TVR îi dă replica lui Cătălin Tolontan

TVR îi dă replica lui Cătălin Tolontan

În urmă cu câteva zile, blogul tolo.ro semnat de Cătălin Tolontan, redactor-şef al Gazetei Sporturilor, a publicat un articol în care explica că românii finanțează cu un milion de dolari pe zi televiziunea și radioul public, sumă echivalentă cu 70% din pierderea celor mai mari 123 companii de stat.

Într-un comunicat ce a fost emis astăzi, Televiziunea Publică încearcă să lămurească lucrurile, atrage atenția că TVR este subfinanțată și vrea să explice unde se duc banii alocați de la buget. Mai mult, instituția spune că taxa TV nu a fost indexată la inflație, dar și că programele de ştiri ale TVR conduc în topul încrederii telespectatorilor. 

COMUNICAT TVR

Ca urmare a articolului „TVR și RRA cheltuiesc 1 milion de dolari pe zi”, publicat pe blogul tolo.ro, semnat de Cătălin Tolontan şi preluat de mai multe publicaţii, dorim să facem următoarele precizări, pentru acurateţe şi respectând dreptul opiniei publice la o informare corectă: În 2011, veniturile TVR din taxa TV şi din subvenţii de la bugetul de stat sunt similare celor de anul trecut, adică aprox. 490 mil. lei. Calculând la cursul mediu BNR pe 2011 al dolarului şi împărţind la numărul de zile ale unui an, rezultă că suma încasată de TVR, pe zi, din taxa tv şi din subvenţii de la bugetul de stat, este mai mică de jumătate din cifra publicată de autorul articolului. Precizăm că nu am calculat veniturile SRR din taxă şi din subvenţii de la bugetul de stat.   Faţă de opinia generală privind situaţia financiară a TVR, încasările din taxa TV şi subvenţiile acordate de la bugetul de stat, facem următoarele precizări: Despre deficitActuala conducere a TVR nu a ascuns nicio secundă situaţia financiară a TVR - instituţia e pe pierdere de şase ani-, ci dimpotrivă,  am comunicat public, încă de la preluarea mandatului (2010), care sunt principalele surse ale deficitului, cu procente şi cu argumente. Neajustarea taxei TV la inflaţie, de 11 ani, şi contractele încheiate în trecut, pentru anumite filme şi sport, nu numai că au provocat acest deficit pe termen lung, dar îl adâncesc în prezent. Despre taxa TV:Oamenii politici cunosc realitatea: Televiziunea Română este subfinanţaţă. Taxa TV, de nici 11 euro pe an, e de cinci ori mai mică decât în Serbia şi Polonia. În ultimii 11 ani, de când taxa TV nu a fost indexată la inflaţie, toate preţurile, dar şi taxele, au crescut. Curentul electric, combustibilul, căldura, echipamentele - toate s-au scumpit în raport cu inflaţia, iar TVA-ul a crescut. Deci costurile de operare ale TVR au crescut progresiv, numai că principala sursă de finanţare - taxa TV - a rămas pe loc. TVR nu are un statut preferenţial nici la plata utilităţilor, nici la achiziţia echipamentelor sau a programelor. În schimb, avem restricţii la publicitate, nu ne deducem TVA-ul precum staţiile private, 15% din încasările din publicitate merg prin lege pentru susţinerea producţiei autohtone de film şi distribuim canalele către operatorii de cablu gratuit, fiind serviciu public. Românii nu sunt informaţi cu privire la acest aspecte, iar atacurile la adresa TVR exploatează cu bună ştiinţă acest lucru. Valoarea taxei TV este în prezent de 4 lei / familie pe lună, ceea ce echivalează cu costul mediu pentru 3 pâini cumpărate în acelaşi interval. Aceasta înseamnă în jur de 11 euro pe an. Taxa din România este cea mai scăzută din ţările Uniunii Europene. În schimbul acestei taxe, TVR difuzează producţii unice în media românească - talk-show-uri culturale premium, cum ar fi „Profesioniştii”, „Garantat 100%” -, filme artistice şi seriale de calitate, documentare cu valoare educativă (de ex: „Povestea Sovietelor”, „Adio Tovaraşi” etc.). Într-un peisaj media dominat de vulgaritate şi derizoriu, cu emisiuni difuzate de dragul ratingului, TVR susţine, în calitate de co-producător, existenţa unor evenimente culturale de anvergură, ce promovează valorile româneşti şi internaţionale (de ex. Festivalul „G. Enescu”), în ciuda faptului că acestea nu aduc rating şi nici încasări din publicitate. De asemenea, TVR este singura televiziune care susţine un canal de cultură dedicat. Telespectatorii primesc toate aceste producţii cu aprox. 11 euro pe an. TVR are misiunea de a investi în producţii cât mai variate, care să servească nevoilor de informare, educare şi de divertisment ale unui spectru larg de public, cum ar fi de exemplu emisiunile pentru minorităţi. 

Despre alocaţiile de la bugetul de stat Fondurile pe care TVR le primeşte de la bugetul de stat merg în proporţie de 90% direct către Societatea Naţională de Radiocomunicaţii, pentru transmisia terestră, fără a acoperi costurile de funcţionare ale TVR. Veniturile din publicitate sunt, de asemenea, limitate din cauza restricţiilor legislative.   Despre depolitizarea TVR:De ani de zile, şi politicienii şi ONG-urile, dar şi diverşi reprezentanţi ai societăţii civile au cerut pe bună dreptate depolitizarea TVR. Cheia este schimbarea Legii 41. Însă toate propunerile politicienilor de schimbare a Legii 41, din ultimii doi ani, nu s-au atins de niciun articol din lege care ar fi condus spre această depolitizare. În schimb, aceste modificări au propus însăşi desfiinţarea televiziunii publice, prin eliminarea taxei. Acum, întrebarea care rezultă în mod firesc este: depolitizăm TVR - singura televiziune care oferă programe culturale, seriale de calitate, dezbateri intelectuale, emisiuni pentru copii şi minorităţi - desfiinţând-o? Sau îmbunătăţind legea? TVR a propus o dezbatere publică pe acest subiect, cu toate partidele politice, cu ONG-uri, cu jurnalişti şi reprezentanţi ai elitei culturale şi academice româneşti. Schimbarea cadrului legislativ e un proces lung, care solicită curaj, responsabilitate şi fermitate. Dar care trebuie început de undeva. TVR are această deschidere. Despre credibilitatea TVR:Potrivit unui sondaj comandat de TVR, realizat în octombrie 2011, pe un eşantion reprezentativ naţional, programele de ştiri ale TVR conduc topul încrederii majorităţii românilor şi respectă agenda cetăţeanului (71%). 58% dintre români percep TVR ca pe un post TV care progresează şi care se modernizează. Din acelaşi studiu, reiese că 65% dintre români au încredere în Televiziunea Română. De asemenea, 45% dintre români consideră că schimbările care s-au petrecut în ultimul an în materie de programe merg într-o direcţie bună, aproape dublu faţă de cei care consideră că merg într-o direcţie greşită.

Ne puteți urmări și pe Google News