Pe autostrada care duce de la Salonic spre Halkidiki maşinile încearcă să îşi facă loc una pe lângă alta. O mare de oameni se îndreaptă spre staţiunile de pe cele două braţe, Kassandra şi Sithonia, iar în sectoarele unde drumul se îngustează se formează coloane interminabile. Pentru hotelierii din zonă, priveliştea aduce, ca şi în anii trecuţi, veşti bune. Criza de care se vorbeşte de atâta timp în presa internaţională se manifestă pentru ei în altă parte.
"Criza nu ne-a afectat pentru că peste 80 la sută dintre clienţii noştri sunt turişti care vin din Balcani", declară Michael Athanassopoulos, proprietarul unui hotel de patru stele din Kassandra. "Efectele s-au resimţit mai mult în insule care depind mai mult de piaţa occidentală", a adăugat el.
Lângă el, Babis Bramos (foto), directorul de operaţiuni al agenţiei Meli Tours, îl completează. "Avem, de exemplu, cu 35 la sută mai mulţi turişti români decât anul trecut. Explicaţia? Avem aceaşi cultură, tradiţii, mentalitate în Balcani. Ştiţi ce se spune aici? Că Balcanii sunt casa noastră, iar Grecia este grădina", subliniază el mândru.
În al doilea rând, adaugă Bramos, Halkidiki este mai aproape de Bucureşti decât de Atena. "Sunt şapte ore de condus de la Bucureşti până aici. Mulţi români vin aici prima oară ca într-o simplă excursie. A doua oară spun deja că se simt ca acasă", mai precizează el. Astfel, aproape 25 la sută dintre turiştii români se întorc anul următor, îl completează şi Athanassopoulos. "Încercăm să ne fidelizăm clienţii. Celor care se întorc le facem un cadou, precum o croazieră pe mare", a explicat acesta.
Adevărata Grecie nu e la televizor
Cel mai important, subliniază Bramos, este că preţurile au scăzut pe fondul dificultăţilor economice cu care se confruntă Grecia. "Acum, cu 10 euro mănânci un fel principal, salată şi o băutură. Aşa ceva nu vedeai acum câţiva ani", susţine directorul de operaţiuni. "Preţul de cazare la hoteluri a scăzut şi el cu până la 35 la sută. Grecia este acum mult mai ieftină, acesta este unul din avanatajele crizei", subliniază el.
Recomandarea făcută românilor este să încerce şi altceva decât oferta all-inclusive pentru care optează cam 35 la sută dintre vizitatori. "Majoritatea românilor vin aici cu maşina. De ce să nu încerci atunci şi altceva? Să te urci în maşină, să conduci câţiva kilometri şi să mănânci la o tavernă unde preţurile şi calitatea sunt aceleaşi", adaugă el.
După ani întregi de agitaţie, peste Grecia se aşază liniştea în sfârşit. "Următoarea perioadă va fi crucială. Lucrurile se îndreaptă însă spre bine. Se simte acest lucru, populaţia este mult mai optimistă", spune Bramos. Athanassopoulos are şi el un mesaj pentru străini. "Ceea ce vedeţi la televizor nu reprezintă Grecia, ci doar un colţ din Atena", subliniază patronul de hotel, referinduse la violenţele de stradă.

Tavernele sunt refugiul preferat al grecilor, dar şi al turiştilor
O şansă pentru schimbare
La ceas de seară, în special, tavernele sunt pline ochi oriunde te-ai afla în Grecia, oraş, staţiune sau pe o insulă. "Aceasta este o criză a marilor afaceri, care afectează îndeosebi marile companii. Grecul de rând are încă bani puşi deoparte", explică pentru EVZ Aristotelis Thomopoulos(foto), proprietarul unui hotel de cinci stele din Salonic.
Pe el criza l-a lovit din plin pentru că afacerea sa depinde foarte mult de piaţa locală. Şi cum 75 la sută dintre clienţii hotelurilor din Salonic sunt greci, efectele s-au simţit imediat. Astfel, din 2009 până acum hotelurile din Salonic au pierdut circa 400.000 de clienţi. "Atena atrage toate activităţile economice iar periferia este ignorată", a explicat el. Hotelierii din Salonic nu s-au resemnat însă. "Am decis să promovăm mai mult oraşul în afara ţării", a adăugat acesta.
La fel ar trebui să procedeze şi restul populaţiei, crede Thomopoulos . "Trebuie să muncim mai mult, nu doar pentru buzunarele noastre, ci pentru ţara noastră", susţine el. "Criza ne oferă şansa de a aschimba sistemul elen într-unul modern, dacă şi politicienii vor acest lucru", a adăugat el. Proprietarul de hotel are propriul său pronostic: vor trece cinci ani până când Grecia va ieşi complet din criza economică.
Turismul – sector economic vital
Potrivit datelor Asociaţiei elene de Turism, în anul 2011, acest sector a reprezentat aproape 16,5% din Produsul Intern Brut şi a adus circa 10,5 miliarde de euro la vistieria statului. Aceleaşi cifre arată că peste 760 de mii de locuri de muncă din Grecia depind în mod direct de industria turismului. Sectorul a înregistrat un recul după alegerile din 6 mai care au marcat asensiunea stângii radicale, vehement opuse acordurilor financiare încheiate de Grecia cu creditorii externi. "Trebuie să facem un efort pentru a schimba percepţia străinilor despre noi, dar şi comportamentul nostru economic", a subliniat Thomopoulos. "Trebuie să ne schimbăm mentalitatea pentru că nu doar din motive economice Grecia are o imagine şifonată", a adăugat el.

O tavernă din Kassandra, afacere de familie, îşi aşteaptă clienţii