UNIC ÎN ROMÂNIA. Un sat întreg a trecut pe ma?ini ca în MAD MAX. Tra?careta, un hibrid între DACIA ?i ARO

UNIC ÎN ROMÂNIA. Un sat întreg a trecut pe ma?ini ca în MAD MAX. Tra?careta, un hibrid între DACIA ?i ARO

Pentru a-?i u?ura munca la munte, localnicii din Stoene?ti, Arge?, au inventat o ma?in? mai popular? decât Dacia: un hibrid între c?ru??, ARO ?i tractor. Pre?: 2.500 de lei.

EVZ.RO î?i prezint? înc? un articol pozitiv ?i optimist din categoria „?tiri de bine”. La Stoene?ti, lâng? Câmpulung Muscel, au disp?rut c?ru?ele, nu vezi niciuna. În satul Slobozia, lâng? râul Dâmbovi?a, care ?erpuie?te gr?bit printre mun?i, patru cai ?i un mânz împr??tie pietri?ul de pe mal. Sunt printre ultimii din comun? ?i am fi spus c? sunt s?lbatici dac? nu-l z?ream pe st?pân, tol?nit, ascuns sub paravanul unor crengi de brad.

La câteva case distan??, lâng? un gard, dou? caroserii de ARO, albe, care au început s? se împrieteneasc? cu rugina ?i s? le sug? p?mântul, se odihnesc la soare. Una dintre ele a fost rebotezat? cu un spray de vopsea - „BMW X5”. De pe o uli?? din care ploaia a mu?cat cu poft? în ultimele zile, se aude un huruit nervos de motor. Se apropie o ma?in? f?r? caroserie, cu ma?ele la vedere, care h?ituie?te noroiul ?i b?l?ile cu ro?ile mari. E tra?careta, un hibrid Made in Stoene?ti, care nu lipse?te din ograda niciunui gospodar care se respect?. În total, pân? acum, au renun?at la c?ru?? ?i au trecut la volanul tra?caretei în jur de 70 de localnici. „Pensionarele” Mili?iei urc? mun?ii cu girofarul „Mai sunt vreo 2-3 mo?i care au c?ru??, restu’ au trecut pe tra?caret?”, spune Dan, posesorul decarosatei Stoene?ti 05. Tot el se încumet?, la început cu jum?tate de gur?, s? împ?rt??easc? din secretele tra?caretei. „Sunt f?cute din ARO, cump?rate de prin târguri, de unde a g?sit fiecare. Le-am scos caroseriile ?i le-am schimbat ce nu mergea. Asta, de exemplu, are motor de tractor”, arat? spre una dintre ma?inile sale, Dan. FOTO: ADRIAN SCUTARIU Dou? dintre ele au tras din greu o via?? întreag? la c?rat infractorii, îns?, chiar ?i a?a, abia la pensie î?i arat? adev?rata for??, pentru c? Dan le-a desf?cut ?i reasamblat de la A la Z. „Au fost ale Poli?iei, le-au scos la casat ?i eu le-am cump?rat cu 1.500 bucata. Am mai investit în fiecare în jur de 1.000 de lei ?i au ie?it la treab?”, explic? Dan, ?i se în?elege acum de ce una dintre ele are ?i un girofar.

Fiecare tra?caret? are domeniul ei de activitate: una pentru c?rat pietri? ?i nisip, dotat? cu o basculant? în spate, singura din comun?; alta, mai for?oas?, care se urc? pe munte la c?rat lemne; cea de-a treia e la tuning, iar ca s? ias? la munc?, mai a?teapt? câteva piese în atelier. Toate pornesc la cheie. FOTO: ADRIAN SCUTARIU Radiocasetofon, suport pentru topor, aer necondi?ionat Între cele dou? scaune de Dacia, pe tra?careta de lemne stau ancorate bine un topor ?i un baros. Chiar dac? nu are tapi?erie din piele ?i nici computer la bord, Dan a avut grij? s?-i dea un strat uniform de vopsea ca s? nu cread? ceilal?i tra?caretari din sat c? nu ?ine la ma?ina lui.

Ne puteți urmări și pe Google News

De sub bordul improvizat din tabl?, scoate o ?urbelni?? -„eject-ul” casetofonului. „Când m-apuc? dor de cas?/Stau cu coatele pe mas?/ Unde-i mama s? m? vad?”, începe brusc un l?utar s? cânte o doin? de cantin? prin boxele strunite bine de bord. FOTO: ADRIAN SCUTARIU Chiar dac? nu are caroserie, proprietarii spun c? nu e nicio problem?, ma?ina urc? mun?ii: „?i ce dac? plou? pe motor, n-are nimic. Oricum, sunt foarte mul?i care ?i-au f?cut acoperi?uri demontabile ?i le pun, dac? e vremea rea.”

"Sunt f?cute din ARO, cump?rate de prin târguri, de unde a g?sit fiecare. Le-am scos caroseriile ?i le-am schimbat ce nu mergea. Asta, de exemplu, are motor de tractor.“ DAN, posesorul tra?caretei Stoene?ti 05 ALEGERE

C?ru?a:

  • 1 cal - 5.000 lei
  • C?ru?? - 1.000 lei
  • Nutre? anual – 1.000 lei
  • Avantaje - e pu?in mai ieftin din anul al doilea; ulterior, nutre?ul îl po?i asigura singur
  • Dezavantaje – mult? munc? pentru între?inere ?i la nutre?; la arat ?i la c?rat se mi?c? greoi

Total investi?ie în primul an: 7.000 lei Ma?ina lui Nidu:

  • 1 ARO – 1.500 lei
  • Piese – 1.000 lei
  • Cauciucuri - 500 lei
  • Consum anual (3 ore pe zi) - 4.000 lei
  • Avantaje – poate lucra f?r? pauz?, mai eficient ?i mult mai rapid, ajunge repede la destina?ie, protejeaz? animalele
  • Dezavantaje – riscul de a se strica

Total investi?ie în primul an: 7.000 lei Performan?ele tra?caretei Tra?caretele localnicilor consum? trei litri de motorin? pe or?, nu trebuie s? dep??easc? 20 km/h ?i pot trece peste orice hârtoap? mai u?or decât un Jeep

Leonid Toader, cunoscut în comun? Nidu, e tat?l tra?caretei. Prima, Stoene?ti 01, a ie?it pe poarta atelierului în urm? cu 14 ani ?i a fost construit?, a?a cum spune inventatorul, dup? principiul lui Ceau?escu - RRR: recuperat, reparat, refolosit.

Pentru c? a fost o via?? întreag? ?ofer pe tot felul de ma?ini ?i a tras cu ochiul pe sub capot?, nu i-a venit greu s? desfac? în buc??i un 4x4 românesc. L-a reansamblat, îns? a ie?it tra?caret?. „Dup? aia au fost câ?iva, au venit s? le fac, au furat ideea ?i s-au înmul?it. A?a suntem noi, cum îs chinezii, copiem”, spune Nidu, mândru totu?i c? a inventat în zon? o ma?in? mai popular? decât Dacia.

La poart? stau în?ira?i, acoperi?i cu ceolofan, cinci „bolizi”, o bliga?i de lege s? nu le sar? acul mai mult de 20 la or?. „Oricum nu mergem noi cu mare vitez?, unde s? mergi, c? aici e numai zon? din asta accidentat?”, spune Nidu. Consumul cre?te la talp?

Pe ma?inile sale este un întreg cocktail mecanic, îns? ce iese îl face invidios pe orice practicant de off road.„Aia, de acolo, are filtru de Renault, radiator de Dacia, mai trebuie pentru una ni?te scaune de Ford, dar n-am avut timp s? le pun”, explic? Nidu.

„Î?i pap?” în func?ie de „cât? talp? îi dai” ?i dac? ai ?i greutate, îns? în medie consum? cam 3 litri de motorin? pe or?: „Mai mult cost? cauciucurile, 1.400 de lei m-au costat patru ?i le schimb cam la doi ani. În rest e simplu, exploatarea e mama eficien?ei. Dac? o munce?ti, merge, dac? nu î?i pic? tot timpul câte ceva ?i trebuie s? bagi bani”.

Test drive extrem cu decarosata

„Asta e cea mai tare, are centrul de greutate foarte jos. Au venit pe aici cu jeepuri ?i i-am f?cut. Pe unde am urcat eu, n-au îndr?znit”, spune Nidu înainte s?-i dea o cheie celei mai performante ma?ini ale sale. Terenul ales, iadul pe p?mânt pentru orice 4X4. Un drum plin de hârtoape adânci, cu pante de peste 70 de grade.

Nidu vrea s? urce muntele cu tra?careta, una care ini?ial avea un motor de 45 de cai-putere, dar, cu o turbin?, el l-a mai „s?ltat cu înc? 7-8 ca s? mearg? brici pe munte”. Cu mâinile ?inute strunit, picioarele fixate bine pe podea, decarosata se înjug? cu for?? la drumul de la poalele muntelui. Printre copaci, cioate, ro?ile mari se înfig în p?mânt ca ni?te ?enile de tanc, iar tra?caleta î?i face drum cu u?urin??.

O pant? de 80 de grade: „?ine-te, coborâm!”. Nimic nu i-a stat în cale, nici un obstacol de netrecut. Timp de 20 de minute, tra?careta lui Nidu a f?cut balet peste râpe, ?an?uri adânci ?i printre cioate cât roata. Nu s-a împotmolit o secund?. LEGEA: Doar pe uli?? ?i pe câmp au voie

Faptul c? tra?careta e util? au v?zut-o ?i pompierii. „Au fost ni?te incendii mai sus, pe munte. Doar ridicat? de elicopter poate ar fi ajuns ma?ina de pompieri. Au venit la noi, noaptea, ?i am plecat s? ajut?m la stingerea incendiilor”, spune Nidu, care a c?rat cu tra?careta lui un butoi de 1.000 de litri cu ap?.

Pentru c? nu sunt omologate ?i nici n-ar putea fi vreodat?, din cauza improviza?iilor ?i diversit??ii de piese, vehiculele sunt înregistrate la Prim?ria Stoene?ti ca utilaje agricole. Fiecare ?i-a adaptat ma?ina dup? necesitate, unii ?i-au pus pluguri pentru arat, al?ii ben? sau pur ?i simplu ?i-au f?cut co? din scânduri ca la c?ru??, pentru c?rat lemne. Când au treab?, zbârnâie prin sat.

„Doar pe uli?? ?i pe câmp au voie. Atât”, spune ?eful poli?iei din comun?, cu ochii în patru la cei care încalc? regula ?i intr? pe drumul na?ional care str?bate comuna dintr-un cap?t în altul. Tra?careta nu e pentru oricine, e nevoie de permis de conducere categoria B, iar decarosata nu se împrumut? de la unul la altul, cine încalc? regula e luat la întreb?ri de poli?i?tii din Stoene?ti.

"Au fost ni?te incendii mai sus, pe munte. Doar ridicat? de elicopter poate ar fi ajuns ma?ina de pompieri. Au venit la noi, noaptea, ?i am plecat s? ajut?m la stingerea incendiilor.”

LEONID NIDU, inventatorul tra?caretei CITI?I ?I ALTE ARTICOLE DIN CATEGORIA „?TIRI DE BINE”:

  • Ion Nistor, omul care ?ine „pantofii” române?ti în via??
  • Filosofia ciob?na?ului C?t?lin: „Cea mai bun? oaie e capra”
  • S?tenii care au ridicat un pod, lucreaz? s? ridice dou? case. Totul pe GRATIS
  • Ziua în care dai bani necunoscu?ilor