„Este foarte probabil ca, la nivelul Uniunii Europene – şi este o atenţionare pe care o fac tuturor deţinătorilor de maşini poluante non-Euro -, de la 1 ianuarie 2011 să fie adoptată o directivă pentru scoaterea acestor maşini din circulaţie“, a declarat ieri premierul, în cadrul unei audieri privind taxa auto.

Directiva UE nu a fost încă aprobată şi se află în prezent în dezbaterea Comisiei Europene. În cazul în care se va aproba, proprietarii a peste 2 milioane de maşini înregistrate în prezent în parcul auto autohton vor fi nevoiţi să renunţe le autoturismele lor. Potrivit unui raport al Registrului Auto Român (RAR), mai bine de 54% dintre maşinile românilor sunt în prezent non-Euro. Din categoria acestor autoturisme fac parte Daciile 1310 care au ieşit din fabrică înainte de 1 ianuarie 1996, maşinile Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett şi Renault 5.

În prezent, în România există peste 2,3 milioane de maşini non-Euro înregistrate în baza de date a RAR. Cu toate că milioane de români vor fi nevoiţi să-şi schimbe maşinile în urmă- torii ani, guvernul se luptă pentru menţinerea taxei auto percepute la înmatricularea maşinilor noi sau second- hand. În schimb, oficialii executivului susţin că bugetul stabilit pentru acest an nu permite majorarea numă- rului de maşini subvenţionate prin programul de înnoire a parcului.

30.000 de „rable“

Premierul Tăriceanu a recunoscut ieri că taxa auto nu este o măsură ce contribuie la înnoirea parcului de ma- şini. „Avem o problemă care nu este de neglijat: proiectul actual nu are o reglementare pentru parcul existent, ci doar pentru ce intră ca vehicule“, a afirmat Tăriceanu. Unul dintre participanţii înscrişi la audierea publică de ieri i-a reproşat guvernului această scăpare. Acesta s-a întrebat de ce vecinul său, care deţine un autoturism Aro, nu este taxat pentru poluare, în timp ce el a fost nevoit să plătească o taxă de 1.800 de euro pentru înmatricularea unui autoturism Euro 4. Ministerul Mediului a aprobat în urmă cu câteva zile ca un număr de 30.000 de maşini să intre în programul „Rabla“ anul acesta. Prima de casare acordată la schimbarea unui autovehicul mai vechi de 12 ani cu unul nou va fi de 4.000 de lei. Programul va demara la mijlocul acestei luni. Producă torii şi importatorii de autoturisme au cerut, în urmă cu câteva săptămâni, majorarea la 100.000 a numărului de maşini care să beneficieze de prima de casare.

EXERCIŢIU DE IMAGINE

Românii simpli nu s-au îngrămădit să-şi susţină taxa

Audierea publică privind taxa auto care ar fi trebuit să aducă propuneri de modificare a proiectului s-a trasformat, ieri, într-o serie de laude aduse guvernului.

Pe lista celor 29 de participanţ i s-au aflat reprezentanţi ai asociaţiilor neguvernamentale de Mediu, care au afirmat că susţin iniţiativa executivului, dar şi angajaţi din Ministerul Mediului şi din Ministerul de Finanţe, reprezentanţi ai Registrului Auto Român şi ai producătorului auto Dacia. Singurii care au criticat fervent propunerea executivului au fost doi-trei oameni simpli şi deputatul PDL Graţiela Iordache.

Concluzii pe 17 aprilie

Printre propunerile noi au fost înlocuirea taxei auto cu o taxă anuală de mediu, plata unei taxe de poluare odată cu reviziile tehnice sau excluderea calculului taxei pe baza capacităţ ii cilindrice a motoarelor. Concluziile audierii publice care a avut loc ieri vor fi date publicităţ ii pe 17 aprilie, iar proiectul ar putea fi modificat în perioada imediat următoare.

Ordonanţa de urgenţă propusă de guvern urmează să intre în vigoare începând cu 1 iulie, anul acesta. În forma nouă, taxa de poluare auto va fi calculată pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe.

PROPUNERI

Producătorii vor taxa modificată

Producătorii şi importatorii de maşini au declarat ieri că susţin noua formă a taxei auto, dar afirmă că sunt lucruri care trebuie schimbate. Constantin Stroe, vicepreş edinte Dacia, a susţinut că trebuie modificată valoarea coeficientului taxei corespunzător capacităţii cilindrice a maşinii. „În plus, am propus ca banii din taxă să fie folosiţi pentru resistematizarea tramelor stradale, a liniilor de centură şi pentru construirea unor locuri de parcare suplimentare“, ne-a declarat Stroe. Acesta spune că trebuie luate măsuri pentru a se evita situaţiile ca statul să fie obligat să plătească prime de casare de 1.000 de euro pentru maşini ce abia dacă valoarează 400-500 de euro. „Vrem ca numărul de maşini incluse în programul de înnoire a parcului auto să ajungă la 50.000 pentru ca să putem întâmpina nevoia de înlocuire a maşinilor non-Euro“, a încheiat Stroe.