În cazul unor întârzieri sau anulări ale trenurilor, călătorii vor fi despăgubiți sau redirecționați gratuit spre alte curse feroviare.
Parlamentul European a adoptat un set de norme privind drepturile călătorilor din transportul feroviar, oferind mai multă protecție acestora. Conform noilor reglementări, cetățenii Uniunii Europene (UE), inclusiv românii vor putea alege dacă își vor continua călătoria sau vor primi banii înapoi.
Conform unui comunicat de presă transmis de Parlamentul European, eurodeputații au adoptat noi norme care oferă o protecție mai bună călătorilor cu trenul. Este vorba despre cei care se confruntă cu întârzieri, anulări sau discriminări.
Noile reguli se vor aplica atât călătoriilor naționale, cât și celor care se desfășoară la nivel internațional, în spațiul Uniunii Europene. Regulamentul adoptat de Parlamentul European se va aplica direct și în țara noastră, fără să fie necesară transpunerea lui prin lege sau ordonanță.
Noile reguli stabilesc că, în caz de întârzieri sau anulări, cei ce călătoresc cu trenul, fie în țară, fie în spațiul UE, vor fi redirecționați și vor primi ajutor din partea transportatorilor feroviari.
Reguli pentru întârzieri mai mari de o oră
Astfel, dacă trenul va întârzia mai mult de o oră, pasagerii vor alege fie rambursarea integrală a costului biletului lor, fie continuarea călătoriei, fie redirecționarea în condiții comparabile arată comunicatul de presă.
În plus, dacă operatorul de transport feroviar nu le comunică opțiunile de redirecționare în cel mult 100 de minute de la ora de plecare prevăzută inițial, călătorii vor putea să-și organizeze singuri călătoria pe o rută diferită și să ceară rambursarea banilor plătiți pe noul bilet.
Totodată, dacă se impune, transportatorii feroviari vor trebui să ofere pasagerilor afectați de întârzieri sau anulări de trenuri hrană și băuturi răcoritoare. Ori, în cazul în care se impune și rambursarea cheltuielilor de cazare.
Ce se întâmplă în caz de forță majoră
Reglementarea îi obligă pe transportatori să redirecționeze pasagerii chiar și în caz de forță majoră. Ei nu vor mai putea invoca această situație pentru a nu-și îndeplini obligațiile.
Normele adoptate de eurodeputați clarifică și situațiile în care transportatorii pe calea ferată sunt scutiți de la plata despăgubirilor pentru întârzieri sau anulări.
„Pe lângă condițiile meteorologice extreme și dezastrele naturale majore, noile norme includ acum crizele majore de sănătate publică sau atacurile teroriste”, mai transmite PE.
Grevele personalului feroviar nu vor putea fi, însă, considerate caz de forță majoră. Așadar, în cazul acestora, transportatorii vor trebui să plătească despăgubiri pentru întârzieri sau anulări ale trenurilor.
Reglementări noi pentru feroviari
Pe lângă toate schimbările de mai sus, noile norme privind transportul feroviar la nivel european vor permite călătorilor cu mobilitate redusă să beneficieze de mai multă flexibilitate la organizarea călătoriei. Este vorba despre anunțarea cu doar 24 de ore în avans a călătoriei, iar nu cu 48, așa cum se întâmplă acum.
O altă măsură prevede ca operatorii de transport pe calea ferată să doteze trenurile cu locuri și rastele rezervate bicicletelor. Trebuie să fie cel puțin patru locuri în fiecare tren.
Noile reguli se vor aplica începând din 2023, dar, în cazul obligațiilor privind locurile pentru biciclete, termenul de aplicare se prelungește cu doi ani (din 2025). De principiu, aceste noi reguli se vor aplica tuturor călătoriilor și serviciilor feroviare internaționale și naționale din UE, dar, în cazul serviciilor feroviare naționale, statele comunitare vor putea să amâne, pentru o perioadă limitată de timp, aplicarea lor.