Udrea laudă on-line NATO şi pe Băsescu

Pentru un politician, blogul poate constitui o armă de comunicare ieftină şi eficientă. Cât de bine ştiu femeile din politica românească să exploateze blogul şi cum sunt ele percepute prin intermediul gândurilor din spaţiul virtual?

Astăzi m-am simţit mândră că sunt româncă. Mam simţit mândră de ţara mea, de preşedintele meu. Dincolo de simpatiile sau antipatiile pe care fiecare dintre noi le avem, ziua de astăzi ar trebui să ne facă să ne simţim patrioţi. România arată că, promovând o politică externă coerentă, corectă şi fermă, în sfârşit contează. Prezenţa preşedintelui american George W. Bush prin cele două momente, discursul de la Palatul CEC şi întâlnirea de la Neptun, a fost gândită să arate tocmai acest lucru“, scria joi Elena Udrea pe blogul personal, după cele două intervenţii ale preşedintelui Bush, de la Bucureşti şi Neptun.

După modelul iniţiat de Adrian Năstase, primul politician care şi-a deschis un blog, multe alte nume din sfera politică românească s-au grăbit să profite de noua modalitate de a-şi promova imaginea. Ion Iliescu, Andrei Chiliman sau Mircea Geoană au devenit bloggeri cu acte-n regulă. Dacă bărbaţ ii politicieni se prezintă bine la acest capitol, doamnele din sfera politică încearcă, la rândul lor, să devină o prezenţă cât mai vizibilă în spaţiul virtual, un factor important de comunicare.

Elena dixit

Unul dintre cele mai populare site-uri personale este cel al Elenei Udrea, secretar executiv PDL, intrată în blogosfera românească relativ recent, în noiembrie 2007. Având ca motto dictonul latin „Omnia mea mecum porto“ („Tot ceea ce am duc cu mine“ - Cicero), Elena Udrea îşi intitula primul mesaj „De ce acest motto sau dreptul la normalitate“ şi pleda pentru dreptul la o viaţă obişnuită, indiferent de statutul său politic sau social.

„Vreau să merg în continuare pe stradă să vorbesc cu oamenii, să cumpăr roşii din piaţă, vreau să stau la rând aşteptând să-mi plătesc telefonul, să iau masa în public cu prietenii, să fac plaja la Mamaia şi multe altele, pe care le faceţi cu toţii. Nu vreau să fac nimic din ceea ce ar presupune să devin altceva decât un om obişnuit şi nu cred că din acest motiv ar trebui să fiu mai puţin credibilă“, scria pe 20 noiembrie 2007 secretarul executiv PDL.

Un mesaj postat de Elena Udrea pe blogul personal strânge, câteodată, peste 1.000 de comentarii. Primul mesaj postat a adunat 160 de păreri de la cititori. Cel mai recent, datat 3 aprilie 2008, a adunat în jur de 600 de comentarii şi a fost preluat şi de jurnalele de ştiri de la televizor. „Pagina Elenei Udrea arată bine, este făcută de profesioniş ti“, apreciază Alexandru Brăduţ Ulmanu, jurnalist, cadru didactic al Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării din Bucureşti şi autor al site-ului „Jurnalismonline.ro“. Interesul crescut al mass-media faţă de cel mai recent mesaj s-a datorat laudelor pe care Elena Udrea le aduce Preşedinţiei şi lipsei de ezitări atunci când e vorba de afişarea simpatiei pe care i-o poartă şefului statului.

„Irina pentru Iaşi“

De la momentul inaugurării paginii personale, Elena Udrea a fost o prezenţă activă în blogosferă, postând mesaje la o diferenţă de câteva zile. O altă prezenţă constantă în peisajul virtual, aparţinând unei femei politician, este Irina Schrotter, care şi-a anunţat intenţia de a candida independent pentru primă ria Iaşiului.

Intitulat sugestiv „Irinapentruiasi. blogspot.com“, blogul se vrea un instrument agresiv de promovare a candidaturii, conţinând în mare parte imagini şi mesaje critice la adresa actualului edil din capitala Moldovei. „Primăria s-a gândit să taie copacii de pe trotuar şi să facă locuri de parcare în locul lor. În orice ţară civilizată din lume, după ce un copac este tăiat, trebuie plantaţi alţi cinci în locul lui. Acum locurile de parcare au devenit o urgenţă electorală. Operaţiunea a început de vreo două zile şi se realizează într-un mod absolut original, probabil unic în lume. În locul lăsat gol de copaci se toarnă prundiş şi nisip pe deasupra, apoi se bătătoreşte. De asfalt încă nu s-a auzit în partea asta de ţară“ - aşa sună un fragment din blogul fostei creatoare de modă, autointitulată „Ieşeancă 100%“.

„Făcături pe internet“

„Acesta este clar un blog de campanie“, spune Alexandru Brăduţ Ulmanu despre site-ul Irinei Schrotter.

„Însă ar trebui să-şi aleagă alt domeniu, fără extensia «...blogspot.com». În rest, are un design bun. De obicei, politicienii tind să folosească acest instrument de comunicare doar în perioade de criză sau în campaniile electorale. Ar trebui să folosească blogul ca o «armă» de comunicare permanentă cu electoratul, pentru că un astfel de mijloc de comunicare face parte din politica modernă şi permite o transmitere mai bună a ideilor, mai ales în cazul în care politicianul are o prezenţă constantă prin mesajele postate. Pe internet e foarte uşor să se vadă «făcăturile», acele bloguri iniţiate în anumite momente-cheie şi abandonate ulterior. Asemenea cazuri trădează nivelul foarte scăzut al politicianului faţă de electorat. Chiar dacă internetul are o penetrare destul de redusă la noi în ţară, totuşi, mulţi dintre votanţi au acces la internet şi urmăresc permanent site-urile personale ale politicienilor.“

Blogul şi politicianul

Un exemplu din categoria femeilor-politician care acordă o atenţie deosebită paginii personale este dat de europarlamentarul PNL Adina Vălean. Blogul are un design modern, este permanent actualizat şi face parte dintr-o campanie de promovare bine pusă la punct, continuată şi după ce Adina Vălean a ajuns la Bruxelles.

„Orice politician aspirant ar trebui să se folosească de un blog. Un astfel de jurnal îi permite să ajungă la public cu un by-pass, fără presa care să-i filtreze mesajul. Iar în privinţa femeilor, te-ai aştepta să aibă o abordare mai sensibilă, să argumenteze altfel decât bărbaţii. Pe blog, politicienii îşi permit să fie mai naturali şi să renunţe la limbajul de conferinţă politică sau la frazele care nu spun nimic.“

Întrebaţi-o pe Lavinia

Lavinia Şandru, deputat al Partidului Iniţiativa Naţională (PIN) în Parlamentul României, o prezenţă obişnuită a micilor ecrane în cadrul emisiunilor politice, a apelat şi la această metodă de sensibilizare a electoratului, prin pagina personală „Asklavinia.ro“ - o pagină de internet exclusiv politică, în care tânăra politiciană prezintă pe larg doctrina partidului pe care îl reprezintă. „Stilul ei e mult prea formal, plin de clişee, cu fraze „de lemn“.

Nu se potriveşte cu imaginea ei de femeie atrăgătoare şi discurs articulat de la televizor. Site-ul e făcut amatoriceş te, culorile sunt alese prost, însă asta nu e neapărat vina ei“, adaugă Alexandru Brăduţ Ulmanu. „Atâta vreme cât numărul femeilor din politică e mic, blogul ar fi mijlocul de afirmare la care ar trebui să se gândească automat pentru afirmarea pe scena politică. În primul rând, e vorba de strategia de promovare a imaginii şi, în al doilea rând, poţi să ai un dialog direct cu electoratul“, precizează specialistul în comunicare.

STATISTICI

Blogul Elenei Udrea pe trafic.ro

> Vizitatori ieri: 506 > Vizitatori în ultimele 7 zile: 4.387 > Vizitatori în ultimele 30 de zile: 20.455 > Luna cu cei mai mulţi vizitatori: noiembrie 2007 (28.451) > Record de vizitatori pe zi: 22 noiembrie 2007 - 6.485

IDEI

Mona Muscă şi Elena Băsescu, aşteptate în blogosferă

> Dintre personalităţile politice aşteptate de Brăduţ Ulmanu să-şi împărtăşească gândurile în spaţiul virtual fac parte Mona Muscă şi Elena Băsescu.

> „Nu ştiu dacă mai putem s-o considerăm pe Mona Muscă politician, însă este o persoană cu o notorietate foarte mare, care trebuie cultivată.“

> „Elena Băsescu ar putea să-şi rezolve recentele probleme de comunicare prin intermediul scrisului, ar ajuta-o un blog în care să spună «imaginea mea e percepută greşit...»“.

STRATEGIE

„Metodă nouă de comunicare“

> Sociologul Marius Pieleanu declară că se aşteaptă ca de acum înainte să apară tot mai multe astfel de pagini personale ale politicienilor, deoarece se apropie campania electorală, iar „blogurile sunt o formă de bună promovare a imaginii“.

> „Această metodă nouă de comunicare este o strategie eficientă ca politicienii să-şi facă prezenţa cunoscută, indiferent dacă e vorba de bărbaţii sau femeile din sfera politică“, mai adaugă sociologul. Din rândul doamnelor care activează în politică i-a atras atenţia blogul Elenei Udrea, a cărei notorietate acaparează şi spaţiul virtual.

ADRESE VIRTUALE

Femeile din politică, pe www

> Elena Udrea, secretar executiv PDL - www.elenaudrea.ro

> Lavinia Şandru, deputat al Partidului Iniţiativa Naţională - www.asklavinia.ro

> Adina Vălean, europarlamentar PNL - www.valean.eu

> Irina Schrotter, candidat independent la primăria Iaşi - http://irinapentruiasi.blogspot.com