Dacă vii din România cu imaginea tarabelor noastre de presă golașe de ziare, ca puii ieșiți din găoace, și intri într-un chioșc la Paris ai un șoc. Și peste ei a venit criza, dar chioșcurile lor gem de rafturi cu ziare și reviste, zici că ești în supermarket.


În special pe zona de magazine stau al naibii de bine. Fiecare domeniu are câteva titluri, nișele de economie, istorie ori știință, domenii mai puțin căutate în general, fiind și ele ofertante din cale afară. Și vorbim de săptămânale ori lunare full color, hârtie de lux, de la 100 de pagini în sus.

1 miliard de euro din drepturile tv

Revistele economice nu puteau rata tema Euro 2016. În cele două săptămâni care s-au scurs de la deschidere până azi, mai toate săptămânalele financiare au pus pe copertă subiecte și analize dedicate Campionatului European de fotbal. „Challenge” a defalcat cifra de afaceri a celui mai important eveniment fotbalistic al anului. Astfel, rețeta totală se ridică la 1,9 miliarde de euro. Concret, un miliard de euro s-au obținut din vânzarea drepturilor tv, 500 de milioane provin din vânzarea biletelor de intrare la cele 51 de meciuri ale turneului final, iar 400 de milioane de euro de la sponsorii competiției, atât cei generali, gen Coca-Cola, Adidas, Carlsberg, Mc Donald s, cât și cei locali, precum Credit Agricole, la Poste, SNCF – căile ferate franceze.


FRF a încasat din partea UEFA 8 milioane de euro pentru calificarea la Euro și 500.000 de euro pentru egalul cu Elveția


Din suma totală de 1,9 miliarde de euro, UEFA a raportat costuri operaționale de 650 de milioane, alte 300 de milioane se vor împărți celor 24 de echipe participante, 600 de milioane vor merge către cele 54 de federații membre ale UEFA, iar 150 de milioane către cluburile care au dat jucătorii la acest Euro. Astfel, forul continental va rămâne cu un profit de 200 de milioane de euro.

Francezii și firmele de echipament își freacă palmele

Gazda turneului înregistrează incasări semnificative. În perioada turneului final se estima că 6,5 milioane de vizitatori vor veni în Franța, dar cifra nu mai e așa sigură după amenințarea atentatelor teroriste. Se aștepta ca respectivii vizitatori să lase pe teritoriul francez aproximativ 400 de milioane de euro, care se adăugau celor alte 850 de milioane de euro cheltuite de cei 2,3 milioane de fani care vor asista în total la cele 51 de partide ale competiției. Suma e aferentă încasărilor din vânzarea biletelor și a încasărilor din vânzarea produselor în interiorul stadioanelor. Mărirea numărului de echipe participante, de la 16 la 24, a mărit substanțial încasările din drepturile tv și cele din vânzarea biletelor. Astfel, dacă Euro 2016 face o rețetă de 1,9 miliarde de euro, acum patru ani s-au încasat în total, 1.39 de miliarde, în 2008 au fost 1,35 de miliarde, iar în 2004, în Portugalia, rețeta era de „doar” 853 de milioane de euro, potrivit revistei „Alternatives Eqonomique”. Producătorii de echipament sportiv și-au umflat de asemenea conturile.

Astfel, se estimează că între 300.000 și 600.000 de fani ai naționalei Franței vor cumpăra tricourile Nike purtate de Payet și compania, în condițiile în care un tricou autentic se vinde cu 140 de euro, în vreme ce replica valorează 85 de euro. Pentru contractul cu Federația Franceză de Fotbal, firma a plătit 42 de milioane de euro anual. Sumă superioară pe care tot Nike o dă Brazilei, 25 de milioane, dar și celei încasate de nemți de la Adidas, 30 de milioane de euro. Se dă însă un exemplu: în 2014, când au ieșit campioni mondiali, fanii germani au cumpărat 1,5 milioane de tricouri confecționate de Adidas.

Bein Sports aruncă prețurile în aer

Jurnaliștii economici din Franța au disecat și „afacerea” Bein Sports, canalul din Qatar, care a obținut drepturile tuturor celor 51 de meciuri pe teritoriul Franței. Celelalte două canale care difuzează aici meciuri de la Euro, sunt TF 1 și M 6. Înființat în 2012, Bein Sports, care e o filială a Al Jazeera, deține sau a deținut, între altele, drepturile pentru Champions League, Euro 2012 și 2016, Ligue 1, NBA, Campionatul Mondial de Handbal, turneul de la Wimbledon. Cu un total de 2,6 milioane de abonați, pe perioada Euro, postul a oferit un abonament promoțional pe o lună în valoare de 13 euro. Intrarea canalului din Qatar pe piața tv din Franța a făcut să explodeze sumele plătite pentru drepturile competițiilor. Nevoiți să facă față concurenței, cei de la Canal + de exemplu au plătit 97 de milioane de euro pe sezon pentru liga franceză de rugby, în condițiile în care vechiul contract valora 74 de milioane.

Te-ar putea interesa și: