Circulația pe Transfăgărășan și Transalpina ar putea fi redeschisă de CNAIR, în plină iarnă, dacă vor permite condițile meteo.
Potrivit Ministerului Transporturilor, Regulamentul de Funcționare al Drumului Național 7 C – Transfăgărășan respectiv DN 67 C -Transalpina ar putea fi modificat.
Cele mai spectaculoase drumuri, redeschise pe durata iernii?
S-ar putea permite redeschiderea temporară a tronsoanelor de altitudine care se închid toamna și se redeschid la începutul verii.
Actualul Regulament, actualizat în 2021 prevede închiderea completă a sectoarelor Piscu Negru-Bâlea Lac-Bâlea Cascadă (Transfăgărășan).
S-ar redeschide și Rânca -Obârșia Lotrului (Transalpina) între 20 octombrie și 30 iunie, în funcție de condițiile meteo.
Până acum nu era permisă o redeschidere temporară a tronsoanelor închise de pe Transfăgărășan și Transalpina
Dacă vremea se îmbunătățește semnificativ, potrivit unui Proiect de Ordin comun al Ministrului Transporturilor și Internelor pe care l-a consultat Economedia, din 2023, circulația pe tronsoanele de altitudine de pe Transfăgărășan și Transalpina poate fi redeschisă.
Circulația a fost redeschisă la jumătatea lunii iunie și închisă din 6 noiembrie. Redeschiderea pe durata iernii ar putea fi aprobată de directorul general CNAIR :
,,Raportat la analiza pericolelor prevăzute din prezentul Normativ, cât și raportat la condițiile meteorologice, circulația rutieră se poate închide în perioada 20 octombrie – 30 iunie, astfel:
- a) DN 7C – pe sectorul de drum cuprins între km 104+000 (Piscu Negru) şi km 130+800 (Cabana Bâlea Cascada);
- b) DN 67C – pe sectorul de drum cuprins între km 34+800 (Rânca) și km 79+200 (Curpăt).
(2) Începând cu data de 20 octombrie și până la data închiderii, șeful de district și reprezentanți din cadrul SDN cu atribuții în raport cu sectoarele de drum menționate la alin. (1), efectuează revizii suplimentare zilnice, în funcție de condițiile meteorologice, pentru a identifica dacă sunt incidente pericolele menționate la alin. (1), care ar afecta desfășurarea circulației rutiere în condiții de siguranță.
(3) Șeful de district și reprezentanți din cadrul SDN, în urma reviziilor zilnice, întocmesc rapoarte de revizii care cuprind, după caz, concluzii de menținere a circulației deschise/închise, pe care le vor transmite către D.R.D.P. competentă, care va proceda la convocarea Comisiei prevăzute la art. 29 din prezentul Normativ, atunci când se propune închiderea circulației.
(4) Ulterior închiderii circulației și până la data de 30 iunie, în situații excepționale justificate de creșteri ale valorilor de temperatură și în urma unei analize temeinice a pericolelor menționate la alin. (1), efectuată de Comisia prevăzută la art. 29 din prezentul Normativ, aceasta poate propune printr-un Raport redeschiderea sau redeschiderea temporară a sectoarelor de drum, care se supune aprobării conducerii centrale C.N.A.I.R.-S.A.”
Care este scopul redeschiderii tronsoanelor de pe Transfăgărășan și Transalpina?
Motivul redeschiderii este flexibilizarea celor mai spectaculoase drumuri din România.
Autoritățile speră să rămână cât mai mult timp deschise și șoferii să circule în siguranță dacă vremea va permite.
Redeschiderea ar putea favoriza turismul montan și dezvoltarea economică a zonelor muntane pe durata iernii. Dar atenție pentru șoferi, căci potrivit Codului Rutier, cei care nu respectă restricțiile de circulație de pe Transfăgărășan și Transalpina riscă reținerea permisului pentru 60 de zile, potrivit Economedia.