: de exemplu, cu automobilul propriu, prin centrul Bulgariei, sau zonele aglomerate din ţări musulmane precum Egipt. În Turcia garantăm siguranţa pentru unităţile all inclusive, ca şi în Egipt, dar, mai ales pentru ultima, în zonele aglomerate din oraşe pot apărea probleme“, ne-a declarat Bădulescu. În prezent, printre destinaţiile turistice care figurează cu avertismente pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe se numără Africa de Sud, Algeria, Arabia Saudită, Argentina, Brazilia, China, Coasta de Fildeş, Egipt, Filipine, India, Israel, Kenya, Liban, Malaysia, Maldive, Mexic, Nepal şi Thailanda.