Un pariu norocos și cafea la liber. Cum a devenit Nvidia cea mai valoroasă companie din lume
- Catalin Dumitrescu
- 23 iulie 2024, 18:06
Producătorul de cipuri Nvidia a devenit rapid una dintre cele mai de succes companii din lume. Produsele sale sunt folosite de majoritatea firmelor de tehnologie de top din Silicon Valley.
Orice brand tehnologic major – de la Google la Amazon– are mari șanse să utilizeze produse Nvidia. Compania, care produce cipuri pentru calculatoare, a depășit recent Microsoft și Apple. Și așa a devenit cea mai valoroasă companie publică din lume. Valoarea sa a depășit 3,3 trilioane de dolari. Prețul acțiunilor sale a crescut cu aproape 600.000%. Desigur, de când a început să fie tranzacționată pe piața bursieră americană în 1999.
Un uriaș încăpățânat
Dacă ai fi investit 10.000 de dolari în firmă atunci, acum acțiunile ar valora mai mult de 59 de milioane de dolari. Jensen Huang, co-fondatorul și directorul executiv al Nvidia, și-a văzut și el averea crescând. El are 119 miliarde de dolari, potrivit Forbes.
Nvidia a fost înființată în 1993 când Huang s-a întâlnit cu doi prieteni la un restaurant Denny's din California. Multimiliardarul a lucrat la un restaurant din acest lanț când era adolescent. Bineînțeles, după ce a emigrat în SUA împreună cu familia sa din Taiwan.
Inițial, trio-ul s-a concentrat pe jocuri video. Ei doreau să creeze un cip de calculator care să ajute PC-urile să afișeze grafică 3D "realistă".
Huang, în vârstă de 61 de ani, a spus că restaurantul deschis non-stop era un loc de întâlnire ideal. De ce? Pentru că avea "toată cafeaua pe care o puteai bea și nimeni nu te putea da afară". Sesiunea alimentată de cofeină l-a determinat pe Huang, împreună cu prietenii săi Chris Malachowsky și Curtis Priem, să înceapă să lucreze într-un apartament din Fremont, California.
Au venit cu numele Nvidia combinând NV - care înseamnă "următoarea versiune" - cu "Invidia", cuvântul latin pentru invidie.
Prietenii sperau să accelereze atât de mult calculatoarele încât să-și lase rivalii în urmă. O mentalitate care a inspirat și logo-ul firmei.
O evoluție uimitoare
În anii 1990, piața cipurilor de calculator era dominată de companii precum Intel.
Cu toate acestea, Nvidia a reușit să-și creeze o nișă. Huang s-a concentrat pe unități de procesare grafică (GPU). Acestea sunt esențiale în jocurile pe calculator.
Astfel, compania și-a construit o reputație în pentru divertismentul electronic. Succesul timpuriu al Nvidia a inclus placa grafică GeForce, care poate fi conectată la un PC pentru a-i crește puterea. Scriitorul Stephen Witt a spus că popularitatea timpurie a dispozitivului a fost determinată în special de seria de jocuri de tip first-person shooter Quake.
Compania a obținut un alt succes când a devenit furnizorul exclusiv de grafică pentru Xbox. Produs fantastic al Microsoft, în 2000.
Cu toate acestea, a devenit evident că GPU-urile companiei ar putea fi utile și în afara jocurilor video. Inginerii și-au dat seama că cipurile puteau efectua calcule ultrarapid. Și erau mai eficiente din punct de vedere energetic. Și mai capabile să gestioneze sarcini de calcul sofisticate.
Atacul pieței
Deci s-a extins prin investiții masive în inteligență artificială (AI), în anii 2010. Un exemplu a fost companiile de automobile. Ele voiau software-ul de asistență pentru șofer. Impactul a fost atât de mare încât hardware-ul Nvidia se găsește acum în toate vehiculele Tesla.
Rapid, ei au produs cipurile mai rapid și în volume mai mari. Pariul timpuriu al companiei pe AI a propulsat-o în top.
De la miliarde la trilioane
Călătoria companiei spre vârful pieței bursiere nu a fost lipsită de piedici. În 2010, a făcut o încercare nereușită de a intra pe piața smartphone-urilor. Huang a recunoscut că a făcut "multe" greșeli de-a lungul anilor.
Printre companiile care foloseau tehnologia sa se numără ChatGPT. Un analist de pe Wall Street a spus pentru New Yorker anul trecut: "Există un război în desfășurare în AI, iar Nvidia este singurul dealer de arme."
Astăzi, aproape fiecare companie majoră din Silicon Valley cipurile Nvidia. Practic, compania controlează peste 80% din piața pentru tehnologia utilizată în sistemele
Succesul Nvidia s-a accelerat în ultimele luni. A atins o valoare de piață de 2 trilioane de dolari în februarie și apoi a depășit Apple. A ajuns în vârful pieței bursiere, adăugând peste 100 de miliarde de dolari la valoarea sa de piață într-o singură zi.
Acum, cererea pentru produsele Nvidia depășește oferta.