Regulile de percepere a TVA pentru bunurile comercializate online, la nivelul Uniunii Europene, se modifică începând de la 1 iulie.
Oficialii de la Bruxelles au introdus noi reglementări cu privire la modul în care va fi încasat TVA la vânzările online. Noile reguli vor fi aplicate indiferent dacă este vorba despre achiziții de la comercianți din interiorul blocului comunitar sau din afară, anunță Comisia Europeană. Schimbarea are loc în condiţiile creșterii nivelului de comerț online transfrontalier din ultimii ani, mai ales în contextul pandemiei de COVID-19.
Astfel, a fost nevoie de o reformă în domeniul TVA, mai ales că la nivelul UE nu au mai fost operate modificări ale taxei din 1993. Noile norme stabilesc faptul că această taxă este plătită țării în care se află consumatorul și urmărește să simplifice situația atât a cumpărătorului, cât și a comerciantului.
În prezent, bunurile cu o valoare mai mică de 22 de euro importate în UE de către societăți din afara blocului comunitar sunt scutite de TVA. Începând de la 1 iulie, scutirea este suspendată, iar TVA urmează să fie percepută pentru toate bunurile care intră în UE. Aceeași situație este valabilă și în cazul bunurilor vândute de întreprinderile din UE.
Potrivit studiilor existente scutirea de TVA a fost utilizată abuziv, iar acest lucru a dus la o concurenţă neloială pentru produsele UE şi a generat o fraudă estimată la 7 miliarde de euro pe an.
Înregistrarea în „Ghișeul unic” al UE
În prezent, vânzătorii online trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în fiecare stat membru în funcție de cifra de afaceri stabilită de la țară la țară. De la 1 iulie, aceste praguri naționale, diferite, vor fi înlocuite cu un nivel comun de 10.000 de euro. Dacă pragul este depășit, atunci comerciantul trebuie să plătească TVA în statul membru în care sunt livrate bunurile. Pragul de 10.000 EUR se aplică deja, din 2019, pentru serviciile electronice vândute online.
Comercianții online se pot înregistra acum pe un portal electronic denumit „Ghișeul unic” unde își pot îndeplini toate obligațiile în materie de TVA. Odată înregistrați ei vor putea să-și vândă bunurile și serviciile în toate statele membre. Odată înregistrat, comerciantul poate notifica și plăti TVA-ul la ghișeul unic pentru toate vânzările sale în UE, în baza unei declarații trimestrială. Ghișeul unic se va ocupa de transferarea TVA către statul membru respectiv.
Importanța pentru cumpărători
Introducerea unui ghişeu unic pentru importuri destinat vânzătorilor din afara UE va permite acestora să se înregistreze în scopuri de TVA în UE.
Pentru consumatori, această procedură va aduce mai multă transparență. Atunci când cumpără de la un comerciant din afara UE înregistrată la ghișeul unic, TVA-ul intră automat în prețul perceput de vînzător. Prin urmare, nu vor mai exista apeluri din partea serviciilor vamale sau de curierat pentru plata unor sume suplimentare, deoarece TVA-ul a fost deja plătit.