Guvernul nu are bani să achite daune față de călători ca Cezar Bucur (42 de ani), care în februarie 2012 a întârziat 50 de ore în trenul București-Galați. Ieri, Ministerul Transporturilor a propus amânarea aplicării normelor Comisiei Europene (CE) până în 2019, urmând ca această inițiativă să fie aprobată de Executiv. Normele trebuie să fie aplicate din această lună.

La o întârziere de o oră, călătorul primea 25% din prețul biletului, iar la două ore – 50%. „Toate aceste măsuri implică un efort investiţional care nu poate fi realizat”, se arată în inițiativa Ministerului Transporturilor.

Cât întârzie CFR-ul

În medie, în baza unor analize la nivelul anului 2010, toate trenurile din România au adunat împreună peste 46.000 de ore de întârziere. Tradus în ani, asta înseamnă cinci ani și patru anuală pentru trenurile CFR. Media este de cinci minute de întârziere pentru fiecare garnitură.

Ca o comparație, trenurile rapide din Japonia înregistrează anual, în total, întârzieri între 36 de secunde și până la două minute conform rapoartelor Central Japan Railway Company.

Nu mai putem amâna

Normele europene privitoare la astfel de daune au intrat în vigoare în majoritatea statelor UE încă din 2009. Atunci, România a cerut o amânare de cinci ani. Regulamentului CE prevede că maximum zece ani poate fi păsuit un stat, astfel încât cel mai târziu din 2019 CFR va avea obligația să plătească despăgubiri. În caz contrar, țara noastra va fi sancționată cu un infringement care poate duce la blocarea fondurilor europene.

Te-ar putea interesa și: